Hei!

Skal i løpet av sommeren flytte en innervegg hjemme samt bytte noen innervegger fra gips til sponplater. Min far bygde sin villa (-78) slik, og det er så mye morsommere å feste noe i en sponplate enn å måtte bruke en molly og ødelegge veggen.

Spørsmålet vi lurer på til å begynne med, er om det er greit i dag å bytte gips mot sponplater. Gips brenner jo ikke så bra, men sponplater gjør det lettere. Finnes det krav som gjør at spon ikke kan brukes slik.

Hvis man nå bytter gips mot spon - dimensjonerer man på samme måte? Enkeltgips = 12mm sponplate (ikke MDF for de liker jeg ikke noe særlig).

Takk for svar! :-)

Hvorfor ikke spon OG gips? Så setter vi overalt.

hehe, jadu...spon ytterst og gips inn mot isolasjonen?

ingen dum idé, kan man jo gå ned i dimensjon på både gips og spon kanskje?

SteQve skrev:
hehe, jadu...spon ytterst og gips inn mot isoleringen?

ingen dum idé, kan man jo gå ned i dimension på både gips og spon kanskje?
Jeg ville satt sponet innenfor gipsen. Altså først spon og så gips. Får en slett vegg å male og tapetsere på.

- M

jo, jeg kom på det. burde jo også bli bedre ut fra brannsynspunkt. men jeg som i dag har enkelgips 12mm... hvordan dimensjonerer jeg spon+gips?

Vi kjører med 10mm spon og 12.5mm gips.

om det er en ikke-bærende vegg så blir det ganske bra med 45 mm regel i midten. 2 stk 12mm spon utenpå det og så 2 vanlige gips.

ingen innvendige vegger i huset er bærende, så det er veldig fritt frem på den fronten...

Jeg tenkte imidlertid å bruke 70mm regel. Er det overkill?

Nei, alle mine vegger er 70mm + OSB/gips på hver side!

Absolutt ingenting galt med 45X70. Litt mer arbeid med dørkarmene bare, men det gir jo en stødigere vegg.

ja, jeg satt nettopp og funderte på det der med karmene. om jeg nå har 12mm gips, og bytter til 10mm spon + 12mm gips hvordan får jeg det pent?

Jeg kan jo forsåvidt bytte dørkarmer om det hjelper. En vegg skal ikke rives derfor kan jeg ikke gå ned til 45mm overalt. Eller rettere sagt, den veggen der døren sitter i skal jeg ikke rive, kun bytte materialet i, derfor kan jeg ikke endre regeltykkelsen.

Alternativene er å gjøre noe med dørkarmene, alternativt bytte.

P
Man setter hælfôr, alt. salar på karmen før man spikrer fôret.

min far og jeg diskuterte en vegg der jeg helst ikke vil få mer avstand fra reglen enn hva som er i dag (= 12mm fra gipsen).

6mm plyfa + 6mm gips burde jo være en bra løsning der. Det blir sterkt, men bygger ikke ut fra veggen mer enn tidligere. Det kan jo ikke være verre enn 12mm gips som jeg har i dag. Og det har jo holdt husets første 28 år...

Er ikke OSB-plate innenfor gipsen å foretrekke fremfor sponplate? Får for meg det er lettere å skru opp f.eks. hyller, bilder etc. i OSB som ikke er så hard som spon?

Eller hadde jeg uflaks når jeg tenkte nå...

P
Nei da, OSB er bedre enn spon og kryssfiner er bedre enn OSB. Jeg tror at 6+6 er for "flagrende" til å bli bra, og 6 mm gips bør etter min mening unngås for enhver pris.

Er det bare jeg som synes at det har gått litt "hysteri" i dette med treplater bak gipsen? Så vanskelig er det ikke å feste ting på en gipsvegg, og man bruker jo mye mer penger og tid på å plate veggene enn det koster og tar i tid å bruke en passende gipsfeste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.