6.858 lest ·
25 svar
7k lest
25 svar
Bytte fra U-trapp til L-trapp - krever det mer plass?
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 60 innlegg
Vi har i dag en U-formet trapp ned til kjelleren. For å få planløsningen til å flyte bedre vurderer vi å bytte til en L-trapp, men jeg klarer ikke å forstå om det krever mer eller mindre plass. I dag føles det som om man nesten slår hodet på de siste trinnene.
Gulvhullet er 232*100 cm. Avstanden mellom gulvet på øvre plan og gulvet på kjellerplan er 250 cm. Jeg kunne ønske å bytte fra en trapp som går rett ned og svinger på slutten. Er det noen som kan forklare om det går?
Gulvhullet er 232*100 cm. Avstanden mellom gulvet på øvre plan og gulvet på kjellerplan er 250 cm. Jeg kunne ønske å bytte fra en trapp som går rett ned og svinger på slutten. Er det noen som kan forklare om det går?
Har du regnet ut hva du får for trinnhøyde/trinndybde på en trapp i det rommet du har tilgjengelig?
(Samt hvilken avstand du får mellom trappetrinn og tak der det blir som kortest)
(Samt hvilken avstand du får mellom trappetrinn og tak der det blir som kortest)
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 60 innlegg
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 60 innlegg
I en annen tråd var det noen som brukte følgende webside til å regne ut sin trapp,
http://www.zhitov.ru/sv/
http://www.zhitov.ru/sv/
Er det skråtak eller full takhøyde på overetasjen?karin.liten skrev:
Vi har i dag en U-formet trapp ned til kjelleren. For å få planløsningen til å flyte bedre vurderer vi å bytte til en L-trapp, men jeg blir ikke klok på om det krever mer eller mindre plass. I dag føles det som at man nesten slår hodet på de siste trinnene.
Gulvhullet er 232*100 cm. Avstanden mellom gulvet på øvre plan og gulvet på kjellerplan er 250 cm. Jeg skulle gjerne bytte fra en trapp som går ned rett og svinger på slutten. Er det noen som kan forklare om det går?
Hvor slår du hodet i dag?
@Trollskidan nå var det ikke en rett trapp TS vil bygge, men en L-trapp, dessuten så har jeg allerede linket til hovedsiden på den nettsiden noen innlegg tidligere.
Edit:
Siden du ikke har forklart noe om lenken, vil det være flere som vurderer om de i det hele tatt skal klikke på lenken, det finnes "folk" som legger inn lenker til "alt mulig" som (kan) spre virus etc.
Edit:
Siden du ikke har forklart noe om lenken, vil det være flere som vurderer om de i det hele tatt skal klikke på lenken, det finnes "folk" som legger inn lenker til "alt mulig" som (kan) spre virus etc.
Som jeg sa så er det bjelkelagets tykkelse sammen med trinnhøyden som vil være avgjørende. Si at bjelkelaget er 30 cm tykt.. Da får du 2500-300 mm = 2200 i frihøyde. Så hvis du har det første trinnet så det toucher ved bjelkelagets åpning så vil det være høyden når du står på første trinn minus 2200 mm som blir din frihøyde. Si at du har en trinnhøyde på 185 mm så vil du ha 2015 mm i frihøyde. Det må allikevel være godkjent frihøyde ned i en kjeller vil jeg spontant synes. Men er det først trinn 2 som er ved bjelkelagsåpningens kant så vil frihøyden bli 1830 mm.. Det er for knapt!
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 60 innlegg
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 60 innlegg