Hei!
Jeg skal bytte ytterdør i mitt hus som har stående plankestomme. Den nye døren er 10 cm bredere, så jeg tenkte å fjerne en planke i stommen til høyre for døren.
Jeg antar at jeg må bytte ut den bjelken som ligger over døråpningen til en bjelke som er 10 cm bredere?
Som dere kan se er det en takstol rett over døråpningen. Må jeg sikre dette på noen måte FØR jeg fjerner den nåværende bjelken?
Jeg skal bytte ytterdør i mitt hus som har stående plankestomme. Den nye døren er 10 cm bredere, så jeg tenkte å fjerne en planke i stommen til høyre for døren.
Jeg antar at jeg må bytte ut den bjelken som ligger over døråpningen til en bjelke som er 10 cm bredere?
Som dere kan se er det en takstol rett over døråpningen. Må jeg sikre dette på noen måte FØR jeg fjerner den nåværende bjelken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.130 innlegg
Bredere enn det siden fremfor alt bjelkens høyreside virker å støtte seg på karmen og ikke på veggkonstruksjonen. Det ser bedre ut på vinduets venstreside.The Tor skrev:
Ja, det pleier å være hensiktsmessig å stive opp ved inngrep i bærende vegger.The Tor skrev:
Det nok bildet som er litt utydelig for bjelkene har samme utseende på alle dører og vinduer. Selv om jeg synes det er litt spinkelt tilmålt ser det ut til å fungere.BirgitS skrev:

Deretter er spørsmålet hvordan jeg skal få ut bjelken siden jeg håper å slippe gjøre om innsiden av huset. Jeg vurderer å sage/frese/meisle ut bjelken men spare noen cm lengst inn og så felle inn en passende stor bit limtre.
Sist redigert:
Klikk her for å svare