Hei
Vi vurderer å bytte ut en eldre jernkassett med en klebersteinsovn så vi kan beholde litt varme etter at ilden har slukket.
Jeg er litt usikker på om vår nåværende installasjon er godkjent, og om vi i så fall kan gjøre det samme når vi setter inn den nye ovnen.
Etter at vi tok av kappen viste det seg at man har trykket inn ovnsrøret i murløpet, for deretter å bruke isolering når man tettet hullet i murløpet.
Det har jo fungert siden 1996 og blitt godkjent av feirerne, men kan man virkelig gjøre slik?
Og i så fall, kunne vi dra ut røret, sette inn den nye ovnen og trykke tilbake isolasjonen som tetning?

Med vennlig hilsen Thomas Ljunggren
Vi vurderer å bytte ut en eldre jernkassett med en klebersteinsovn så vi kan beholde litt varme etter at ilden har slukket.
Jeg er litt usikker på om vår nåværende installasjon er godkjent, og om vi i så fall kan gjøre det samme når vi setter inn den nye ovnen.
Etter at vi tok av kappen viste det seg at man har trykket inn ovnsrøret i murløpet, for deretter å bruke isolering når man tettet hullet i murløpet.
Det har jo fungert siden 1996 og blitt godkjent av feirerne, men kan man virkelig gjøre slik?
Og i så fall, kunne vi dra ut røret, sette inn den nye ovnen og trykke tilbake isolasjonen som tetning?

Med vennlig hilsen Thomas Ljunggren
Tidligere hadde vi originalhetten à la 70-tallet over kassetten, se bilde.J jojo123 skrev:

Tanken er å fjerne både hetten og kassetten for å i stedet installere en klebersteinsovn av denne typen:
https://www.contura.se/kaminer/taljstenskaminer/taljstenskamin-contura-620t-style/
Vi vil koble den nye ovnen via bakuttaket og koble den inn i eksisterende hull i pipen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg synes det burde gå bra å bytte kamin så, ja.
Men med en ny peis så er det jo tross alt en ny installasjon.
Ring feieren og spør!
En prøving av tettheten går fort og er ikke så dyr,
men betaler seg nok i trygghetsfølelsen den gir!
Men med en ny peis så er det jo tross alt en ny installasjon.
Ring feieren og spør!
En prøving av tettheten går fort og er ikke så dyr,
men betaler seg nok i trygghetsfølelsen den gir!
Klikk her for å svare