Hei, kommer til å måtte bytte knutebordene i De har begynt å råtne i nedre kanten. Jeg har målene på bordene men lurer litt på hvordan teknikken er. Noen mener at kuttet i underkant skal være rett, andre med vinkel så vannet drypper av.
Hva kan gå galt når jeg river/bytter? Hvilken spiker bruker dere? Ja, mange dumme spørsmål... Men dere pleier å være greie i dette forumet
)
Hva kan gå galt når jeg river/bytter? Hvilken spiker bruker dere? Ja, mange dumme spørsmål... Men dere pleier å være greie i dette forumet
Nedkanten skal være vinklet i ca 15 grader, for vannsleppet.
Panelspiker eller 3" spiker varmforzinket.
Går også an å skru med utendørsskrue men det blir ikke like pent.
La det være litt luft nederst, så det ikke står på den flaten som vises på bildet.
Panelspiker eller 3" spiker varmforzinket.
Går også an å skru med utendørsskrue men det blir ikke like pent.
La det være litt luft nederst, så det ikke står på den flaten som vises på bildet.
Jeg skrur alltid knutebord og listverk utendørs. Skru dem i veggen og sammen slik at de blir tette. Tenk på at det er ulike dimensjoner på dem, ofte 22x170 22x145, og at du setter dem riktig slik at knuten ser like bred ut.
Takk, har du noe bra knep på å sage vinkelen? Man kan kanskje be dem på trelastlageret å sage til bordene.larsbj skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.411 innlegg
Fôrebrett pleier å bli saget rett for å få en pen nederkant. Det blir unødvendig komplisert å sage dryppnese på dem og få det pent der de møtes, synes jeg.
Dine har trolig ikke hatt det bra av å være så nær trallen, så noen mm mer mellomrom er nok best for fôret. Vannsprut eller at treet står mot noe er en god måte å forkorte levetiden på panel, men noen ganger må man bare leve med det.
Dine har trolig ikke hatt det bra av å være så nær trallen, så noen mm mer mellomrom er nok best for fôret. Vannsprut eller at treet står mot noe er en god måte å forkorte levetiden på panel, men noen ganger må man bare leve med det.
Ja jeg kan tenke meg at det ellers blir en opp og ned V akkurat i hjørnet med vinkler på bordene i nederkant?Rickard.ag skrev:
Fóringsbord pleier å bli saget rett for å få en pen nederkant. Det blir unødvendig komplisert å sage dryppnese på dem og få det pent der de møtes synes jeg.
Dine har sannsynligvis ikke hatt det bra ved å være så nærme dekket, så noen mm mer avstand mellom er nok best for fóringen. Vannsprut eller at treet står mot noe er gode måter å forkorte levetiden på panelet, men noen ganger må man bare leve med det.
Det er bare å ikke sage helt ut på den ene så synes det ikke.Tobias Ferm skrev:
Jeg har revet panelen av mange hus og erfaringen er at de med rett kant har klart seg betydelig dårligere.
Klikk her for å svare

