Flikker inn litt om lydisolasjonen her. Går ikke inn på trinnlydsisolering da dette ikke er aktuelt i dette tilfellet,
For å forbedre luftlydisolasjonen trenger du to lag med masse og en luftspalte imellom. Sponet fjerner du fordi det ikke absorberer lyd like bra som mineralull.
For å få tilstrekkelig masse i underkant bjelkelag kan du enten bruke gips i taket, i etasjen under, eller gipse ovenfra inne i regelrommene. Viktig å fuge nøye uansett framgangsmåte. Jo flere lag gips desto bedre lydreduksjon.
Regelrommene fyller du med steinull og den skal ikke komprimeres.
Overkant bjelker, samme prinsipp, så mye masse du får plass til, ceminwood eller gulvspon som bærelag og deretter gulvgips.
Takk for alle kommentarer det hjelper.
Nå er påskefeiringen over og man kan konsentrere seg på byggingen igjen
Vårt bjelkelag er 220x50 mm
Rommet er 3,5m langt (Skjøten til neste mellombjelkelag i rommet ved siden av er et stykke inn i dette rommet under garderoben). Tegning av rommet: http://forumbilder.se/H6HCN/sovrum
Så kommer vi til mellomskiktet.
Under bjelkelaget ser det ut til å finnes en lumppapp og deretter 5mm masonitt. [/URL][/IMG] http://forumbilder.se/H6HCN/image1-2
Mellomveggen står på klosser og har spon under seg så jeg finner virkelig ingen hulrom ned til underetasjen.
Tilbake til konstruksjonen:
Hvis vi legger gips i bunnen av bjelkelaget, hvordan fester vi dette? (mykfug, hvilken??)
Det burde så klart hjelpe men vanskelig å få det tett her ettersom kuttersponet forsvinner inn under tilstøtende rom så blir det ikke helt tett mot skiktet under.
Hvis vi skrur en lekt på siden av bjelkelaget for å forsenke gips så det ligger flush mot bjelkelag er det også en løsning?
(så slipper man å skru gjennom gipset for å feste sponplaten i bjelkelaget)
Hva skal man velge for mykfug mellom sponplater og vegg?
Det viktigste er nettopp å få hjelp med hvordan jeg fester inn gips under sponplaten og hvilken mykfug som skal brukes for å tette ordentlig for lydisoleringen!
(Ja vi snakker BARE luftlyd, vi har ingen problemer med strukturlyd)
Når man ser på spennet og bjelkenes dimensjoner, så er de helt OK når det gjelder nedbøyningen. Mellomveggen, som står på kortling, står så nær bjelkenes opplegg at jeg ikke vurderer det som et problem heller. Derimot trenger gulvplaten å skrulimmes direkte på bjelkene for at sviktforholdene skal bli perfekte. Pappen under kutterspånet er nok en vanlig AC150 (asfaltpapp). Den fungerer som lufttettning og har en viss dampmotstand, men gjør absolutt ingen skade der, tvert imot. Som jeg ser det må den beste måten være å legge gipsplaten på lekter som er skrudd i gulvbjelkene. Hvordan du skal tette der får Björn Melander svare på siden det var hans idé.
Ja, om det finnes glissent under legger du gipsen enten rett på det eller som Justus foreslo mot lekter. Det er litt arbeid, men det vil lønne seg senere.
Fuging gjør du med mykfugemasse, jo dyrere fuge jo mindre krymper den. Budsjettvarianten er latex, men da bør du fuge i flere omganger hvor den får tørke innimellom. Dette fordi den krymper en del. Ved store spalter bruker du gipsbruk.
Gipsen i bunnen:
Jeg vet ikke hva som finnes mellom asfaltspappen og tretaket (superenkel glespanel) på underetasjen, så det føles litt risikabelt å sette gipsen skrudd i dette fordi hvis vi gjør noe med taket der nede, kan man plutselig støte på skruene!
