Har tenkt å rive bort den tretex som finnes her hjemme i kjøkkenet og sette 13mm gips direkte på råsponten i stedet.
Hadde fra begynnelsen tenkt å beholde tretexen, men jeg kommer ikke til å få et bra resultat ved å male+sparkle eller sette renoveringsgips. Hvis man skal gjøre noe vil man jo at det skal bli bra!
Dog undrer jeg nå om jeg dummer meg ut hvis jeg tar bort tretexen som sitter mot yttervegg (ca. 4m vegg totalt) med tanke på den isolerende egenskapen tretex har? Isolasjonsmessig er kanskje forskjellen mellom tretex og gips forsvinnende liten da huset er etterisolert utvendig?
Hadde fra begynnelsen tenkt å beholde tretexen, men jeg kommer ikke til å få et bra resultat ved å male+sparkle eller sette renoveringsgips. Hvis man skal gjøre noe vil man jo at det skal bli bra!
Dog undrer jeg nå om jeg dummer meg ut hvis jeg tar bort tretexen som sitter mot yttervegg (ca. 4m vegg totalt) med tanke på den isolerende egenskapen tretex har? Isolasjonsmessig er kanskje forskjellen mellom tretex og gips forsvinnende liten da huset er etterisolert utvendig?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Om du likevel skal sette gips utvendig så er det ikke like viktig å bli kvitt den brannfarlige tretexen. Den blir jo da tennbeskyttet av gips. MEN akkurat som du selv sier, den tilfører kanskje ikke noe særlig når det gjelder isoleringsevnen, og den kan absolutt ikke brukes til å henge opp noe på, knapt nok en liten tavle. Så det beste burde nok være å fjerne tretexen og deretter gipse. Hvis du nå skal gipse?
Takk for svar.norrbottenstorpet skrev:Om du uansett skal sette gips utvendig så er det ikke like viktig å bli kvitt den brannfarlige tretexen. Den blir da tennbeskyttet av gips. MEN som du selv sier, den tilfører kanskje ikke noe spesielt med hensyn til isoleringsevnen, og den går absolutt ikke å henge noe i, knapt nok en liten bilde. Så det beste burde nok være å fjerne tretexen og gipse deretter. Om du nå skal gipse?
Ja, akkurat, har tenkt å erstatte tretex-platene med 13mm gips-plater, de bygger jo omtrent like mye på veggen. Det jeg var mest fundersam over var nettopp om det kommer til å bli kaldere i rommet med kun gips, men jeg tror, som du også bekreftet, at forskjellen burde være forsvinnende liten.
Bør man sette papp eller lignende bak gipset mot yttervegg, eller går det like bra å sette det direkte mot treveggen? Har sett at det sitter papp bak tretex-platene.
I gamle sommerhytter med helt uisolerte plankevegger gjorde treetexen en forskjell når det kom til isolering, men i noe som opprinnelig er ment å være bolighus er det mer tvilsomt. Det isolerer omtrent like bra som moderne isolasjon, og hvor mange ville tilleggsisolert med en halv tomme glassfiber? Treetex isolerer mye bedre enn gips, men i begge tilfeller er det for lite til å gjøre en nevneverdig forskjell. Jeg ville fjernet treetexen.
Når jeg gjorde akkurat denne manøveren for noen år siden i et tidligere hus så kjørte jeg 13mm veggips utenpå tretex. Det gikk fort og ble glatt og fint. Renovasjonsgips synes jeg er vanskelig å jobbe med, blir sjelden like glatt og fint som standardgips.
Nei, det er vanlig papp av litt tykkere type. Den kan ikke fylle noen videre funksjon som diff-sperre.
Spørsmålet er jo nå om jeg skal sette plast før gipsen eller om jeg skal droppe det?
Må tilføye at huset er fra -36, satte man engang diff-sperre da?
Det er kanskje verdt å sette plast mot råsponten når jeg uansett river bort tretexen. Det kan vel i hvert fall ikke skade?
Spørsmålet er jo nå om jeg skal sette plast før gipsen eller om jeg skal droppe det?
Må tilføye at huset er fra -36, satte man engang diff-sperre da?
Det er kanskje verdt å sette plast mot råsponten når jeg uansett river bort tretexen. Det kan vel i hvert fall ikke skade?
