Jeg har vurderinger om å bytte ut min takpapp til sommeren. Den gamle er 40 år og holder bra ennå (ser jeg på rupanelet innenfra), men siden jeg vurderer å innrede den i dag uinnredede loftet har jeg ingen lyst til å gjøre det før jeg bytter pappen. Da oppstår noen spørsmål.
Hvor lang tid tar det å plukke ned takstein fra et tak på en villa 125 kvm med ganske "snill" takvinkel (der man kan ta seg rundt uten større besvær).
Kan man deretter fjerne lektene og sette ny papp på den gamle, eller må den gamle bort? Det føles jo unødvendig å bruke tid på å fjerne fungerende papp hvis man vet at den er tørr.
Finnes det noen som har gjort lignende prosjekt og kan fortelle meg hvor mye tid det tok i bruk, hvor mange personer som hjalp til, og om det finnes noen helt uunnværlig utstyr å skaffe/leie for å få jobben gjort effektivt.
Takk på forhånd
Hvor lang tid tar det å plukke ned takstein fra et tak på en villa 125 kvm med ganske "snill" takvinkel (der man kan ta seg rundt uten større besvær).
Kan man deretter fjerne lektene og sette ny papp på den gamle, eller må den gamle bort? Det føles jo unødvendig å bruke tid på å fjerne fungerende papp hvis man vet at den er tørr.
Finnes det noen som har gjort lignende prosjekt og kan fortelle meg hvor mye tid det tok i bruk, hvor mange personer som hjalp til, og om det finnes noen helt uunnværlig utstyr å skaffe/leie for å få jobben gjort effektivt.
Takk på forhånd
Hei.
Har du container ved huset kaster 3 mann av teglsteinen på et par timer.
Riv av den gamle lekten, ytterligere et par timer inkl. rydde og koste av (OBS - sjekk NØYE etter gamle spiker som kan sitte igjen når lekten er revet av).
Du trenger ikke å fjerne den gamle pappen med mindre den er fryktelig hard og ujevn så den skader den nye pappen. Er det blemmer i den gamle pappen kan du ta en tapetkniv og skjære dem opp bare..
En veldig hyggelig maskin hvis du føler for litt ekstrautstyr er pappistolen - gjør 2 manns arbeid direkte..
Har du container ved huset kaster 3 mann av teglsteinen på et par timer.
Riv av den gamle lekten, ytterligere et par timer inkl. rydde og koste av (OBS - sjekk NØYE etter gamle spiker som kan sitte igjen når lekten er revet av).
Du trenger ikke å fjerne den gamle pappen med mindre den er fryktelig hard og ujevn så den skader den nye pappen. Er det blemmer i den gamle pappen kan du ta en tapetkniv og skjære dem opp bare..
En veldig hyggelig maskin hvis du føler for litt ekstrautstyr er pappistolen - gjør 2 manns arbeid direkte..
Ja, hvis tiden er gratis tjener du på å ta vare på teglet - ellers ikke.
Det tar ganske mye ekstra tid å flytte teglet opp og ned.
Men - skal du likevel gjøre det anbefaler jeg helt klart at du leier en såkalt tegeltransportør. Det er som en lang aluminiumstige (men betydelig kraftigere) med en kurv/vogn på som tar ca 40-60 pannor om gangen. Denne kjører du opp og ned langs stigen/skinnene.
Veldig praktisk!!!
Det tar ganske mye ekstra tid å flytte teglet opp og ned.
Men - skal du likevel gjøre det anbefaler jeg helt klart at du leier en såkalt tegeltransportør. Det er som en lang aluminiumstige (men betydelig kraftigere) med en kurv/vogn på som tar ca 40-60 pannor om gangen. Denne kjører du opp og ned langs stigen/skinnene.
Veldig praktisk!!!
Hvor gammelt er teglet??? Hvis det er mer enn 20 år, så anbefaler jeg å bytte det... Når det gjelder pappen, er det bare å spikre ny papp oppå den gamle.... Bare sørg for at det er jevnt og fint i hjørnene, og at ingen gamle spikere stikker opp.... Ny lekter anbefales uansett i all slags vær..... Både bære- og sløyferlekter.....
Yens, er du amatør som meg så regn med at det tar tid, spør min kone som måtte bli med hjem til foreldrehjemmet på vår første ferie. Vi byttet underlaget på en liten hytte (120m2) det tok nesten hele ferien
(klart at vi rakk både bading og grillkvelder også).
Tegl er lett å få ned med et par planker på en stige om man er to. Man bør fjerne den gamle pappen hvis det er ujevnt. Inspiser undertaket og bytt det som er dårlig. Et godt alternativ er å spikre på masonitt.
Lykke til og husk at det regner mye i Sverige, spesielt når man jobber med tak
Tegl er lett å få ned med et par planker på en stige om man er to. Man bør fjerne den gamle pappen hvis det er ujevnt. Inspiser undertaket og bytt det som er dårlig. Et godt alternativ er å spikre på masonitt.
Lykke til og husk at det regner mye i Sverige, spesielt når man jobber med tak
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
for meg tok det 2 måneder for ca 100 m2 tak.. Gjorde i prinsippet alt arbeid selv.. hadde bare hjelp med winchingen av pannene! brukte en type bil winch for å heise opp pannen buntene (tok bare 2 bunter om gangen så det tok en stund!)
Men jeg byttet en del råspont, fjernet den gamle pappen osv.. dessuten var det et evig regn hele tiden, derfor den lange tidsperioden.. Men man hadde nok klart seg godt og vel på en ferieuke om været hadde vært bra hele tiden. (i den tiden er jo også materialinnkjøp/transport, gjenvinningsstasjon besøk mm. inkludert.
Men jeg byttet en del råspont, fjernet den gamle pappen osv.. dessuten var det et evig regn hele tiden, derfor den lange tidsperioden.. Men man hadde nok klart seg godt og vel på en ferieuke om været hadde vært bra hele tiden. (i den tiden er jo også materialinnkjøp/transport, gjenvinningsstasjon besøk mm. inkludert.
Milkshaken skrev:
En Haki stillas i høyde med takfoten stor nok til å romme alt tegl så slipper du å løfte ned og opp. Ta en side av gangen
masonite nei takk
masonite nei takk
Klikk her for å svare