Bob_the_builder :

Det bør vel inngå et fasademålerskap i vårt huskjøp, det har jeg nok ikke sjekket opp i, men det antar jeg.
 
Bob_the_builder skrev:
Jeg lever av å forklare ting for folk. ;)

Hvordan var det med din installasjon, måtte du sette en sentral i skapet, eller FÅR man koble direkte på måleren?

I mitt eget tilfelle var det ikke aktuelt fordi vi hadde en liten bygning på tomten hvor vi har el-sentralen+16-amperuttaket.
Vi koblet direkte på strømmåleren. Den lille byggsentralen var sentral nok... :)
 
Bob_the_builder
Jaså, "Vi" koblet? POLITI!!! ;D
 
Kalle dussin og Bob the builder, hvor mye tror dere omtrent at dere sparte på deres "lure" løsning?

Faen at jeg ikke er kyndig på el, jeg henger iallfall fortsatt ikke med nesten hehehe. Får vel ringe en elektriker og høre ellers.

??? :-/
 
Som sammenligning kan jeg nevne at vi leide elskap av vannfall (nettselskapet) og betalte 700 kr/måned (inkl moms) for den lille gleden.

Et tips er å melde kabelanvisning hos din netteier før byggingen starter, det koster ingenting. Gjør du ikke det risikerer du å måtte betale reparasjonene for en eventuelt oppgravd kabel.
 
Bob_the_builder
M@ZE skrev:
Kalle dussin og Bob the builder, hvor mye tror dere cirka at dere sparte på deres "smarte" løsning?
Latterlig mye penger, mer vet jeg ikke. Vattenfall tar MINST 3 tusen for å koble fram byggestrøm. I mitt tilfelle hadde det ikke engang vært et alternativ. De sa at de bare kobler ut en kabel ved nærmeste elskap, hvilket (før jeg fikk mitt) var 200 meter unna. Har ikke engang våget å tenke på hvilke kabelarealer som ville vært nødvendige på den avstanden. Å ha 200 meter kabel liggende i skogen (samt over/under en vei) under byggetiden som blir MINST 18 måneder føltes dessuten ikke aktuelt...
 
Jeg vet ikke heller, men med tanke på at det ikke er noe ekstra besvær og man dessuten tjener x antall tusenlapper så synes jeg at valget er ganske lett.
 
M@ZE skrev:
Innkoblingen sen når alt er klart = 18.000 ink mva.
Dette er vel den s.k. tilkoblingsavgiften? ???
 
Akkurat ..
 
M@ZE skrev:
Leie av byggstrømsskap = 630:-/mnd, vanlig strømforbruk (vanlig strømpris ved forbruket).

/
Hei

Hva slags skap er det??
Kan man ordne et selv eller MÅ man leie et??
Holder det med et lite, type det her:
Said5917887_1.jpg
 
Det kan du sikkert, det byggskapet Vattenfall tilbyr er med strømmåler så man ser hvor mye strøm man forbruker.
 
Noen som har tips eller priser på skap?
/thrax
 
Bob the Builder og K12, trenger deres råd!

Jeg ringte nettopp til Vattenfall som er leverandør av strømmen i min kommune. Når det gjaldt byggestrøm så fikk jeg dette som svar:

Vattenfall kommer og kobler til og fra byggestrøm = 2800:-

Tilkoblingen så når alt er klart = 18.000 inkl. mva.

Leie av byggestrømskap = 630:-/mnd, vanlig strømforbruk (vanlig strømtakst ved forbruket).

Tilkoblingen på 18.000 kunne jeg aldri komme unna sa han.

Nå betaler man vanlig strømtakst for byggestrømmen, før var det forbruket mye høyere.

Nå er jeg helt forvirret etter jeg leste deres "work around" og hva Vattenfall svarte

??? :-/
 
Pja, nå har du litt å fundere på. :)
At du nå kan kjøre på vanlig el-takst er jo veldig bra.

Hvilken type målerskap skal du ha til huset?
Skal du ha et utenpåliggende kan du jo installere alt i det og spare 2800:- pluss leie av byggstrømsskap. Sett det på en stolpe og skru fast i fasaden når du er klar.

Skal du ha et innfelt målerskap faller litt av idéen siden det skal installeres på stedet, noe som fører til at kablene skal ut og inn igjen og forsegles på nytt. Men det kan lønne seg avhengig av kostnadene for det (kraftselskapet her tar en tusenlapp for det) og hvor lenge du tenker å leie byggstrømsskapet.
 
Vet dere hvor man kan leie skap? Sollentuna Energi tar 1000 kr for å koble til byggeelektrisitet så det var ikke så dyrt. Derimot leier de ikke ut skap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.