Har sett at mange har gjort slik, men det skaper problemer for meg både på grunn av et vindu samt at en tretex-plate har båret seg, så gipsen ville ikke ligge plant mot veggen akkurat der.Gabbe1 skrev:
Så har vi jo den mindre viktige grunnen som er at jeg rett og slett bare vil ha bort tretexen fordi det føles skittent
Skal man gjøre om et hus som har tretex kan man banne på at el- og datakanalene er skikkelig mangelfulle. Jeg ville nok frest opp kanaler i tretexen og montert en masse ny el- og datakanalisering, og deretter lagt på remser av OSB med CC 60 for å få det rett, og så ny gips på det. Hvis tretexen har bulet, kan man fjerne litt der, eller legge på masonite der tretexen buer ut så gipsen blir rett.
Veggene kan føles kaldere hvis du erstatter tretexplaten med gips, men det er fordi gipsen er et dødt materiale og med varmeledningsevne.
Men jeg hadde fjernet all tretex og deretter gipset, skiller 2mm så skjærer man eller sager den langs med taklisten om kaster på gips så synes aldri det.
Men jeg hadde fjernet all tretex og deretter gipset, skiller 2mm så skjærer man eller sager den langs med taklisten om kaster på gips så synes aldri det.
Det ble å rive all tretex og kjøre på 13mm gips. Dessverre skiller det 4mm mellom gips og tretexen, så det må bli ny taklist.
Valgte å sette diff-sperre mot ytterveggen, vet ikke om det er unødvendig, men det kan jo i det minste ikke skade.
Valgte å sette diff-sperre mot ytterveggen, vet ikke om det er unødvendig, men det kan jo i det minste ikke skade.
Jeg har en lignende situasjon. Bak tretex-platene er det imidlertid tømmer, som man har satt lekter på i form av forskjellige papirremsor og man har også hugget bort utbulende deler av tømmeret for at platene skal sitte rett. Jeg har allerede begynt å fjerne tretexen fordi den har store buler noen steder. Rommet er imidlertid ganske stort, ca. 6x5 meter. Men jeg synes likevel at gipsplater ville være bedre, men lektene er jo ikke av beste sort.
Det er ulike avstander mellom dem også. På den revne overflaten er det 110 centimeter til første lekt og så 120 centimeter til hjørnet. I hjørnene finnes rester av det som satt over tømmeret før, og det var et par millimeter tykk papp. Denne ble revet bort antakelig i 1947 og erstattet med tretex med tapet.
Går det an å montere opp gips og deretter tapetsere? Det blir vel en stor kostnad antar jeg, med mindre jeg fortsetter rivingen selv.
Det er ulike avstander mellom dem også. På den revne overflaten er det 110 centimeter til første lekt og så 120 centimeter til hjørnet. I hjørnene finnes rester av det som satt over tømmeret før, og det var et par millimeter tykk papp. Denne ble revet bort antakelig i 1947 og erstattet med tretex med tapet.
Går det an å montere opp gips og deretter tapetsere? Det blir vel en stor kostnad antar jeg, med mindre jeg fortsetter rivingen selv.
Rett opp med lekter og smekk opp plater bare?P Pär Nordqvist skrev:Jeg har en lignende situasjon. Bak tretex-platene er det imidlertid tømmer, som man har satt lekter på i form av ulike papiremser, og man har også hugd bort utbuende deler av tømmeret for at platene skal sitte rett. Jeg har allerede begynt å fjerne tretexen fordi den har store buler enkelte steder. Rommet er imidlertid ganske stort, ca 6x5 meter. Men jeg synes uansett at gipsplater ville være bedre, men lektene er jo ikke av beste sort.
Det er ulike avstander mellom dem også. På den revne overflaten er det 110 centimeter til første lekten og deretter 120 centimeter til hjørnet. I hjørnene finnes rester av det som satt over tømmeret før, og det var et par millimeter tykk papp. Dette ble revet bort sannsynligvis i 1947 og erstattet av tretex med tapet.
Går det an å montere opp gips og deretter tapetsere? Det blir vel en dryg kostnad antar jeg, med mindre jeg fortsetter rivingen selv.
Problemet er at tømmerveggen ligger rett bak platene, som er 12 mm. Ikke mye rom å spille på. Jeg har dog ikke kompetansen til å lage lekter, det må en snekker gjøre. Å rive kan jeg gjøre av ren nysgjerrighet, men så å lage nytt er det verre med.yoloboi skrev:
Ja, hvorfor driver jeg da på, kan man spørre seg. Det baserer seg på at jeg har revet vegger i andre rom som har gått i bølger på grunn av et fuskebygg på begynnelsen av 90-tallet. Det er ferdig og ble veldig bra, med hjelp av fagmann. Nå kan man henge opp ting uten problem. Dette ’’smittet over’’ til dette rommet fordi veggene er så myke, og jeg ville se hva som var bak og hvilket materiale man hadde brukt. Men jeg tok meg kanskje vann over hodet her, det kan ikke utelukkes.
Klikk her for å svare