En gammel glasveranda med en rotet sylldel fjernet, eksponerer treverk og betong som trenger utskifting for renovering.
Holder på å renovere vår gamle glassveranda og har en gjennommorken syll som må skiftes ut. Tar imot tips og råd med takk på hvordan jeg skal gå frem og hva jeg skal bruke av trevirke.

M
Jeg vet at boken "Så renoveras gårdar och torp" tar opp emnet, kan se om jeg husker så kan jeg sjekke i kveld.

Men rent krasst så må man løfte huset med jekk, erstatte syllen og slippe det ned igjen. Anbefaler at du prøver å få tak i en syllstock av gran i samme dimensjoner.

Har du sjekket så at virkelig hele stokken er dårlig både på lengden og rett igjennom? Tømmer pleier å være såpass praktisk at man kan skrelle bort ganske mye råte før man virkelig trenger å bytte det ut.
Man kan også bytte ut deler av en stokk ved å kappe bort den delen som er råtten og erstatte med en ny bit.
Denne biten forankres i den eksisterende stokken ved at man lager en skjøt både i de gamle og de nye bitene. Se bildet nedenfor da det er vanskelig å forklare.

Sjekk også bloggen nedenfor, virker som at de gjør akkurat samme jobb, men orket ikke å lese igjennom det akkurat nå.

En person bruker en øks for å forme en fersk trestubbe utendørs, klar til å byttes inn i en gammel tømmerbygning.
https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/1451914/images/2010/imgp2847_103554226.jpg

http://litettorp.blogg.se/category/byggnadsvard-byggnadshistoria-2.html

• Liker
JS80
  • Laddar…
Syllen ser jo ut til å være i en reisverkskonstruksjon så da er det vel bare å skaffe en batting av riktig dimensjon til ny syll og sette støtter mot veggbåndet og løfte. Bort med gamle syllen og dit med en ny.

• Liker
JS80 og 1 annen
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Syllen ser jo ut til å være i en reisvirkeskonstruksjon så da er det vel bare å skaffe en batting av riktig dimensjon til ny syll og sette stendere mot veggbåndet og løfte. Bort med gamle syllen og dit med en ny.
Akkurat hva jeg tenkte, må bare få tak i en syllstock, er vel ikke noe man kan finne på den lokale xl-bygghandelen? Må kanskje henvende seg til et sagbruk?

Kan man være så forsiktig at resten av veggen holder, eller må man regne med at panel/puss og gips på innsiden går åt skogen helt eller delvis?

M
Puss og gips kan nok komme til å sprekke litt, men alt avhenger nok av hvordan man løfter.

Gjør en grundig undersøkelse om hvordan andre har gjort, så vil du nok få en følelse for hvordan og hvor man skal løfte.

Siden man løfter på langsidene om det er kortsiden man skal bytte (og vice versa) og dessuten ikke spesielt mange cm, så skal det meste klare seg ganske bra.

Men som sagt - gjør en undersøkelse først, les på, og snakk med noen dyktige bygningsvernere først. Dette er ikke en "bare løft og bytt ut bjelken"-greie, det er ikke rakettforskning heller, men det er lett å få skader på både bygning og personer, for en tømmervegg veier selve faen sammenlignet med en moderne :)

M
heimlaga skrev:
Syllen ser jo ut til å være i en reisverkskonstruksjon så da er det vel bare å skaffe en batting av rett dimensjon til ny syll og sette støtter mot veggbåndet og løfte. Bort med den gamle syllen og på med en ny.
Nåvel - stokken må ha riktig høyde, riktig form, syllpapp og isolasjon, så litt verre er det vel. Se litt lenger ned på bloggen som jeg tipset om før, der gjør de nettopp dette.

En håndtegnet skisse av en ramme med fem stående vertikale stolper mellom to horisontale bjelker, alle med dimensjoner 45x170.

Man kan ikke bygge slik som jeg prøver å illustrere på bildet sett forfra med 45x170 stolper? Over og under er det liggende bjelker i samme dimensjoner som de som står.

Sist redigert:
Marcussjogren skrev:
Puss och gips kan nok komme til å sprekke litt, men alt avhenger nok av hvordan man løfter.

Gjør en grundig undersøkelse over hvordan andre har gjort det, så vil du nok få en følelse for hvordan og hvor man skal løfte.

Siden man løfter på langsidene om det er kortsiden man skal bytte (og vice versa) og dessuten ikke spesielt mange cm, så skal det meste klare seg ganske bra.

Men som sagt - gjør en undersøkelse først, les på og snakk med litt dyktige bygningsvernere først. Dette er ikke en "bare løfte og bytte ut stokken"-greie, det er ikke rakettforskning heller, men det er lett å påføre skader på både bygning og personer, for en tømmervegg veier selveste faen sammenlignet med en moderne :)
Jo, mener "man" som i "noen som kan", definitivt ikke jeg selv :-). Tror og håper at det ikke er aktuelt for meg, men litt unødvendig fuktige er de...

M
Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig selv om de føles eller ser fuktige ut. Tømmer tåler ekstremt mye fuktighet før det begynner å råtne, normalt sett.

Sørg bare for at fasaden virkelig dekker stokken så pleier de å holde utrolig bra.

Hjemmelaget dørterskel av tre, bygget under en hvit dør. Verktøy og materialer ligger på gulvet i et uferdig rom.

Sånn løste jeg det, sikkert helt feil men så fikk det bli ;)

Verktøy og materialer på trebord i et renoveringsprosjekt, med utskiftede trebjelker rundt rommet.

Nylig bytt lys syll under grå panel på husets hjørne, med jord og småstein rundt fundamentet. En hvit nedløpsrør er festet på veggen.

Alle syllar nå byttet!

• Liker
Jänkarn på slätten og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.