Jeg vurderer å bytte panel på gjestehytta i julen. Normalt pleier jeg å male ett strøk før jeg setter opp lektene for å unngå at treverket kommer frem når det krymper med tiden.
Om jeg nå skulle sette opp alt i vinter, blir det jo ingen maling før til våren, er dette smart tro? Føles jo ikke så bra å sette opp panelet uten lektene... men kanskje det klarer seg det også.
Om jeg nå skulle sette opp alt i vinter, blir det jo ingen maling før til våren, er dette smart tro? Føles jo ikke så bra å sette opp panelet uten lektene... men kanskje det klarer seg det også.
Det klarer seg nok gjennom vinteren uten farge og lekter (luften er jo som regel tørr om vinteren), men om du har mulighet til å forhåndsmale panelet innendørs (i kjelleren, varmt garasje eller lignende) så skader det vel ikke.
Luften er som mest fuktig om vinteren (i relative termer, som er det man vanligvis måler). Spesielt i Vest-Götaland når forholdene har vært som de har vært den siste tiden.b8q skrev:
Jeg tror ikke treverket vil ta skade. Det er imidlertid en overhengende risiko for at du vil få overflatesopp på panelet. Mest sannsynlig kan dette skrubbes bort før du maler, du bør også bruke noe muggdrepende middel før du maler.
Jeg ville ha ventet med panelbyttet, alternativt malt panelet før du setter det opp, innendørs. Sånn gjør jeg det akkurat nå.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Har du mulighet til å kjøpe grunnmalt panel så gjør det!
Det finnes vel for alle vanlig forekommende paneltyper, i alle fall hos velassorterte trelasthandlere.
Da er treet beskyttet til sommeren, når du ferdigstryk 2 ganger.
På forsommeren er det som tørrest som Vectrex skriver.
Maler du da så blir det ingen glipper, så du kan sette opp lektene nå selv om det bare er grunnmalt.
Det finnes vel for alle vanlig forekommende paneltyper, i alle fall hos velassorterte trelasthandlere.
Da er treet beskyttet til sommeren, når du ferdigstryk 2 ganger.
På forsommeren er det som tørrest som Vectrex skriver.
Maler du da så blir det ingen glipper, så du kan sette opp lektene nå selv om det bare er grunnmalt.
Har du ingen innendørs jobb å gjøre i vinter i stedet?
Å spikre panel er vel en perfekt påskejobb
Å spikre panel er vel en perfekt påskejobb
Klikk her for å svare