Kom i kontakt med en bekjent som er tømrer/snekker og han skulle fikse det for meg, hadde en bra løsning på å holde oppe stokken.
Bygger opp et opp/nedvendt V med hakk i som får holde oppe mens man bytter. Han er nok vant til at det er vanskelig å få tak i da han holder på mye med tømmerhus.

• Liker
corre
  • Laddar…
Erfaring er nok A og O her!

• Liker
corre og 1 annen
  • Laddar…
Nå er den endelig på plass tok 4t for 1 og 1/2 mann (regner meg selv som halv)

Mann arbeider på byggprosjekt, bruker drill, ubehandlet treverk og stege, delvis demontert vegg, forbereder pelare og betongarbeid.
Et rom under renovering med en nylig installert bjelke, stående på to støtter. En stige og diverse verktøy er synlige.

Pilar til venstre og fylle rundt bjelken med ekspander betong skal jeg prøve å fikse i morgen

Du har bra utholdenhet! Sterkt jobba.

• Liker
nino
  • Laddar…
Har vel ikke noe valg :)

Skulle hatt i en til limtrebjelke for å få i en garasjeport.
Eksisterende hull ved vinduet er ca 2.2m

Gul, slitt trebygning med flere vinduer, der vendt side skal åpnes for en ny garasjeport.
Er altså partiet lengst til høyre som skal bort og åpnes opp til omtrent midt mellom midtvinduet og det høyre, litt avhengig av hvor ev regel går

• Liker
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Lasten på den bjelken vil bestå av 1) tilsvarende andel av taklastene, 2) tilsvarende andel av last fra mellomgulvet og 3) egenvekten til overliggende veggflate. Dette må man sette tall på ellers blir det rene gjetninger.

Hvordan får jeg frem de tallene?

Gul trevegg med to vinduer, hvor en døråpning er markert med sorte streker til venstre for et stort vindu. Parabolantenne på veggen.
Vil altså ha åpningen omtrent som de svarte strekene.
Så jeg "flytter" hullet ca 0,5m i sidelengs, gjetningsvis så er det en regel direkte til venstre for det store vinduet som må kappes og bæres opp.

Det må være noe avskjerming over vinduet i dag. Går det å forskyve denne sidelengs kanskje det er nok. Hvordan ser det ut på innsiden?

Det var litt så jeg tenkte...

Skal rive ut vinduene og åpne opp litt på innsiden så kommer jeg tilbake

Tips på hvordan man gjør for å ikke slippe ut alt spon senere om man åpner opp veggen?

Åpne i overkant. Der pleier det ikke å være så mye spon igjen. Det er først og fremst forholdene ovenfor vinduet som er interessante.

• Liker
nino
  • Laddar…
Så her ser det ut når vinduer er borte om du blir noe klokere?
En nærbilde av en åpning der et vindu er fjernet, viser trekarmer og isolasjon, med lys som slipper inn gjennom toppen. Åpning i vegg sett utenfra etter at vindu er fjernet, med lysstråle inn fra utsiden. Veggen er klar for endringer. En åpning i en vegg etter at et vindu er fjernet, sett innenfra. Veggen viser isolering og treverk, med lys som skinner inn fra venstre.

Fra utsiden Gul husveggen med et vindu til venstre og en åpning dekket med en blå presenning til høyre. Byggematerialer ligger foran veggen.

Fasade med gult panel, gammelt vindu, blå presenning og delvis dekket åpning for et fjernet vindu.

Åpningen i dag er ca 210cm, fra innsiden på venstre vindu og innsiden på åpningen er det ca 100cm

Tanken er å få inn en bil i vinter. Den dagen jeg begynner med den leil. som skal bli innenfor der så blir det ev. vinduer fra gulv til tak, uansett så må i hvert fall vinduene flyttes ut fra hjørnet da de går helt inn...

Hadde helst hatt en åpning helt fra til venstre vindu da har jeg alle muligheter til å gjøre hva jeg vil der.

Sist redigert:
Man ser jo at veggen er en slags regelkonstruksjon og at det sitter en bjelke over vinduet. Mellom de to vinduene sitter det sikkert minst to reglar som du helst burde kunne kappe av, men da blir det en åpning med ca 4 m spennvidde. Hvis det er plass på høyden er det mulig at du kunne klare deg med en stålbjelke som du setter inn nedenfra. Men da må man ha en viss anelse om hvilke laster det blir snakk om. Halve taket, halve etasjeskilleren til hjertvegg og veggen over åpningen på 4 m bredde. Kan du ta frem de flatene, så kan man nok regne ut en omtrentlig last.

3m blir det fra venstre vinduet, om man lar det vinduet være igjen, ser litt rart ut kanskje men det er ok.

Skal prøve å måle litt...
Kan jo kappe opp hullet på høyden og trykke i en limtrebjelke nedenfra da har man ganske bra med plass da det er ca 270-280 i takhøyde

165x400 limtre burde gå i lett om det kan tenkes å være nok?

Kan sette en søyle ca 50cm inn fra hjørnet, klarer meg med en åpning på 250

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.