Hei!
Jeg skal isolere en bod bygget i leca, ca. 30m2 overflate er det. Jeg hadde tenkt meg en enstegstettet konstruksjon uten luftspalte. Jeg hadde tenkt å pusse med vanlig b/c pussmørtel, for hånd.
Egentlig ville jeg bruke mineralull, galvanisert nett, og tykkpuss. Men de materialtilbudene jeg har fått er latterlig dyre, så det heller mot celleplast, siden verken Byggmax eller Bauhaus ser ut til å ha mineralull som er egnet å pusse på (må vel være mineralull som ikke er så myk?).
Så at Byggmax har en celleplastpussplate fra BeWi/Thermisol. Men det finnes ingen som helst arbeidsbeskrivelse til den. Er det noen som har erfaring med denne platen? Antar at man ikke trenger nett på den. Passende festemidler? (og avstand?) Og kan man virkelig pusse med vanlig puss på den? Eller må det være en slags tynnpuss/STO puss?
Ifølge Byggmax-supporten så hørtes det ut som at det ikke var noen som helst problemer med tykkpuss, og man kunne bruke i prinsippet hvilke festemidler som helst... men jeg er litt skeptisk, har for meg at celleplast = tynnpuss?
Takknemlig for svar
Jeg skal isolere en bod bygget i leca, ca. 30m2 overflate er det. Jeg hadde tenkt meg en enstegstettet konstruksjon uten luftspalte. Jeg hadde tenkt å pusse med vanlig b/c pussmørtel, for hånd.
Egentlig ville jeg bruke mineralull, galvanisert nett, og tykkpuss. Men de materialtilbudene jeg har fått er latterlig dyre, så det heller mot celleplast, siden verken Byggmax eller Bauhaus ser ut til å ha mineralull som er egnet å pusse på (må vel være mineralull som ikke er så myk?).
Så at Byggmax har en celleplastpussplate fra BeWi/Thermisol. Men det finnes ingen som helst arbeidsbeskrivelse til den. Er det noen som har erfaring med denne platen? Antar at man ikke trenger nett på den. Passende festemidler? (og avstand?) Og kan man virkelig pusse med vanlig puss på den? Eller må det være en slags tynnpuss/STO puss?
Ifølge Byggmax-supporten så hørtes det ut som at det ikke var noen som helst problemer med tykkpuss, og man kunne bruke i prinsippet hvilke festemidler som helst... men jeg er litt skeptisk, har for meg at celleplast = tynnpuss?
Takknemlig for svar
Okei, mest meninger fra meg:
Puss tykkpuss på celleplast - aldri hørt om. Puss på celleplast uten armeringsnett (glassfiber) - aldri hørt om. Har jobbet med både tykk- og tynnpuss men det finnes nok mye jeg ikke kjenner til innen området uansett.
Helt spontant tenker jeg som eventuell arbeidsfremgangsmåte: Lime fast celleplasten i forband, skru med passende leca-skrue og store plastbrikker, typ en i midten på hver plate og en i hver T-skjøt, pusse med fiberarmert tynnpussmørtel og bruke glassfiberduk.
Kanskje er det ikke så viktig med fiberarmert mørtel da stenderverket er av steinmateriale og kanskje det går å slenge på 1+1cm b-mørtel på galvanisert pussnett i stedet hvis man sørger for at nettet er godt forankret i lecaen minst 4 punkter per kvadratmeter.
Jeg er dog skeptisk til celleplast da man tetter veggen mot 99% av all fuktvandring. Selv har jeg sett for mye av tynnpuss-på-celleplast som bare har blitt dritt etter noen år til overhodet å anbefale metoden.
Puss tykkpuss på celleplast - aldri hørt om. Puss på celleplast uten armeringsnett (glassfiber) - aldri hørt om. Har jobbet med både tykk- og tynnpuss men det finnes nok mye jeg ikke kjenner til innen området uansett.
Helt spontant tenker jeg som eventuell arbeidsfremgangsmåte: Lime fast celleplasten i forband, skru med passende leca-skrue og store plastbrikker, typ en i midten på hver plate og en i hver T-skjøt, pusse med fiberarmert tynnpussmørtel og bruke glassfiberduk.
Kanskje er det ikke så viktig med fiberarmert mørtel da stenderverket er av steinmateriale og kanskje det går å slenge på 1+1cm b-mørtel på galvanisert pussnett i stedet hvis man sørger for at nettet er godt forankret i lecaen minst 4 punkter per kvadratmeter.
Jeg er dog skeptisk til celleplast da man tetter veggen mot 99% av all fuktvandring. Selv har jeg sett for mye av tynnpuss-på-celleplast som bare har blitt dritt etter noen år til overhodet å anbefale metoden.
Jeg har ikke noe svar på ditt spørsmål, men lurer litt generelt på underlag for puss - er pussplate av cellplast bedre eller dårligere enn pussplater av mineralull? De mineralullplatene jeg har sett som har blitt revet bort fra husgrunnene har i samtlige tilfeller vært ganske våte og sannsynligvis ikke isolert særlig bra lenger. Har de noen fordeler mot cellplasten?
