2.592 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Bytte ut bordene eller ramme opp ny innervegg?
Hei.
Har revet ut 4mm masonittplater i rommet og fant dette hyggelige bak.
Huset er bygget i 1903 og har holdt seg. Har den herlige flaksen å bo nær jernbanen også så man kan høre plankene knirke hver natt når godstogene kommer.
Til problemet; skal pynte opp og samtidig skjule elektrisiteten bak. Som dere ser på bildet nedenfor har de lappet og limt veggene ved tidligere oppussinger. For å få det litt mer stabilt vurderer jeg å bytte ut plankene med plater. Eller gjør det noen forskjell?
Utenpå huset er det mexitegl, så ligger gamle trefasaden igjen bak, deretter er det isolasjon, har målt dybden til 30 cm mot ytterveggen fra innsiden. Deretter kommer plankene som vises på bildet. Det trekker veldig rundt gulvet og også taket. Murstocken ligger i samme rom.
Hvordan bør jeg gjøre det?
Bilde av rommet:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/DxAxOzIwRr30aOToF0-p_g?feat=directlink
Har revet ut 4mm masonittplater i rommet og fant dette hyggelige bak.
Huset er bygget i 1903 og har holdt seg. Har den herlige flaksen å bo nær jernbanen også så man kan høre plankene knirke hver natt når godstogene kommer.
Til problemet; skal pynte opp og samtidig skjule elektrisiteten bak. Som dere ser på bildet nedenfor har de lappet og limt veggene ved tidligere oppussinger. For å få det litt mer stabilt vurderer jeg å bytte ut plankene med plater. Eller gjør det noen forskjell?
Utenpå huset er det mexitegl, så ligger gamle trefasaden igjen bak, deretter er det isolasjon, har målt dybden til 30 cm mot ytterveggen fra innsiden. Deretter kommer plankene som vises på bildet. Det trekker veldig rundt gulvet og også taket. Murstocken ligger i samme rom.
Hvordan bør jeg gjøre det?
Bilde av rommet:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/DxAxOzIwRr30aOToF0-p_g?feat=directlink
Medlem
· Skåne
· 45 innlegg
Jeg hadde løsnet så mange planker som trengs for å få inn elektriske rør bak, og deretter tatt 13mm gips utenpå (forutsatt at plankeverket virker å være holdbart som underlag).
Trekket kan jo ha mange årsaker, og hvis du har det på flere steder løser man det ikke ved å tette igjen dette rommet (med plast f.eks.) Snarere kan man gjøre seg en bjørnetjeneste da man ikke vet hvor en eventuell ny kondensdannelse skjer.
Trekket kan jo ha mange årsaker, og hvis du har det på flere steder løser man det ikke ved å tette igjen dette rommet (med plast f.eks.) Snarere kan man gjøre seg en bjørnetjeneste da man ikke vet hvor en eventuell ny kondensdannelse skjer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Jeg ville nok byttet ut plankene for å få lengre lengder og forhåpentligvis en rettere vegg (og etter hvert puttet inn strømmen)
Protte
Protte
Takk for tipsene. Min første tanke er å bytte ut bordene med osb, legge kabel samtidig, og avslutte med gips oppå. Det vibrerer som sagt etter toget så har tenkt å avslutte med malerfilt for forhåpentligvis å unngå sprekker. Er det risikabelt å sette plast for å redusere trekken? Mistenker at gulvet er isolert med spon. Skal sjekke dette i dagene.
Takk for svarene.
Takk for svarene.
Klikk her for å svare