Jeg trenger å løfte ned store steiner i et hull og trenger hjelp til å konstruere en kran for dette. Vil kunne løfte 300 kg og rekkevidden fra hjulene må være 1,5 meter. Jeg har laget to varianter, den med enkle hevarmen har fordel i utveksling men må vektes om for hver stein så det tar litt tid. Varianten med stående kranarm kan ha motvekt på hele tiden men har dårligere hevestangseffekt.
Har noen en annen bedre løsning?
Jeg vet at en gravemaskin hadde gjort det enkelt, men jeg skal mure en kallmur i en naturpool så det er nok et 3 ukers arbeid og da blir gravemaskin for dyrt.
Har noen en annen bedre løsning?
Jeg vet at en gravemaskin hadde gjort det enkelt, men jeg skal mure en kallmur i en naturpool så det er nok et 3 ukers arbeid og da blir gravemaskin for dyrt.
Det absolutt enkleste er jo prinsippet om vektstang, som det første bildet ditt viser. Om du fester blokk og talje mellom den bakre delen av vektstangen og bakre delen av selve vognen, så trenger ikke armen være så lang. 1,5 meter frem, og 3-4,5 meter bak.
Hvor skal steinene løftes opp fra? 300 kg høres ganske mye ut i mine ører for å rulle med en kran for hånd. Jeg ruller ikke gjerne mer enn 100-150 kg på vogn, men da har jeg ikke en så plan tomt, både div små bakker og ujevn mark.
Steinene skal ned i gropen 2,5 meter så jeg tenker ha en kjettingtalje for å heise ned med. Armen har ikke den rekkevidden så den må være balansert når steinen henger. Er det 300 kg stein så må jeg ha 100 kg motvekt og det er litt for tungt å løfte av og på.Z z_bumbi skrev:
Helt riktig at den kommer til å være tung å rulle. Tenkte å legge steinene rett ved siden av når jeg har gravemaskin, og så kan man prøve å ha OSB-plater eller plastplater som underlag for vognen, jeg tror Cramo har plastplater å leie ut.. Jula hadde en vogn med lufthjul som klarte 500 kg som burde kunne være et godt grunnlag.L Lilllen skrev:
Om det ligger nær og du kan løfte og senke i en noenlunde rett linje kan kanskje en fast kran funke. Altså en bom over hele dammen og høy med steiner. Deretter en slede som ruller på bommen, og en vinsj på den. Manuell eller motordrevet.
Men på den andre siden, om det tar tre uker å gjøre det for hånd tar det nok maks 3 dager å gjøre samme jobb med en (tilstrekkelig stor) gravemaskin. Og vice versa. Konservativt regnet.rolcar skrev:
Fast kran er kanskje mest praktisk. Kom på en variant hvor det ene beinet står i bassenget i stedet, så trenger ikke spennet bli så langt. Jeg har tilgang til eventtross å leie billig, og der finnes ferdige sleder også å leie.L Lilllen skrev:
Har aldri murt tørrmur, men handler ikke det veldig mye om å passe inn steiner ganske nøyaktig, kanskje snu dem hit og dit og teste? Men det trengs kanskje mest med de mindre som passes rundt de større? Tenker dog at en løfteinnretning lik den du har tegnet burde være bedre, særlig med en motorvinsj, da kan du komme nærmere når steinen legges på plass. Så må man selvsagt være forsiktig så man ikke klemmer seg, eller at noe faller ned på føttene. Med en lang vektstang er det vanskeligere å se og passe inn.rolcar skrev:
Om du skal heise så forankrer du vel i alle fall bedre enn motvekter som balanser? Løst hengende last som balanseres er forstadiet til en katapult.rolcar skrev:
Støtte under og fire solide jordfester /motvekter med to stropper/kjettinger over bommen er det minste jeg ville brukt.
Jeg gjetter at du kan se på hvordan en stubbryter er konstruert og ta utgangspunkt i det men sørg for at du virkelig har kontroll på hvilke krefter som er involvert.
Klikk her for å svare