Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Vi har kjøpt en konseptleilighet som blir ferdigbygd i september.
Jeg liker det meste, men ikke flisene på kjøkkenet. Det er hvitt og det er kvadratisk klassisk flis.
Kjøkkenet ser likt ut bortsett fra andre materialer i benkeplater og skapdører samt litt annet som ikke spiller rolle for sammenhengen.
Det som forstyrrer er altså en "styreenhet", en stikkontakt og viften.

Kan man slå ned flisene, slipe og gjøre om, eller hvordan gjør man det? Drypplisten under kan man nok variere litt slik at ikke flisstørrelsen er avgjørende for at det skal se bra ut.
Jeg har aldri flislagt før :blushing:
/Christian
Jeg liker det meste, men ikke flisene på kjøkkenet. Det er hvitt og det er kvadratisk klassisk flis.
Kjøkkenet ser likt ut bortsett fra andre materialer i benkeplater og skapdører samt litt annet som ikke spiller rolle for sammenhengen.
Det som forstyrrer er altså en "styreenhet", en stikkontakt og viften.

Kan man slå ned flisene, slipe og gjøre om, eller hvordan gjør man det? Drypplisten under kan man nok variere litt slik at ikke flisstørrelsen er avgjørende for at det skal se bra ut.
Jeg har aldri flislagt før :blushing:
/Christian
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Ingen stor jobb men det avhenger litt av veggmaterialet bak...
Er det gips så kommer den sannsynligvis til å gå i stykker og må erstattes med en ny...
Flislisten under veggskapene sitter jo der bare som fyllmasse og er ganske umoderne i dag, så de kan man jo bare fjerne.
Viften må sannsynligvis fjernes i løpet av tiden og stikkontaktene er ikke noe problem å flislegge rundt om man ikke samtidig benytter muligheten til å flytte dem opp til underkant av veggskap...
Det enkleste er dog å snakke med de som bygger om det ikke går å forandre før de har gjort alt som på bildet...
Er det gips så kommer den sannsynligvis til å gå i stykker og må erstattes med en ny...
Flislisten under veggskapene sitter jo der bare som fyllmasse og er ganske umoderne i dag, så de kan man jo bare fjerne.
Viften må sannsynligvis fjernes i løpet av tiden og stikkontaktene er ikke noe problem å flislegge rundt om man ikke samtidig benytter muligheten til å flytte dem opp til underkant av veggskap...
Det enkleste er dog å snakke med de som bygger om det ikke går å forandre før de har gjort alt som på bildet...
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
For sent :S Vi gled inn på et bananskall i leilighetshandelen og bestemte oss samme dag (les i går) for å helt enkelt gjøre en totalforandring i livet og flytte. Tre av fire hus står allerede og vårt er et av dem.Paul-Staffanstorp skrev:Ikke noe stort arbeid, men det avhenger litt av veggmaterialet bak...
Er det gips så vil den sannsynligvis gå i stykker og må erstattes med ny...
Flislisten under veggskapene sitter jo bare der som utjevning og er ganske umoderne i dag så de kan man jo bare fjerne.
Venten må sannsynligvis fjernes midlertidig og stikkontaktene er ikke noe problem å flislegge rundt med mindre man samtidig benytter anledningen til å flytte dem opp til nederkanten av veggskapet...
Det enkleste er imidlertid å snakke med de som bygger om det ikke går å endre før de har gjort alt som på bildet...
Å ta ned venten ser jeg ikke som noe problem. Derimot å flytte stikkontaktene krever vel en elektriker, eller hva sier reglene? Jeg vet jo hvordan man gjør det, men noen ganger er ikke forsikringsselskapet fornøyd med det svaret
Om det er gips bak, noe jeg tror det er, hvordan gjør man da? Jeg kan jo tenke meg at det bare er å slå bort den gamle gipsen, sage til et par nye plater og skru fast. Så er det vel bare å smelle opp flisene? Fuktbeskyttelse på et kjøkken?
/Christian
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Ok...
Det enkleste er da å fjerne flislisten... og skru av dekselene til uttakene... Og demontere viften.
Hvis flisleggeren har vært profesjonell, har han lagt igjen omtrent 3 mm mellom flisene og benkeplaten. Teip da for å beskytte benkeplaten før du fortsetter...
Ta deretter en Fein multimaster og sag forsiktig gjennom gipsen rett over den øverste flisplaten samt mellom benkeplaten og den nederste flisplaten. Så kan du enkelt fjerne fliser og gips, og erstatte med ny gips. Før du setter opp ny gips, kan du få en elektriker til å flytte opp strømuttakene til rett under veggskapene, slik at du etter flislegging kan få på plass pene hjørnebokser i stedet. Dette er ikke en stor jobb som er spesielt kostbar å få gjort, men det blir mye penere.
Fuktsperre... Nei
Det enkleste er da å fjerne flislisten... og skru av dekselene til uttakene... Og demontere viften.
Hvis flisleggeren har vært profesjonell, har han lagt igjen omtrent 3 mm mellom flisene og benkeplaten. Teip da for å beskytte benkeplaten før du fortsetter...
Ta deretter en Fein multimaster og sag forsiktig gjennom gipsen rett over den øverste flisplaten samt mellom benkeplaten og den nederste flisplaten. Så kan du enkelt fjerne fliser og gips, og erstatte med ny gips. Før du setter opp ny gips, kan du få en elektriker til å flytte opp strømuttakene til rett under veggskapene, slik at du etter flislegging kan få på plass pene hjørnebokser i stedet. Dette er ikke en stor jobb som er spesielt kostbar å få gjort, men det blir mye penere.
Fuktsperre... Nei
Klikk her for å svare