Trenger å bytte ut en stor bit av en gulvbjelke som har vært fuktskadet. Tørr nå, men vil likevel få inn frisk virke når jeg først fikser alt annet. Problemet er at jeg ikke kan bytte hele bjelken da den fortsetter under et annet rom. Kan jeg støtte opp den friske delen av bjelken, kappe den og veksle den av ved å forbinde den med bjelkene som løper parallelt, og deretter sette en erstatningsbjelke på andre siden av vekselen og fortsette i bjelkens retning?
Litt rotete å beskrive i tekst. Bildet nedenfor viser hvordan jeg har tenkt. Svart er opprinnelige bjelker (cc 30), grønt er vekslingen og rødt er den utskiftede seksjonen av den skadde bjelken.
I og med at du overfører lasten fra den røde bjelken via den grønne til de svarte, vil de to svarte bjelkene bli belastet mer enn det man opprinnelig hadde regnet med ved konstruksjonen av huset. Det KAN fungere, men det kan like gjerne fungere dårlig.
Det finnes et par alternativer der du enkelt og greit kapper av den røde og erstatter det dårlige treverket. Det kan en ingeniør regne på. Jeg har laget slike skjøter i mitt hus. Man kan skøyte med spikplater eller så legger man en bjelke parallelt med den røde og bolter dem sammen med gjennomgående vognebolt og PU-Lim.
Jeg har dog ingen fagkunnskap på HVORDAN man beregner slike tiltak, men noen andre på forumet kan kanskje hjelpe deg.
Vi rev litt vegger og en trapp. Da var vi nødt til å forlenge bjelkene.
Skjøting med spikplater.
Her skjøtet vi et par andre bjelker som var kraftig råtne av en tidligere vannskade:
Her har jeg forsøkt å illustrere tre eksempler på hvordan du kan gjøre. Så må man selvfølgelig undersøke HVORDAN skjøtingen kan gjøres.
Skjøting med spikingsplater der man skjøter kant-i-kant:
Skjøting overlappende:
Avstemming der to nye bjelker tar lasten fra den gamle bjelken. De nye bjelkene må selvfølgelig ligge på oppleggene (vanlig: hjertevegg og yttervegg).
...men med tanke på at du har cc300 så kan du trolig gjøre som du selv har beskrevet hvis du ikke skal ha noen kjempestore laster på gulvet. Det er jo tett bjelkelag fra starten... Men skal du ha bad på det stedet må du nok vurdere å forsterke bjelkelaget med f.eks. bjelkelagsforsterkende liming av gipsplate på sponplate. Eksempel på bjelkelagsforsterkende lim er Ardex S48.
Ditt første forslag med spikerplate føles som det som er enklest å gjennomføre sånn som det ser ut. Trodde ikke det var nok med kun spikerplate sånn som du har skjøtet dine bjelker. Ingen enorme laster oppå skjøtene, flislagt baderomsgulv.
Når jeg har lest innlegget ditt litt mer nøye, må jeg justere svaret mitt og si "din løsning funker nok aldeles prima". Jeg overså helt at du skulle forlenge den avkappede (røde) regelen med en ny (den svarte) på den andre siden av den grønne avvekslingen.
Når jeg har lest innlegget ditt litt mer nøye, så må jeg nok justere svaret mitt og si "din løsning funker nok aldeles prima". Jeg overså helt at du skulle forlenge den avkortede (røde) reglen med en ny (den svarte) på andre siden av den grønne avvekslingen.
Men at regel fortsetter på andre siden av avvekslingen gir vel ingen ekstra bæreevne. Avvekslingen innebærer jo at den regla sin last føres over til de tilstøtende bjelkene. Det kan være OK, men det må jo noen kyndige regne på.
Om man derimot på en korrekt måte skjøter sammen gammel og ny, så får jo den nygamle reglen samme bæreevne som tidligere.
Hvordan det er med bæreevnen og hvor lastene tar veien skal jeg ikke uttale meg om. Derimot vil det nok fungere rent praktisk med en slik løsning. Jeg forsøkte bare å illustrere et par mulige løsninger, men trådskaperen gjør nok klokest i å kjøpe 15 minutter konstruktørkonsultasjon i saken.
Enda et alternativ er å sage ut det gamle fuktskadede virket fra regelen, og deretter bolte og lime på to forsterkningsregler på hver sin side av regelen. Trolig finnes det vel en del friskt virke igjen i den fuktskadede regelen. Det tar mange år for virke å råtne helt igjennom.
Etter å ha undersøkt regelen ytterligere innser jeg nå at de begge endepunktene må være igjen pga hvordan de har bygget. Gjenstår da å kun bytte ut den vannskadede delen. Virket er ikke råttent tvers igjennom, men det er heller en seksjon der undersiden er råtten samt et område på en side som er ca 70 cm langt (regelen, eller kanskje heller bjelken, er tre meter) og strekker seg til halve høyden.
Skal man sage ut det råtne virket og få til en erstatningsbit før man setter bjelker ved sidene?
Det er ingen stor mening med det om du ikke kan få til skjøten slik at den tåler like store dragkrefter som tømmeret hadde gjort ellers. De dragkreftene kan like gjerne tas opp av tømmeret på sidene i stedet.
Det er jo tett regulert fra starten.... men skal du ha baderom der så må du nok vurdere å forsterke bjelkelaget med for eksempel bjelkelagstivende liming av gipsplate på sponplate. Eksempel på bjelkelagstivende lim er Ardex S48.
Ville bare påpeke at denne forsterkningen ikke er ment å fungere for å forsterke bjelkelaget over hele sin spennvidde, men for å sikre undergulvets bøyestivhet mellom selve gulvbjelkene. Og da kan man like gjerne avrette, det har samme effekt.
Om undersiden på en fritt opplagt bjelke (på to støtter, f.eks. yttervegg/hjertvegg; om det er en bjelke som er kontinuerlig opplagt på tre støtter; yttervegg, hjertvegg, yttervegg, er også overkanten over midtstøtten et kritisk punkt) er råten, er det absolutt verste stedet den kan være det på. I undersiden på bjelken finnes påkjenninger som følge av belastningen som blir til et bøyende moment med strekkspenning i indre holdfasthet i underkant og trykk i overkant av bjelken. Holdfastheten er derfor allerede nedsatt og det du kan gjøre er f.eks. følgende:
La det råtne være igjen. Borr inn Borpatroner rundt skaden mot frisk ved så event. råtesopper ikke sprer seg videre (ellers går resten av bjelken også til spille om det blir fuktig på nytt). Sett en lapp av minst halve bjelketykkelsen x høyden p.b.s om skaden og la den gå ut minst en halv meter på hver side av det råtne. Lappen skrur du med lim imellom. Vanlig trelim om det er høvlet virke. PU-lim (for bærende konstruksjon) om det er uhøvlet virke. (Biltemas PU-lim duger ikke for dette.) Skru i endene i gruppe fra begge sider. Velg skruelengde så du får 2-skjærlig forbindelse, dvs. skruen skal gå gjennom alle tre delene. Du trenger ikke skru i midten unntatt for å få anlegg mellom lappene og den skadede bjelken.
Alternativet til Borpatroner er å sage bort alt det råtne opp i frisk ved og luse i med en ny trebåt med god pasning, skrudd og limt, men det kan være vanskelig å komme til på undersiden.
Siden det er en kjemikalie, så kan du høre med fargebutikken. Ellers får du høre med en vindus-renovatør/-produsent.