Skal bygge garasje. Mellom ytterpanel og stamme skal jeg ha en eller annen plate. Har spurt rundt og fått tre forslag på materialer:

- Asfaboard
- Utegips
- Masonit

Noen som har meninger og forslag?
 
David på forumet syntes asfaboarden var litt kronglete å jobbe med. Jeg mener å huske at Jureit er utelukkende positiv til asfaboard.

Jeg selv bygde med GU - utegips. Funker prima. Litt tynne og store plater så man er litt bekymret for at man sprekker dem, men det gikk fint selv om vi sto på et stillas.

Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tykk - blir litt vel vinglete etter min mening. Den tåler ingen fuktighet - hvis man ikke kjøper pissdyr oljeherdet.
 
Windy er betydelig slappere enn masonite. ;D Men utrolig lett å håndtere. ;) Sjekk her: http://www.icopal.se/usr/icopalse/Icopal_se.nsf/0/DE664A0D3767E867C1256DC60041B341/$file/Icopal_windy_broschyr.pdf
 
utegips må vel likevel være det overlegent vanligste??
Vaffö?
 
Vet ikke om det stemmer men jeg har hørt at afaboard brenner som knusk.....
Noen flere som har hørt dette ??
 
Jeg har hørt at det ikke er tillatt å bruke asfaboard lenger p.g.a. brannrisikoen.
 
ja en ting er sikker ... ikke faen selvantenner de.

om det nå er slik at det er mye hooligans som springer rundt og kaster molotovcocktails omkring seg i området, så synes jeg at man kanskje skal hoppe over asfaboard.
... ellers vil det ha veldig liten forskjell om det sitter asfa eller masonite bak fasaden

asfaboard er lett å jobbe med... funker
 
Et spørsmål når det gjelder utegips:

- skal man bruke en spesiell type spiker?
 
Jan skrev:
Et spørsmål når det gjelder utendørsgips:

- skal man bruke noen spesiell type spiker?
gipskrue er enklest
 
gipsskrue for utendørs bruk. Det anbefales noen ganger en montasjeskrue også - spesielt hvis man skal isolere med Ekofiber, for ellers kan man trykke ut platene når man sprøyter i isolasjonen.  Man skal skru tett som bare det også hvis man Ekofiberisolerer.

Skruen er veldig dyr....
 
Fasting65 skrev:
gipsskruv for utendørs bruk. Det anbefales noen ganger en montasjeskrue også - helst om man skal isolere med Ekofiber, for ellers kan man trykke ut platene når man sprøyter inn isolasjonen. Man bør skru tett som bare det også om man Ekofiber-isolerer.

Skruen er veldig dyr....
Nei.

På alle steder der du kan skru gipsen vil det sannsynligvis ligge lekter som du så spikrer fasaden i og gjennom. Det spiller altså ikke så stor rolle hvor mange skruer du bruker i gipsplaten, det viktige er at den ikke faller ned før du har fått på fasaden. Har du liggende fasade gjelder dette muligens ikke. Om man tenker å isolere med eko som F65 sier FØR man spikrer fasaden, bør man kanskje ta noen skruer ekstra.

For meg som isolerer med steinull og har stående fasade spikret i hver stender er det ingen poeng å gjøre annet enn å feste platen så den ikke faller ned. Hvilke skruer som brukes føles mindre viktig (trenger ikke være utendørs klassifiserte).
 
Bob_the_builder
.... og da konterer jeg med: bruk ikke skruer i det hele tatt, men spikre. 35 mm galvanisert pappspiker. Å si at det er enklest å skru viser bare at man har gått på Grabberreklamen, Norrlandshus... ;)
 
kom for pokker ikke og påstå at det er like enkelt å spikre som å skru ... og hvem bruker grabber?
 
MathiasS: Med pusset hus har man ingen reglar utenfor gipsen - derfor er våre gipsplater skrudd hver 5. centimeter. Det var kun gipsplatens egen styrke som holdt imot når de sprøytet veggene.

Tenkte ikke på at enkelte brædslår sin kåk ;)
 
Bob_the_builder
norrlandshus_sthlm skrev:
kom for pokker ikke og påstå at det er like enkelt å spikre som å skru
Nei, ikke LIKE enkelt. Enklere. :)
... og hvem bruker grabber?
"Det var bare et EKSEMPEL, Helge!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.