11.745 lest ·
48 svar
12k lest
48 svar
Byggestrømsskap ?
Vi koblet direkte på strømmåleren. Den lille byggsentralen var sentral nok...Bob_the_builder skrev:
Kalle dussin og Bob the builder, hvor mye tror dere omtrent at dere sparte på deres "lure" løsning?
Faen at jeg ikke er kyndig på el, jeg henger iallfall fortsatt ikke med nesten hehehe. Får vel ringe en elektriker og høre ellers.
??? :-/
Faen at jeg ikke er kyndig på el, jeg henger iallfall fortsatt ikke med nesten hehehe. Får vel ringe en elektriker og høre ellers.
??? :-/
Som sammenligning kan jeg nevne at vi leide elskap av vannfall (nettselskapet) og betalte 700 kr/måned (inkl moms) for den lille gleden.
Et tips er å melde kabelanvisning hos din netteier før byggingen starter, det koster ingenting. Gjør du ikke det risikerer du å måtte betale reparasjonene for en eventuelt oppgravd kabel.
Et tips er å melde kabelanvisning hos din netteier før byggingen starter, det koster ingenting. Gjør du ikke det risikerer du å måtte betale reparasjonene for en eventuelt oppgravd kabel.
Latterlig mye penger, mer vet jeg ikke. Vattenfall tar MINST 3 tusen for å koble fram byggestrøm. I mitt tilfelle hadde det ikke engang vært et alternativ. De sa at de bare kobler ut en kabel ved nærmeste elskap, hvilket (før jeg fikk mitt) var 200 meter unna. Har ikke engang våget å tenke på hvilke kabelarealer som ville vært nødvendige på den avstanden. Å ha 200 meter kabel liggende i skogen (samt over/under en vei) under byggetiden som blir MINST 18 måneder føltes dessuten ikke aktuelt...M@ZE skrev:
Bob the Builder og K12, trenger deres råd!
Jeg ringte nettopp til Vattenfall som er leverandør av strømmen i min kommune. Når det gjaldt byggestrøm så fikk jeg dette som svar:
Vattenfall kommer og kobler til og fra byggestrøm = 2800:-
Tilkoblingen så når alt er klart = 18.000 inkl. mva.
Leie av byggestrømskap = 630:-/mnd, vanlig strømforbruk (vanlig strømtakst ved forbruket).
Tilkoblingen på 18.000 kunne jeg aldri komme unna sa han.
Nå betaler man vanlig strømtakst for byggestrømmen, før var det forbruket mye høyere.
Nå er jeg helt forvirret etter jeg leste deres "work around" og hva Vattenfall svarte
??? :-/
Jeg ringte nettopp til Vattenfall som er leverandør av strømmen i min kommune. Når det gjaldt byggestrøm så fikk jeg dette som svar:
Vattenfall kommer og kobler til og fra byggestrøm = 2800:-
Tilkoblingen så når alt er klart = 18.000 inkl. mva.
Leie av byggestrømskap = 630:-/mnd, vanlig strømforbruk (vanlig strømtakst ved forbruket).
Tilkoblingen på 18.000 kunne jeg aldri komme unna sa han.
Nå betaler man vanlig strømtakst for byggestrømmen, før var det forbruket mye høyere.
Nå er jeg helt forvirret etter jeg leste deres "work around" og hva Vattenfall svarte
??? :-/
Pja, nå har du litt å fundere på. 
At du nå kan kjøre på vanlig el-takst er jo veldig bra.
Hvilken type målerskap skal du ha til huset?
Skal du ha et utenpåliggende kan du jo installere alt i det og spare 2800:- pluss leie av byggstrømsskap. Sett det på en stolpe og skru fast i fasaden når du er klar.
Skal du ha et innfelt målerskap faller litt av idéen siden det skal installeres på stedet, noe som fører til at kablene skal ut og inn igjen og forsegles på nytt. Men det kan lønne seg avhengig av kostnadene for det (kraftselskapet her tar en tusenlapp for det) og hvor lenge du tenker å leie byggstrømsskapet.
At du nå kan kjøre på vanlig el-takst er jo veldig bra.
Hvilken type målerskap skal du ha til huset?
Skal du ha et utenpåliggende kan du jo installere alt i det og spare 2800:- pluss leie av byggstrømsskap. Sett det på en stolpe og skru fast i fasaden når du er klar.
Skal du ha et innfelt målerskap faller litt av idéen siden det skal installeres på stedet, noe som fører til at kablene skal ut og inn igjen og forsegles på nytt. Men det kan lønne seg avhengig av kostnadene for det (kraftselskapet her tar en tusenlapp for det) og hvor lenge du tenker å leie byggstrømsskapet.
Vet dere hvor man kan leie skap? Sollentuna Energi tar 1000 kr for å koble til byggeelektrisitet så det var ikke så dyrt. Derimot leier de ikke ut skap.
