Noen som har peiling på hvordan det fungerer med byggstrømmen. Jeg skal leie byggstrømskap osv. Noen som vet om et bra sted i Oslo å leie sånt billig?

Så .. hvem kobler inn skapet osv? Vattenfall, elektrikeren eller hvordan fungerer dette?
 
Dette var tydeligvis en hard nøtt å knekke hehe :-/
 
Sett fasademålerskapet du skal ha senere på en stolpe og be en elektriker trekke ut en 380-kontakt på undersiden. Deretter ber du elverket koble den til. På den måten unngår du byggetrømskostnaden - du fører nemlig ut strømmen til en byggsentral modell mindre til du er klar til å koble inn sentralen inne i huset. Er det innfelt blir det litt verre, men ikke verre enn at elverket får komme ut og forsegle installasjonen igjen. Med denne fremgangsmåten sparer du en del penger, for byggetrøm pleier å være dyrt...
 
Vi var nødt til å ta dette gjennom en elektriker. Et el-firma må nemlig signere en slags attest og sende til kommunen (eller om det var til strømleverandøren?) og det kunne vi ikke gjøre selv. Deretter leide vi el-skapet fra el-firmaet.

Men det er kanskje forskjellig i ulike kommuner?! Du får vel håpe på svar fra noen som har bygget uten å ha en husleverandør involvert - et helt eget bygge.
 
Hva forbauset jeg ble da KarlXII:s svar kom før meg til tross for at jeg var så rask! Vi skrev tydeligvis samtidig.
 
Sett fasademålerskapet du skal ha senere på en stolpe og be en elektriker trekke ut en 380 håndtak på undersiden. Så ber du elverket koble den inn.
På denne måten slipper du kostnaden for byggstrøm - du kjører nemlig ut strømmen til en byggsentral modell mindre til du er klar til å koble inn sentralen inne i huset.
Er det innfelt blir det litt verre, men ikke verre enn at elverket må komme ut og plombere om installasjonen.
Med denne fremgangsmåten sparer du en hel del penger for byggstrøm pleier å være dyr...
Jøsses .. skjønner nesten nada faktisk hehe.
 
Vi har fått en prisoppgave nylig fra Vattenfall på
byggestrøm, 3600:- + mva. (deretter tilkommer 14400:- for ordinær elektrisk tilkobling)
Installasjon må gjøres av autorisert elektriker.

'// Merlin

Ps
prisoppgave gjelder Haninge kommune.
Ds
 
Vi har fått en prisopplysning nylig fra Vattenfall på
byggstrøm, 3600:- + mva. (deretter kommer 14400:- for ordinær tilkobling)
Installasjonen må gjøres av en autorisert elektriker.
Er 3600:- + mva et gebyr Vattenfall tar for å koble inn noe eller?

14.400:- for installasjonen av skapet?

Beklager at jeg virker treig som satan.. men dette med byggestrøm og skap og tilkobling osv har jeg dessverre mindre peiling på ???
 
Bob_the_builder
OK, så her da:

Byggström er jo en midlertidig tjeneste som strømnett selskapet tilbyr. Du leier en tilkobling i en begrenset periode. Denne tilkoblingen termineres i en bærbar sentral. Fra denne trekker du deretter videre kabler til en egen liten byggsentral ("Biltema").
Når du er ferdig med byggströmmen, altså klar til å koble huset permanent, betaler du tilkoblingsavgift til strømnett selskapet (15-20000 i tettbebygget område).

Det Kalle dussin snakker om er å gjøre dette direkte. Både han og jeg har anvendt metoden. Mange deilige tusenlapper å spare. Du kjøper altså et fasademålerskap (om det ikke følger med husleveransen), kjøper en halv stolpe, graver den ned på et passende sted og skrur opp skapet. En elektriker kommer dit og skrur opp et trefasuttak under skapet (eventuelt må det sitte en liten sentral i skapet, man kanskje ikke får koble direkte på måleren. Carl, hva gjelder?), inspiserer og sender deretter inn en fullføringsmelding til strømnett selskapet som kommer ut og monterer strømmåleren. Nå har du strøm og kan selv trekke en 16 amp-kabel til din Biltema-byggsentral. Du har nettopp spart et ANTALL tusenlapper på leie av byggstrømstilkobling og skap. Fantastisk, eller hva?
 
Hva sier man
Bob rakk fram............... ;D ;D
 
Bob_the_builder
Rask? Det gikk lynraskt! :)
 
Satan !! her var det aktivitet må jeg si :)

Takker og bukker karer .. vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere :)
 
Sage uten EL...........???? ;) ;)
 
Bob_the_builder skrev:
OK, så her da:

Byggstrøm er jo en midlertidig tjeneste som nettselskapet tilbyr. Du leier en tilkobling for en begrenset tid. Denne tilkoblingen termineres i en portabel elektrisk sentral. Fra denne trekker du så videre kabler til en egen liten byggsentral ("Biltema").
Når du er ferdig med byggstrømmen, dvs klar til å koble huset permanent, betaler du tilkoblingsavgift til nettselskapet (15-20000 i tettbygd område).

Det Kalle dussin snakker om er å gjøre dette direkte. Både han og jeg har anvendt metoden. Mange fine tusenlapper finnes å spare. Du kjøper altså et fasademålerskap (om det ikke inngår i husleveransen), kjøper en halv stolpe, graver den ned på egnet sted og skrur opp skapet. En elektriker kommer dit og skrur opp en trefasuttak under skapet (muligens må det sitte en liten sentral i skapet, man får kanskje ikke koble direkte på måleren. Carl, hva gjelder?), besiktiger og sender deretter inn en ferdigmelding til nettselskapet som drar ut og monterer strømmåleren. Nå har du strøm og kan selv trekke en 16 amp-kabel til din Biltema-byggsentral. Du har nettopp spart et ANTALL tusenlapper for leie av byggstrømtilkobling og skap. Fantastisk, eller hva?
Wow. Hvor mange poeng pedagogikk har du lest egentlig? ;)
 
Bob_the_builder
Jeg lever av å forklare ting for folk.  ;)

Hvordan var det med din installasjon, måtte du sette en sentral i skapet, eller FÅR man koble direkte på måleren?

I mitt eget tilfelle var det ikke aktuelt fordi vi hadde en liten bygning på tomten der vi har el-sentralen+16-amp-uttaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.