Hei,
skulle ønske å bytte innendørs tretaket mot det moderne, glatte taket. Går det? Hvordan gjør man det? Legger ved et bilde som viser tretak som jeg vil bytte mot gips/glatt tak.
Så lurer jeg på om man får lavere takhøyde hvis man gjør det, eller om man får samme?
Takk for tips og triks!
 
  • Rom med tregulv, hvite vegger og tretak som vurderes erstattet med glatt gipstak. Store vinduer med utsikt mot grøntområde utenfor.
Klart det går. Vil du ikke senke takhøyden så er det bare å rive bort det du har nå...........Det skal dog poengteres at å gipse et slikt tak og deretter sparkle det så det blir fint krever en god del arbeid. Om man har det for travelt og forserer pleier man å bli ganske skuffet............Dårlig sparklede plater synes oftest hvor tydelig som helst.
 
  • Liker
Sastromberg
  • Laddar…
Jeg har gjort den samme øvelsen i vår. Først kom en snekker og rev bort trepanelet. Da var det bare rupanel igjen. Deretter boret jeg hull for takspotter og trakk slanger for kablene over rupanelet. Slitsomt. Så kom snekkeren og satte opp gipsplater. Det gikk veldig raskt for han hadde en plateheis og automatisk skrutrekker. Deretter kom maleren, sparklet, slipte og malte. Det ble kjempefint. Klart man kan gjøre alt selv, men jeg vet med meg selv at det ville ha tatt måneder med kveldsarbeid. Og det ville ikke bli like fint som et proffsarbeid. Elektrisk installasjonen ville ha gått lettere om man hadde satt opp spikerslag før gips, for da ville man ha hatt lett tilgjengelig plass for slangene. Men jeg ville ikke ofre takhøyde. Det vanskeligste var å finne plass til driverne for spottene.
 
  • Liker
Sastromberg
  • Laddar…
Tusen takk skal dere ha. Det gikk fort å få svar. Er ny på forum her. Skal ikke gjøre arbeidet selv men ville vite om det går i det hele tatt. Takk til dere begge.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.