Hei, ny her på forumet selv om jeg har surfet rundt og med interesse fulgt mange tråder, og har prøvd å få tak i informasjon slik at jeg ikke hadde trengt å lage dette innlegget. Håper jeg har postet det i riktig forum.
Mine spørsmål gjelder bygningen som du kan se på de to bildene. Det har vært et gammelt kornmagasin/lager og står hovedsakelig på en steinkjeller. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal isolere denne bygningen på best mulig måte (bor i Uppland). Både tak og gavler ligger tett inntil bjelkene rundt om, noe som vekker spørsmålet om hvordan jeg skal gjøre med luftespalter. Taket består av planker, takpapp, masonitt og takstein.
Hvordan bærer man seg ad for at ikke bjelkene forsvinner ved isoleringen... Om jeg vil ha 14-20 cm isolering så forsvinner jo bjelkene hehehe, riktignok har jeg og min kone snakket om å "fikse" juksebjelker der de forsvinner så å si for å få "bjelkefølelsen"...
Tips om hvordan jeg skal lekte og isolere her ville vært fint, spesielt med tanke på luftespaltens eksistens eller ikke-eksistens. Vi hadde tenkt å ikke ha noen loftsetasje men så mye skråtak som mulig. Ettersom veggene (bordene) på utsiden ligger mot bjelkene, så ligger de også rett utenfor steinkjellerveggene, så å gjøre tilleggsisolering eller andre arbeider på utsiden ville se veldig merkelig ut om veggene kommer lenger ut enn selve steinkjelleren.
Takknemlig for svar eller tips på hvordan jeg skal ta tak i dette.
Takk
/N