Eller, jo, ETT svar har jeg, om forankring. Dels lime med passende lim (PL200 eller lignende som fester både mot cellplast og hva du nå har bak), men jeg tror på også å forankre med gjennomgående festemiddel, for eksempel de holderne som er ment å feste Isodrän-plater med: http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer
De er av pluggtype og er ment for kjellermurer, burde altså gå bra mot leca.
Eller, jo, ETT svar har jeg, om forankring. Dels lime med passende lim (PL200 eller lignende som fester både mot cellplast og hva du nå har bak), men jeg tror på også å forankre med gjennomgående festemiddel, for eksempel de holderne som er ment å feste Isodrän-plater med: http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer
De er av pluggtype og er ment for kjellermurer, burde altså gå bra mot leca.
Sist redigert:
Polere på vanlig EPS100. Kjøp armeringspuss og sprøytepuss fra f.eks. STO. Ulike komponenter inngår i ulike konsepter. Ettrinnstettet fasade på leca/lettbetong/betong er HELT OK. Folk har blitt forvirret og vet verken inn eller ut, etter alle skriverier. Ettrinnstettede fasader på organisk materiale er IKKE OK. Comprende amigos?
Cellplast kan du feste med enten STO Byggklister, eller vanlig flislim. Skruer og skiver trengs ikke til enetasjes bygninger, men produsenten fraråder det heller ikke. Det har med vindkrefter å gjøre. Kjøp innfarget silikonpuss (på bøtte), og ikke mineralsk puss (på sekk), som ikke er like elastisk. Mineralsk puss brukes av mange entreprenører, da den er billigere.
Cellplast kan du feste med enten STO Byggklister, eller vanlig flislim. Skruer og skiver trengs ikke til enetasjes bygninger, men produsenten fraråder det heller ikke. Det har med vindkrefter å gjøre. Kjøp innfarget silikonpuss (på bøtte), og ikke mineralsk puss (på sekk), som ikke er like elastisk. Mineralsk puss brukes av mange entreprenører, da den er billigere.
Jeg bare lurer på hvordan det blir med kondens når det er oppvarmet inne og kaldt ute. Da burde vel fuktighet felles ut på innsiden av celleplasten? Hvor bra er det at det er konstant fuktmettet der? Rette meg gjerne noen om jeg tar feil.
Jeg tror heller ikke man riktig kan sammenligne med isoleca som i seg selv har celleplast i midten da fugene er enten gjennomgående eller drevet med glassull (=gjennomtrengelig).
Jeg tror heller ikke man riktig kan sammenligne med isoleca som i seg selv har celleplast i midten da fugene er enten gjennomgående eller drevet med glassull (=gjennomtrengelig).
Om det er oppvarmet inne, og kaldt ute - da burde vel kondensen dryppe fra loftsbjelkelaget, eller?MaxPax skrev:
Gitt at dette ikke er tilfellet, OM loftsbjelkelaget er tilstrekkelig godt isolert. Tilfellet med celleplasten i veggen er analogt. Dessuten finnes det en parameter som heter spesifikk varmekapasitet J/(kg·K), som angir evnen til å lagre varme. Materialer som kjøles raskere (f.eks. plastfolie sammenlignet med en celleplastskive) blir objekter for utfelling av kondens.
Ok. Jeg vet nok for lite om damptrykk, duggpunkt, kondens og dets sammenheng materiellmessig for å spekulere med rette. Men selv ville jeg likevel unngå å tette veggen så mye. Kanskje endrer jeg meg når jeg har studert litt mer om dette, noe jeg føler for å gjøre nå 
Hei IsoldeI isolde skrev:Puss på vanlig EPS100. Kjøp armeringspuss og stenkpuss fra f.eks. STO. Ulike komponenter inngår i ulike konsepter. Enstegstettet fasade på leca/lettbetong/betong er HELT OK. Folk har blitt forvirret og vet verken inn eller ut etter alle skriveriene. Enstegstettede fasader på organisk materiale er IKKE OK. Comprende amigos?
Cellplasten kan du feste på enten STO Bygglim eller vanlig flislim. Skruer og brikker trengs ikke til enetasjes bygninger, men produsenten fraråder det heller ikke. Det har med vindkrefter å gjøre. Kjøp innfarget silikonpuss (på bøtte), og ikke mineralpuss (på sekk), som ikke er like elastisk. Mineralpuss brukes av mange entreprenører, da den er billigere.
Jeg vet at det er en gammel tråd, men du virker å være kunnskapsrik, derfor vil jeg stille noen spørsmål til deg: Jeg har en 70-talls villa som jeg vil pusse på.
Jeg murte opp til halvveis med lecablokker fordi jeg vil i fremtiden bygge en åpen veranda med tak, og der vil jeg feste bredden til taket.
Jeg tør ikke mure opp til mønet med leca på grunn av vekt og er redd. Mitt spørsmål til deg er: Kan jeg bruke oppadgående lekter, skru på det utegips og lime samt skru ESP100 og pusse på det. Selvfølgelig er det en luftspalte på 2-3 cm hele veien opp.
Det eneste jeg er redd for er at huset blir bevegelig fra midten og opp. Helst vil jeg bruke cellplast som stikker ut over leca 2-3 cm og en dryppeliste på det, så jeg beskytter vinduene.
Jeg murte opp en garasje med leca, limte og skrudde cellplast på, armeringsnett og silikatpuss på, garasjen er 5 år gammel, men ser ut som ny.
Klikk her for å svare