En gammel komplementbygning fra 1951 skal få ny fasade og isolasjon. Antageligvis har den opprinnelig blitt bygget med grunnmur og bjelkelag i gulvet, men som senere er støpt igjen. Antageligvis mangler både dampsperre og isolering under platen, men jeg håper at det finnes et kapillærbrytende sjikt i alle fall.. Svillen ser ut til å være trykkimpregnert og delvis malt. Fuktighetsmåling indikerer ingen problemer.
Veggene bestod tidligere av en stamme av stokker med en tommes fasadeplanker, luftspalte, tretex, innvendig panel. Stokkene står med 3-5 meters mellomrom så jeg mistenker at panelbordene er delvis bærende og stabiliserende. Tanken er å i stedet lage en moderne stamme i 195x45 mm og deretter lekte horisontalt med 45 mm på innsiden for å få overlappende skjøter i isolasjonen. Vindsperre, luftspalte og lekterpanel på utsiden. Dampsperre, kryssfiner og gips på innsiden. Alternativt celluloseisolasjon, kryssfiner og ingen gipsplater, dvs en helt hygroskopisk konstruksjon i stedet.
Bør jeg bytte svillen når jeg uansett er i gang, vil jo ikke bygge inn et luktproblem, eller bekymrer jeg meg for mye? Har svillen stabilisert seg på 70 år eller gir den fortsatt fra seg nok emisjoner til å bli et problem?
Veggene bestod tidligere av en stamme av stokker med en tommes fasadeplanker, luftspalte, tretex, innvendig panel. Stokkene står med 3-5 meters mellomrom så jeg mistenker at panelbordene er delvis bærende og stabiliserende. Tanken er å i stedet lage en moderne stamme i 195x45 mm og deretter lekte horisontalt med 45 mm på innsiden for å få overlappende skjøter i isolasjonen. Vindsperre, luftspalte og lekterpanel på utsiden. Dampsperre, kryssfiner og gips på innsiden. Alternativt celluloseisolasjon, kryssfiner og ingen gipsplater, dvs en helt hygroskopisk konstruksjon i stedet.
Bør jeg bytte svillen når jeg uansett er i gang, vil jo ikke bygge inn et luktproblem, eller bekymrer jeg meg for mye? Har svillen stabilisert seg på 70 år eller gir den fortsatt fra seg nok emisjoner til å bli et problem?
Sist redigert:
Det kan jo bli en jævlig jobb å bytte syll. Jeg hadde nok ikke gitt meg i kast med det hvis det ikke var noen problemer med den gamle, til tross for at den er trykket.O Steamboy skrev:En gammel komplementbygning fra 1951 skal få ny fasade og isolasjon. Antakelig er den opprinnelig bygget med grunnmur og gulvstendere, men som senere er støpt igjen. Antakelig mangler både dampsperre og isolasjon under platen, men jeg håper det finnes et kapillærbrytende lag i hvert fall. Syllen ser ut til å være trykkimpregnert og delvis malt. Fuktighetsmåling indikerer ingen problemer.
Veggene bestod tidligere av en stamme av stokker med en toms fasadebord, luftspalte, tretex, innepanel. Stokkene står med 3-5 meters mellomrom, så jeg mistenker at panelbordene er delvis bærende og stabiliserende. Tanken er å i stedet lage en moderne stamme i 195x45 mm og deretter legge horisontale stendere med 45 mm på innsiden for å få overlappende skjøter i isolasjonen. Vindsperre, luftspalte og lektepanel på utsiden. Dampsperre, kryssfiner og gips på innsiden. Alternativt celluloseisolasjon, kryssfiner og ingen gipsplater, altså en helt hygroskopisk konstruksjon i stedet.
Bør jeg bytte syll når jeg først er i gang, vil jo ikke bygge inn et luktproblem, eller bekymrer jeg meg for mye? Har syllen stabilisert seg på 70 år eller gir den fortsatt fra seg nok utslipp til å bli et problem?
Hva brukes bygningen til?
Da anbefaler jeg deg å beholde svillen. Svillen er ikke direkte koblet til interiøret heller, og hvis du mener at den er tørr og fin og ingen forhøyede fuktverdier, så betyr det at den har det bra der inne så.O Steamboy skrev:
Det er ingen som helst grunner til å legge ned mye stor energi på å bytte den. Det er et enormt arbeid. Helt unødvendig i dette tilfellet, mener jeg. Jeg personlig har satt doble sviller på en garasjebygging, den nederste trykket, den øvre som en del i den ikke-trykte stommen. Det fungerer utmerket enn i dag. Så lenge det ikke er vått så er det ingen som helst problemer.
Håper dette kan spare deg litt hodepine, tid og penger!
Bedre svar enn dette får du neppe tror jeg
Klikk her for å svare