Hei!

Jeg skal bytte ytterdør i mitt hus som har stående plankestomme. Den nye døren er 10 cm bredere, så jeg tenkte å fjerne en planke i stommen til høyre for døren.

Jeg antar at jeg må bytte ut den bjelken som ligger over døråpningen til en bjelke som er 10 cm bredere?

Som dere kan se er det en takstol rett over døråpningen. Må jeg sikre dette på noen måte FØR jeg fjerner den nåværende bjelken?

• Ytterdør med trestamme og synlig bjelke over i et hus, med takstol plassert over døråpningen.
BirgitS
The Tor The Tor skrev:
Jeg antar at jeg må bytte ut den bjelken som ligger over døråpningen til en bjelke som er 10 cm bredere?
Bredere enn det siden fremfor alt bjelkens høyreside virker å støtte seg på karmen og ikke på veggkonstruksjonen. Det ser bedre ut på vinduets venstreside.
The Tor The Tor skrev:
Må jeg sikre opp dette på noen måte FØR jeg fjerner den nåværende bjelken?
Ja, det pleier å være hensiktsmessig å stive opp ved inngrep i bærende vegger.

• Liker
The Tor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bredere enn så ettersom særlig bjelkens høyreside ser ut til å støtte seg på karmen og ikke på veggkonstruksjonen. Det ser bedre ut på vinduets venstreside.
Det nok bildet som er litt utydelig for bjelkene har samme utseende på alle dører og vinduer. Selv om jeg synes det er litt spinkelt tilmålt ser det ut til å fungere.
Hvit dør med diamantformet glassrute i en trevegg under renovering, omgitt av uferdig trepanel.

Deretter er spørsmålet hvordan jeg skal få ut bjelken siden jeg håper å slippe gjøre om innsiden av huset. Jeg vurderer å sage/frese/meisle ut bjelken men spare noen cm lengst inn og så felle inn en passende stor bit limtre.

Sist redigert:
Jeg satte opp stempel på både inn- og utsiden men det var nok ikke nødvendig. Når jeg hadde trukket ut alle spikrene som holdt bjelken på plass falt den ut av seg selv. Det lå ingen last på den i det hele tatt.

Jeg sagde til en ny, bredere, bjelke av limtre og satte inn den nye døra.

• Veggen med trepanel og en ny dør installert. Over døren er det en bred limtrebjelke, nylig satt inn som del av et renoveringsprosjekt.
  • Ny limtrebjelke over en ny hvit dør, installert i en grov trevegg med synlige svarte merker og ubehandlet treverk.
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.