Hei alle sammen i sommervarmen!
Jeg kommer snart til å måtte fjerne en hvitmalt eternittplate fra fasaden for å muliggjøre to rørgjennomføringer for innvendige/innbygde regnvannsrør/nedløpsrør (110 mm). Med visshet om hvor porøst/farlig det er å jobbe med eternitt, har jeg så å si valgt bort alternativet å lage gjennomføringer i den eksisterende platen. Nå lurer jeg på; har dere noen tips før jeg begynner å lete rundt hos byggevarehusene her i nærheten av Lund; hva finnes det av fornuftig platemateriale som egner seg til dette? Altså både god fasadekledning/antifuktegenskaper samt noenlunde lett å jobbe med når det gjelder rørgjennomføringene.
Kan legge til at eternitten er ca 6 mm tykk og platene er 70 cm brede og 240 lange - i verste fall kan jeg leve med å ta to nye plater og sparkle skjøten.
Tilleggs spørsmål; er det noen spesielle risikoer med å gjøre en slik gjennomføring (det blir selvfølgelig et helt tett rørsystem, trenger knapt nevnes)? Veggen det gjelder tilhører en tilbygg/lager som er bygget sammen med huset - samme yttervegg - men med en skillevegg på innsiden. Når jeg har fjernet innvendige paneler, ser det ut til at det bare er regelverk, gips og en slags enklere veggisolering (altså ikke like tykk som inne i husveggene, og så eternittplatene mot utsiden).
Lageret ville trolig vært et kaldlager hvis det hadde vært frittstående, men det holder en viss varme selv om vinteren siden det er bygget sammen med huset.
Som jeg kan forstå, burde det ikke kunne oppstå noen spesielle problemer med kondens og fuktvandring rundt rørgjennomføringen - eller?
Jeg tenker at jeg lager gjennomføringshullet i ytterveggen ganske tett, med noen millimeters margin som jeg deretter tetter med utendørs silikon eller fugemasse. På innsiden setter jeg ingenting, altså verken isolering eller innervegg i kontakt med røret - men lager en slags synlig nisje for gjennomføring som muliggjør kontroll og tilgang til røret.
Beste hilsener og takk på forhånd Jörgen
Jeg kommer snart til å måtte fjerne en hvitmalt eternittplate fra fasaden for å muliggjøre to rørgjennomføringer for innvendige/innbygde regnvannsrør/nedløpsrør (110 mm). Med visshet om hvor porøst/farlig det er å jobbe med eternitt, har jeg så å si valgt bort alternativet å lage gjennomføringer i den eksisterende platen. Nå lurer jeg på; har dere noen tips før jeg begynner å lete rundt hos byggevarehusene her i nærheten av Lund; hva finnes det av fornuftig platemateriale som egner seg til dette? Altså både god fasadekledning/antifuktegenskaper samt noenlunde lett å jobbe med når det gjelder rørgjennomføringene.
Kan legge til at eternitten er ca 6 mm tykk og platene er 70 cm brede og 240 lange - i verste fall kan jeg leve med å ta to nye plater og sparkle skjøten.
Tilleggs spørsmål; er det noen spesielle risikoer med å gjøre en slik gjennomføring (det blir selvfølgelig et helt tett rørsystem, trenger knapt nevnes)? Veggen det gjelder tilhører en tilbygg/lager som er bygget sammen med huset - samme yttervegg - men med en skillevegg på innsiden. Når jeg har fjernet innvendige paneler, ser det ut til at det bare er regelverk, gips og en slags enklere veggisolering (altså ikke like tykk som inne i husveggene, og så eternittplatene mot utsiden).
Lageret ville trolig vært et kaldlager hvis det hadde vært frittstående, men det holder en viss varme selv om vinteren siden det er bygget sammen med huset.
Som jeg kan forstå, burde det ikke kunne oppstå noen spesielle problemer med kondens og fuktvandring rundt rørgjennomføringen - eller?
Jeg tenker at jeg lager gjennomføringshullet i ytterveggen ganske tett, med noen millimeters margin som jeg deretter tetter med utendørs silikon eller fugemasse. På innsiden setter jeg ingenting, altså verken isolering eller innervegg i kontakt med røret - men lager en slags synlig nisje for gjennomføring som muliggjør kontroll og tilgang til røret.
Beste hilsener og takk på forhånd Jörgen
Du kan kanskje prøve med minerit. Pleier å brukes blant annet som brannvegg mm.
Hadde det vært meg, hadde jeg latt platen være og laget to hull i den. Spesielt siden de er så store. Det vil bli tydelig at en plate er byttet ut. Du vil sannsynligvis ikke få kreft og falle død om fordi du lager to hull. Asbest er veldig dårlig, hvis du jobber daglig med det i støvet slik bygningsarbeiderne gjorde da eternitten ble brukt. Men hvis du lager to hull, utendørs dessuten, vil jeg nok si at du kan føle deg trygg. Vil du ikke frese eller sage, noe som kan rive opp støv, kan du ripe med en skarp kniv. Eterniten er tross alt relativt porøs.
Hadde det vært meg, hadde jeg latt platen være og laget to hull i den. Spesielt siden de er så store. Det vil bli tydelig at en plate er byttet ut. Du vil sannsynligvis ikke få kreft og falle død om fordi du lager to hull. Asbest er veldig dårlig, hvis du jobber daglig med det i støvet slik bygningsarbeiderne gjorde da eternitten ble brukt. Men hvis du lager to hull, utendørs dessuten, vil jeg nok si at du kan føle deg trygg. Vil du ikke frese eller sage, noe som kan rive opp støv, kan du ripe med en skarp kniv. Eterniten er tross alt relativt porøs.
Hei!
Takk for det - jeg besinnet meg og innså også at det blir lettest å lage et hull i eterniten. Selv om materialet er veldig farlig, er jeg også tilbøyelig til å tro at en enkelt eksponering for støvet i løpet av en livstid ikke kan være superkritisk.
Det viste seg å være svært vanskelig å sage i eterniten med sirkelsag, jeg boret et hull og brøt bort biter med en stor tang.
Takk for det - jeg besinnet meg og innså også at det blir lettest å lage et hull i eterniten. Selv om materialet er veldig farlig, er jeg også tilbøyelig til å tro at en enkelt eksponering for støvet i løpet av en livstid ikke kan være superkritisk.
Det viste seg å være svært vanskelig å sage i eterniten med sirkelsag, jeg boret et hull og brøt bort biter med en stor tang.
Klikk her for å svare