Her kommer et spørsmål fra bruker "Gretakvist":

"Jeg skal bytte innervegger i vårt fritidshus og funderer på hvilke byggplater jeg skal bruke. Huset er IKKE oppvarmet om vinteren så gips er vel ikke å anbefale. Jeg skal både panele, male, tapetsere og tenkte 'kle' alle veggene med de samme platene."

Mvh,
MathiasS

:o Den gjerrige Gretakvist som ikke vil ha varmen på om vinteren, burde satse på Mineritskiver eller annen type sementplate. :P

Dyre er de, men Greta tjener jo store penger på å slippe å varme opp. :-/ ::) ;D

::) For asbest har vel ikke vært vurdert? ??? :-/ :-X ;D

Er det virkelig et problem å ha gips i et hus som ikke er oppvarmet?

Jeg trodde at man var nødt til å ha minst typ 10 grad C for å ikke få problem med fukt innendørs....?

Men dette kanskje ikke stemmer?

/ PJ

Til humoristen 'Immobil' som tydeligvis vet hva han snakker om vil jeg bare si 'in your.......'

---'Er det virkelig et problem å ha gips i et hus som ikke er oppvarmet?' --- Jeg vet ikke, er den ikke mer fuktfølsom enn typ treplater el lignende.

Når man søker på oppvarming om vinteren på Fritidshus varierer budene ;)
Det avhenger tydeligvis av hvor i vårt langstrakte land huset er plassert, hvor tørre og kalde vintrene er :-/
Jeg lurer også på om gips brukes som innervegger i kaldgarasje ??? Noen som vet?

Jeg leste denne tråden i går kveld og var nå på morgenen hos min byggevarehandel. Stilte spørsmålet. De ringte direkte til Gyproc (gips) og til sin sponplateleverandør mens jeg ventet.
Svaret: Problemer kan oppstå med platemateriale om relativ luftfuktighet over lengre tid overstiger 85%.
(hva nå dette innebærer) Fra Gyproc kom også tilleggene: Sjekk alle kaldgarasjer med gipsvegger og sommerhus som står uoppvarmet gjennom vinteren.....................
Dessuten: Hvor mange byggevarehandlere lagrer sitt platemateriale i oppvarmede rom?
Jeg kommer til å fortsette å skru plater i uoppvarmede hus ::) 8)

Takk for svarene ang. gipsen. Om jeg nå bare vil sette EN plate som underlag for maling, tapet, panel og ikke velger gips som trenger en OSB under for skruing o.l. og som da også kunne fungere i uoppvarmede rom, noen som vet??

SnickarPelle skrev:
Leste denne tråden i går kveld og var nå på morgenen hos min byggevarehandel. Stilte spørsmålet. De ringte direkte til Gyproc (gips) og til sin sponplateleverandør mens jeg ventet.
Svaret: Problemer kan oppstå med platemateriale dersom relativ fuktighet over lengre tid overstiger 85%.
Og da er tre like ille, til og med verre... Alt kan mugne ved 85% RF i og for seg ikke ved lave temperaturer men alt er mulig. Og jeg vil nok ikke tro at selve gipsen tar skade av vintertemp osv... men man kan jo ta feil....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.