Får begynne med å be om unnskyldning hvis dette har havnet i feil del av forumet.
Som alltid når man renoverer, støter man på små overraskelser som i prinsippet aldri er positive, nå har jeg klart å støte på en slik...
Litt kort bakgrunnsinfo om huset er at det er fra 1980, plate på mark, og klinkrede rom har en gulvkonstruksjon med:
1. Uisolert betongplate
2. Avretting (sand)
3. Cellplast
4. Armert betongkake
5. Klinker
Holder på å renovere en grovhall, og etter å ha slått bort klinkeren merket vi at det var litt mørke flekker rundt ytterdøren som luktet litt som Satans avkom (kattepiss). For å komme til rette med dette slo jeg løs betongkaken ved ytterdøren og merket at pisset hadde tatt seg gjennom betongen, under cellplasten og impregnert svillen.
Nå funderer jeg litt på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte
Tanken er å kappe bort den skadede svillen mellom stenderne i døråpningen og erstatte med ny svill for deretter å bygge opp på samme måte med cellplast og betong, alternativt droppe cellplasten og fylle hele glippen med EPS. Men hvordan fester man svillen da? Det er jo ingen stående stendere som hviler på den, og man vil vel la svillen være helt isolert fra platen med svillepapp/svilleremse uten skruer eller lignende som går igjennom? En annen nybegynnerfundering er om det kan påvirke bæreevnen hvis det ikke er noen svill mellom to stendere i ytterveggen?
Legger ved et bilde av elendigheten om det kan hjelpe noe:
Tenkte at jeg skal oppdatere litt etter at jeg tok tak i saken i helgen, alle liker vel bilder selv om det ikke handler om et mastodontprosjekt?
Syllen revet bort og tidligere syllisolasjonen byttet ut til syllpapp. Det var godt å få bekreftet at selv om huset hviler på en uisolert plate oppført årene 79/80 så har man uimpregnerte syllar som ligger på kapillærbrytende remse. Det viste seg også at en del av skadene på denne biten virker å ha kommet utenfra, så terskelblekket har nok ikke helt gjort jobben sin heller.
Ny syllbit på plass festet med spikerplugg samt bygget opp for dørkarmen.
Sekundærtetning på plass for å gardere seg mot at fukt tar seg inn denne veien igjen, samt lekter for å feste ytterpanel under døren på plass.
Karm og dør på plass, er man observant kan man se at avstanden mellom lektene under døren har krympet noe og isolasjonen er borte, sånn kan det gå om man slurver med å forsikre seg om at åpningsmålet ble riktig første gangen
Ny ytterpanel på plass samt nytt blekk til terskelen. Foreløpig bare grunnet panel fra byggevarehandelen men vurderer nå litt på hva man skal sikte på av farge. Opprinnelig gikk panelen inntil døråpningen i samme gule som resten av veggen, men jeg er inne på at det gir en penere innramming å la disse forbli hvite, hva sier dere andre?
Alt i alt tok operasjonen til døren var på plass uten ny panel og blekk på en dag.