Når det gjelder lekter, blir det veldig vanskelig å få til med gipsen i bunnen, hvordan tenkte dere der?
Gipsen på toppen:
Her var min tanke lekter for å forsinke gulvgipsen, det gir meg også fordelen av å forsterke sponplatene ved vendingene (men jeg burde nok legge kortlingar der uansett, uklart hvordan jeg skal få til det ved veggen siden det er luft under mellomveggene til øvrige rom, et problem av gangen)
Det føles som jeg vil ha gipsen forsinket på lekter dikt an mot sponplaten i gulvet, så får vi jobbe med underetasjens tak om arbeidet på overetasjen ikke skulle være nok.
Mykfug: dere snakker virkelig med en nybegynner på hus, jeg vet ikke hva en dyr er.
Hvor ligger f.eks. https://www.bauhaus.se/casco-golvfog-s40-ljust-tra.html i skalaen, er det en veldig billig, passelig eller dyr? (jeg antar at dette er i den øvre delen av billige fuger).
Tar veldig gjerne hjelp med hvilket merke jeg skal se på.
Det føles som det er en fordel å kjøpe noen 300ml for vanlig sprøyte for å lette arbeidet.
Joda den gir meg et bra bilde, legg gjerne til kantlinjer på visningen så ser man enda bedre.
Som jeg oppfatter det:
Lekt med gips oppå (det blir da en luftspalte mot underlaget)
Isolasjon
Kortling
Isolasjon (?)
Sponplate på bjelkelag
Det bygger inn noen luftspalter som man instinktivt føler ikke er bra, men som jeg nå har forstått ikke i det hele tatt er en ulempe.
Det er en god planlegging, men risikoen er at jeg må legge kortlinger i nivå med bjelkelaget da den utfreste sponplaten trenger ekstra støtte ved vendeskivene for varmeslynge.
Jeg vil trolig måtte kjøre kortlinger og gips øverst for å lage et stabilt underlag for sponplaten (som dessuten limeskrus i bjelkelaget).
TIllegg: Stor takk for all hjelp, det er virkelig gull å ha muligheten til å diskutere dette på forumet!
Jo da forsto jeg riktig, men som sagt, må uansett ha kortlinger som støtte for sponplaten.
Jeg holder på å planlegge vendingene i rommet for å se hvilken posisjon kortlingene vil trenge, regner med å CAD'e det opp til helgen.
Litt oppfølgingsspørsmål:
Hvis vi skrur på lekter og gips, hulrommet som skapes under gipsen, skal det fylles eller skal man la det være tomt?
(Hvorfor det ene eller det andre)
Du gir eksempler på isolasjon + regel + isolasjon, hvor stor forskjell gjør det å legge en tykk isoleringsplate uten mellomrom?
(Nå er vi tilbake på rene lydspørsmål)
Har sett over rommet og da rommet mangler støtte i kantene blir det for mye konstruksjon å sette sporadisk sponplategulv med innfelt varme.
Vi kjører på 22mm sponplate, 16mm EPS gulvvarme og 14 mm parkett, vi får akkurat til byggehøyden (vi har noen mm igjen for mellomlegg).
Det gjør at vi kan begynne å bygge gulvet før vi fikser med gulvvarmen.
Så langt føles prosjektet gøy, er mest en bekymring over bjelkelaget siden når vi først limskrur sponplatene er det litt "point of no return". Derfor alle tankene på mulige løsninger.
Reglene antar jeg at det holder med å skrusinne siden de kun skal bære vekten av isolasjonen.
Gulvvarmen føles bra, for vi blir kvitt rørgjennomføringene i gulvet + element samt at man kan se en påvirkning av masoniten og spikrene i ytterveggen (da de har klart å legge en skjøt rett bak elementrørene som så klart varmer og avkjøler spikrene).
Dessuten er gulvvarme utrolig behagelig å gå på
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.