Tenkte jeg skulle prøve å bytte den nederste tømmerstokken ved hjørnet se bilde
Tanken er å kappe jevnt med skjøten slik at hjørnet er intakt, bytte den skadede biten og så ta hjørnet.
Ville dette fungere?
Hvis ikke, hvorfor?

• Ødelagt tømmerstykke i husets hjørne, med synlige skader og råte, klar for bytte. Vegg med jord i bakgrunnen.
  • Rått og skadet tømmer i et hjørne av en bygning, delvis dekket av skygge, med vegetasjon i bakgrunnen. Utsatt treverk klar for reparasjon.
Hei! Vanskelig å se hvor omfattende skaden er! Jeg bruker selv ofte en "Feiner" en sag multitool maskin som gjør det mulig å skjære/sage i alle mulige og tilsynelatende umulige vinkler. Det går å skjære ut en bit horisontalt i vinkel skrått opp:confused: hørtes rart ut da jeg leste det selv. hmm! Jo skjær bort det skadede materialet, så rett det går men ikke rett inn, snarere skrått. Legg inn en ny bit i samme vinkel så det ikke kan komme inn fukt i skjøtene. Men det går utmerket å gjøre som du mener, hvis jeg forsto deg riktig! mvh"byggare på heltid"

Hei
Om man tenker seg knuten der tømmerendene møtes, så går fuktskaden ca 80-90 cm "bakover" på langveggen og trolig gjennom hele stokken (altså inn mot huset)
Min tanke var å kappe der tømmeret møtes, bytte den skadede biten og så ta selve knuten, som også er fuktskadd i nederkant. Det tømmeret som går bort på gavlveggen virker uskadd.
Kan man legge noen form for tetning i skjøten som blir?

Det går an å tette, men det beste er å kappe inn en "kile" som er oljet. Er tømmeret strøket med jernvitriol? Eller malt? Det beste for tømmer er olje ... ellers finnes det veldig mye nytt materiale å bruke, det bør man helst spørre fargehandelen om. Men mitt råd er å bile/sage bort skadet treverk, det kan være vanskelig å felle inn nye biter om man ikke har tilgang til gode verktøy:( Jeg har selv nesten alt markedet kan tilby, så det føles litt feil å gi råd om "hvordan" man skal gjøre ...

Kan du komme til tømmeret fra undersiden? ifa det går så kan det være lettere å helt kappe av de dårlige bitene som man kapper en stokk, bare nedenfra med for eksempel en tigersag med langt blad. kapp alt dårlig for eksempel 1 meter til begge sider samt knute. kotla lekter på innsiden nedenfra, fell inn ny knute. bor gjennom og skru fast fra utsiden og gjennom tømmeret så det sitter ordentlig. gjør man helt rett, synes det nesten ikke at det er reparert. Har selv eid en 1700-talls tømmergård og er snekker så jeg synes det er gøy med restaurering av eldre bygninger.

Obs! Glemte å si at du helst skal la alt være igjen med mindre det er helt råttent, det er altfor mange som bytter ut tømmer unødvendig. Det kan være nok at du oljer inn den nederste delen som er dårlig uten å måtte gjøre noe større av det hele! Bruker du rødfarge på tømmeret så er det vanskeligere å få det pent uten å bytte ut dårlige deler, maling kreves dessverre av iallfall de sidene som berøres men mal gjerne hele. Står bygget på stein så kan det hende at de har falt ut med årene og forårsaket at vann har kommet inn nedenfra i tømmeret. Kan lønne seg å sjekke med blikkenslager om de kan lage en kant av pen blikk rundt fasaden nederst. koster ikke mange hundrelapper.....

Takk for alle råd og tips.
Kommer ikke til fra undersiden.
Ettersom vi bor i huset (som skal selges) kommer jeg ikke til fra innsiden uten å rive ned innerveggen på kjøkkenet, det finnes ikke tid eller lyst til det akkurat nå så jeg kan ikke lage spikerslag fra innsiden.
Tømmeret ser ut til å ikke være behandlet med noe som helst.
Synd at du bor så langt herfra, hadde vært interessant med et møte for å se i virkeligheten hvordan du mener.

Ja det hadde vært interessant å møtes! Har dessverre stor familie og arbeider ganske mye med renoveringer..... Det høres enkelt ut når jeg selv leser mine ord hmmmmm. men da vet jeg jo hvordan jeg mener:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.