David på forumet syntes asfaboarden var litt kronglete å jobbe med. Jeg mener å huske at Jureit er utelukkende positiv til asfaboard.
Jeg selv bygde med GU - utegips. Funker prima. Litt tynne og store plater så man er litt bekymret for at man sprekker dem, men det gikk fint selv om vi sto på et stillas.
Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tykk - blir litt vel vinglete etter min mening. Den tåler ingen fuktighet - hvis man ikke kjøper pissdyr oljeherdet.
Jeg selv bygde med GU - utegips. Funker prima. Litt tynne og store plater så man er litt bekymret for at man sprekker dem, men det gikk fint selv om vi sto på et stillas.
Masonite? Den er jo kun 3.7 mm tykk - blir litt vel vinglete etter min mening. Den tåler ingen fuktighet - hvis man ikke kjøper pissdyr oljeherdet.
utegips må vel likevel være det overlegent vanligste??
Vaffö?
Vaffö?
Medlem
· stockholm
· 483 innlegg
ja en ting er sikker ... ikke faen selvantenner de.
om det nå er slik at det er mye hooligans som springer rundt og kaster molotovcocktails omkring seg i området, så synes jeg at man kanskje skal hoppe over asfaboard.
... ellers vil det ha veldig liten forskjell om det sitter asfa eller masonite bak fasaden
asfaboard er lett å jobbe med... funker
om det nå er slik at det er mye hooligans som springer rundt og kaster molotovcocktails omkring seg i området, så synes jeg at man kanskje skal hoppe over asfaboard.
... ellers vil det ha veldig liten forskjell om det sitter asfa eller masonite bak fasaden
asfaboard er lett å jobbe med... funker
Medlem
· stockholm
· 483 innlegg
gipsskrue for utendørs bruk. Det anbefales noen ganger en montasjeskrue også - spesielt hvis man skal isolere med Ekofiber, for ellers kan man trykke ut platene når man sprøyter i isolasjonen. Man skal skru tett som bare det også hvis man Ekofiberisolerer.
Skruen er veldig dyr....
Skruen er veldig dyr....
Nei.Fasting65 skrev:
På alle steder der du kan skru gipsen vil det sannsynligvis ligge lekter som du så spikrer fasaden i og gjennom. Det spiller altså ikke så stor rolle hvor mange skruer du bruker i gipsplaten, det viktige er at den ikke faller ned før du har fått på fasaden. Har du liggende fasade gjelder dette muligens ikke. Om man tenker å isolere med eko som F65 sier FØR man spikrer fasaden, bør man kanskje ta noen skruer ekstra.
For meg som isolerer med steinull og har stående fasade spikret i hver stender er det ingen poeng å gjøre annet enn å feste platen så den ikke faller ned. Hvilke skruer som brukes føles mindre viktig (trenger ikke være utendørs klassifiserte).
Medlem
· stockholm
· 483 innlegg
kom for pokker ikke og påstå at det er like enkelt å spikre som å skru ... og hvem bruker grabber?
MathiasS: Med pusset hus har man ingen reglar utenfor gipsen - derfor er våre gipsplater skrudd hver 5. centimeter. Det var kun gipsplatens egen styrke som holdt imot når de sprøytet veggene.
Tenkte ikke på at enkelte brædslår sin kåk
Tenkte ikke på at enkelte brædslår sin kåk