Heisann!

Det er slik at vår carport her hjemme trenger litt kjærlighet og omsorg. Og hva passer bedre for slikt nå når sommeren snart nærmer seg :-)

Stolpene som går fra taket ned til marken ser ut til å være bygget i tre stykker av lekter bestående av 2 stk 170*45 og 1 stk 45*70. Sistnevnte er selve midtdelen av stolpen, hvorav de øvrige to er spikret på hver sin side utenpå denne. Det er de større lektene som trenger å byttes ut fordi endene som møter betongfundamentet nederst begynner å bli ganske "råtne" (se bilde). Det jeg lurer på nå folkens, hvor bærende tror dere disse "ytterdelene" er? Antar at de ikke kan være så bærende med tanke på hvordan endene ser ut akkurat på den stolpen jeg har sendt bilde av. Er ikke snekker og gjør gjerne ting selv, dog med litt forsiktighet ;-)

Tror dere man kan bytte dem ut uten hjelp av jekk og lignende? Lektene er spikret med ganske grove spiker, så antagelig kan det kanskje være slik at de er spikret i hverandre fra hver sin side. Håper jeg har vært tydelig nok i spørsmålet. Legger ved tre bilder så dere ser litt hvordan det ser ut. Si ifra dersom dere trenger mer informasjon!

/Markus Carport med svarte stolper, mursteinlagt innkjørsel, omgitt av grønne busker og gress, med flere hus og biler i bakgrunnen. Carport med svarte stolper på belegningsstein, gressplen og busker i bakgrunnen. Stolpenes trefibre er synlige på siden. Råtnende trestolper på carportfundament begynner å bli murkne ved basen, viser behov for utskiftning eller reparasjon for å opprettholde strukturell integritet.

De der holder vel bare den øvre balken på plass så det burde være lett å bytte en av gangen.
Men hvis din midterste bare er en 45x70 er det veldig svakt og som andre bør hjelpe til.
Jeg ville byttet en av gangen av de ytre.

Hvordan ser det ut oppe på hammarbandet?

Holmberg 87:

Her er et bilde på hvordan det ser ut på toppen
Svart bjelke i trestruktur, sett nedenfra med støttebeslag. Øvre del av bygget, med hus og skorstein synlig i bakgrunnen.

45*70-regelen hviler i en sånn plintsko nede ved plinten et stykke ovenfor der 170*45-reglene slutter.

Okei! Ja visst hjelper 45x170 som du vil bytte ut å bære konstruksjonen til en viss grad. Men det er ingen fare å bytte dem ut.
Bryt bort 1 av gangen og skru/lim fast nye samt legg tjærepapp under mot betongen.

Har du mulighet så er det bra å støtte opp, men jeg tror absolutt det går bra å bytte likevel.

Ellers koster det bare et par tiere per døgn å leie en stämp så slipper du å bekymre deg

Takk holmberg87!

kan forsøke å jekke ut en regel og støtte mot hammarbandet i mellomtiden jeg bytter for sikkerhets skyld!

ingen dum idé det heller olofh

Jeg ville definitivt ta hjelp av en domkraft. Det trengs ingen store ting

J justusandersson skrev:
Jeg er enig med det holmberg87 har skrevet. Det er midtstolpen som bærer. De ytre har som oppgave å stabilisere midtstolpen. Alene har en 45x70 stolpe altfor kort knekkelengde i den veike retningen til å klare jobben.
Den interesserte kan lese mer på treguiden i henhold til følgende lenke:
[lenke]
Men med det sagt justusandersson, så burde det da gå å bytte ut en om gangen? kan anskaffe en støtte for sikkerhets skyld også.

Bytt en om gangen. Jeg tror ikke du trenger noen støttestang. En 45x170 er egentlig nok. De er nok to mest for symmetriens skyld.

Okei, takk for tilbakemeldingen. Godt å få litt feedback når man er litt usikker. Dumt å gjøre noe forhastet!

• Liker
martnor
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.