Vi har fliser på dobbeltgips og på noen steder følger den nærmeste gipsen med når jeg river... Det dreier seg om områder på ca. 10-15 cm i kvadrat; vil det fungere med sparkel (kanskje finnes det sterkere?) eller må jeg bytte gips/legge på renoveringsgips?

Hva bruker dere for å slipe ned gammel fix og fug?

Sparkle med husfix eller lignende som ikke krymper. Tror at det finnes en slags gipsbasert produkt som også fungerer.

I prinsippet kan man sparkle hvor store hull som helst, det er mer et spørsmål om at når det blir for mye så blir det enklere og billigere å bytte gipsplaten i stedet (har det blitt sagt meg).

Det eneste jeg ville bekymre meg for er ev tykkelse. Iom at tykke lag tar LANG tid å tørke med visse produkter, men det bør ikke være noe større problem her.

OK. Enn så lenge er det i hvert fall ingen skader som er dypere enn 13 mm minus pappen på baksiden... så da skal det nok funke.  :)
Det er forresten betydelig verre å få løs flisen (uten å forårsake store skader) på den lille biten på benkeplatens kortside - der er det enkelgips...  :(

Gipsbruk.... tørker på et naffs :)

Jeg synes det enkleste er å prøve å bryte bort store deler av gipsen med flis på og deretter sette opp ny gips.

flislegge på den gamle flisen er jo for så vidt enda enklere.

skal du sparkle med husfix etc blir det jo en masse sparkling og sliping som du slipper om du bytter gips. Sparkle er nok det kjedeligste som finnes

Fein skrev:
Jeg synes at det enkleste er å prøve å bryte bort store deler av gipsplaten med fliser på og så sette opp ny gipsplate.

flislegge på de gamle flisene er jo for så vidt enda enklere.

skal du sparkle med husfix etc blir det jo en masse sparkling og sliping som du slipper om du bytter gips. Sparkling er nok det kjedeligste som finnes
Slipe mye er noe man må gjøre om man ikke KAN sparkle...  ;)
Siden skal det flislegges ikke males... dvs ikke samme finish... ::)

mats_o skrev:
Det eneste jeg ville bekymret meg for er eventuell tykkelse. Siden tykke lag tar LANG tid å tørke med visse produkter, men det bør ikke være noe større problem her
Det kan jeg bekrefte... Fikk også med meg store biter av veggen da jeg rev ut flisene i leiligheten. Største biten var ca 2 cm dyp og ca 10x10 stor. Gikk jo bra å sparkle, men det tok pokker så lang tid, og mange sparklinger siden det synker inn. Men det gikk jo bra til slutt uansett. Og bra ble det!

Jeg var som vanlig uklar. Den gangen jeg brukte nedknackat + husfix-metoden måtte jeg også slipe ned en masse gammel flislim som ikke fulgte med overalt. På andre steder ble det store hull i gipsen så til slutt ble det et månelandskap. Egentlig ikke kjedelig å sparkle, bare å slipe. usj.
smiler skrev:
Slipe mye er noe man må gjøre hvis man ikke KAN sparkle...  ;)
Dessuten skal det flislegges ikke males... dvs ikke samme finish...  ::)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.