Hei!

Jeg har en gammel garasje der taket virkelig har gjort sitt. Vil bruke så lite penger som mulig da jeg ikke har tenkt at det skal stå i så mange år.

Siden jeg har mengder av takstein liggende, tenkte jeg å legge dem istedenfor nytt pappetak. Råsponten vil selvsagt bli byttet først.

Det jeg lurer på er om bjelkelaget vil holde, eller om man kan slippe unna med å forsterke det? Jeg bryr meg ikke om taket vil svikte litt, men det er jo greit om det ikke raser inn da jeg skal ha en bil der inne. Må jeg forsterke rammekonstruksjonen under takstolene siden de ikke sitter rett over bjelkene i veggene?

Takstolene er i 45*110 og sitter med 120cc. Det er 3400 mellom veggene. Bor utenfor Kalmar.

Ja, jeg vet at det billigste ville vært å bare legge ny papp, men jeg vil øve på å legge et tegltak siden tanken er at jeg skal bygge en betydelig større garasje der senere og vil ha litt erfaring når jeg skal bygge det.

Gammelt garasjetak med slitt takpapp og moselag. Takstige og rusten takrenne er synlige. Klart blå himmel i bakgrunnen.
Gammelt garasjeinteriør med trekonstruksjon og synlige takbjelker. Veggene er slitt med synlige planker, og noen deler av taket ser fuktskadet ut.
Gammelt garasjetak med slitte trebjelker og råteskader, del av en diskusjon om forsterkning av taket for å legge teglstein i stedet for papptak.
Gammelt garasjetak med synlige trebjelker og takstoler.

Ingen som har peiling?

M MangeKC skrev:
Ingen som har peiling?
Ta en titt på träguidens konstruksjons- og dimensjoneringsverktøy for å se hva det burde være for dimensjoner i et tungt tak. Sammenlign med det du har, så kan du få en forståelse for om det vil fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.