Vi har i dag en U-formet trapp ned til kjelleren. For å få planløsningen til å flyte bedre vurderer vi å bytte til en L-trapp, men jeg klarer ikke å forstå om det krever mer eller mindre plass. I dag føles det som om man nesten slår hodet på de siste trinnene.

Gulvhullet er 232*100 cm. Avstanden mellom gulvet på øvre plan og gulvet på kjellerplan er 250 cm. Jeg kunne ønske å bytte fra en trapp som går rett ned og svinger på slutten. Er det noen som kan forklare om det går?

• Nåværende U-formet trapp versus foreslått L-formet trappeløsning i skisse.
Har du regnet ut hva du får for trinnhøyde/trinndybde på en trapp i det rommet du har tilgjengelig?
(Samt hvilken avstand du får mellom trappetrinn og tak der det blir som kortest)

Du trenger også å vite tykkelsen på bjelkelaget.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du regnet ut hva du får for trinnhøyde/trinndybde på en trapp i det rommet du har tilgjengelig?
(Og hvilken avstand du får mellom trinn og tak der det blir som kortest)
Nei det er nettopp det jeg lurer på, hvordan man regner ut og om det fungerer...

T tobbbias skrev:
Du trenger også å vite tykkelsen på dekke.
Søren, jeg målte bare gulv til gulv. Antar at bjelkelaget er 25-30 cm. Vet du hvorfor det målet er relevant?

• Liker
FreQa
  • Laddar…
Cheesen
karin.liten karin.liten skrev:
Vi har i dag en U-formet trapp ned til kjelleren. For å få planløsningen til å flyte bedre vurderer vi å bytte til en L-trapp, men jeg blir ikke klok på om det krever mer eller mindre plass. I dag føles det som at man nesten slår hodet på de siste trinnene.

Gulvhullet er 232*100 cm. Avstanden mellom gulvet på øvre plan og gulvet på kjellerplan er 250 cm. Jeg skulle gjerne bytte fra en trapp som går ned rett og svinger på slutten. Er det noen som kan forklare om det går?
Er det skråtak eller full takhøyde på overetasjen?

karin.liten karin.liten skrev:
Attan, jag mätte bare gulv til gulv. Antar at bjelkelaget er 25-30 cm. Vet du hvorfor det målet er relevant?
Ja, selvfølgelig. Det er jo undersiden av taket du vil slå hodet i når du går ned trappen! :D

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Hvor slår du hodet i dag?

@Trollskidan nå var det ikke en rett trapp TS vil bygge, men en L-trapp, dessuten så har jeg allerede linket til hovedsiden på den nettsiden noen innlegg tidligere.

Edit:
Siden du ikke har forklart noe om lenken, vil det være flere som vurderer om de i det hele tatt skal klikke på lenken, det finnes "folk" som legger inn lenker til "alt mulig" som (kan) spre virus etc.

Cheesen
Ettersom jeg uansett satt og solte meg så tenkte jeg knappre litt på russerens side... Men om trappen kommer til å funke avhenger av bjelkelaget.
En teknisk tegning av en trappetrinnsprofil med mål i millimeter: 2103 bred, 289 høy, 302 dyp, med diagonalstreker, fra nettstedet Zhitov.ru. Tegning av en skrå trappetrinnsdel med mål 285 mm høyde og 900 mm lengde, samt en skrå vinkel, fra en trappeplanlegger. Diagram av trappemål med vinkler og lengder: 373 mm, 960 mm, 1151 mm. En teknisk tegning av en trappevinkel med mål på 310, 905 og 999 mm, viser en gul trekant i et diagram. Tegning av en gjennomskåret trekantet struktur med mål, muligens en del av en trapp. Vist på en hvit bakgrunn med målene 285, 182, 1151 og 1087. Trappekonstruksjonstegning med mål: 387mm, 1215mm, 996mm, fra nettstedet zhivov.ru. Diagram av en trappmodell med målte dimensjoner; viser mål for bredde og lengde på et trappetrinn. Skisse av trappetrinn med målene 287 mm bred og 900 mm høy, inkludert en diagonal på 941 mm. Tegning av trappemål med vinkel og målinger, sett ovenfra, på gul bakgrunn med tall i millimeter. Trappedesign med målinger: 2300 mm lengde, 900 mm bredde, høyde 233 mm, 1400 mm dybde. Viser trappen med sving og trinnlayout. En teknisk tegning av en trapp med mål på høyde og bredde, viser detaljer for trappekonstruksjon. Trappetegning med mål: stigning 2500 mm, lengde 2300 mm, bredde 900 mm og vinkel 39,5 grader, illustrerer trappekonstruksjon.

Utsikten fra kontoret... Snøscooter parkert på en gressplen med snødekte fjell i bakgrunnen, sett fra et kontorvindu.

• Liker
Trollskidan
  • Laddar…
Som jeg sa så er det bjelkelagets tykkelse sammen med trinnhøyden som vil være avgjørende. Si at bjelkelaget er 30 cm tykt.. Da får du 2500-300 mm = 2200 i frihøyde. Så hvis du har det første trinnet så det toucher ved bjelkelagets åpning så vil det være høyden når du står på første trinn minus 2200 mm som blir din frihøyde. Si at du har en trinnhøyde på 185 mm så vil du ha 2015 mm i frihøyde. Det må allikevel være godkjent frihøyde ned i en kjeller vil jeg spontant synes. Men er det først trinn 2 som er ved bjelkelagsåpningens kant så vil frihøyden bli 1830 mm.. Det er for knapt!

Cheesen Cheesen skrev:
Er det skråtak eller full takhøyde på overetasjen?
På overetasjen er det full høyde, det er et terrenghus så trappen er fra inngangsnivået ned til kjellerplan.

ricebridge ricebridge skrev:
Hvor slår du hodet i dag?
På siste trinn ned i kjelleren er det (nesten) så man slår hodet i taket, bjelkelaget til inngangsetasjen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.