Tenkte bygge en plassbygd bokhylle i mdf, 3 stk 63 cm brede hylleseksjoner skrus sammen mot hverandre på plass i nisjen. 1-2,6 meter høye (skråtak). Hylledybde 25 cm (mdf-en kappet og klar).

Men den jævla sokkelen går meg på nervene. 45x70 mm "vendelimmet ned styrting" for å få det til å ikke bue. Like forbannet vipper reglene betenkelig på (det faktisk veldig jevne to år gamle) tregulvet.

Vater unntatt på siste halve meter der jeg skulle trenge å kile skikkelig.

Er det dødfødt å engang prøve å bruke trestokker som base, antar at plastsokler går mye smidigere? Trist bare når man trodde det skulle gå å få en skikkelig treramme i vater uten å bruke så mye tid.

Tre rammeverk på tregulv med et vater i hjørnet. Veggkontakter synlige bak rammen. Grunnlag for platsbygd bokhylle diskuteres.

A Alko skrev:
Tenkte bygge en innebygd bokhylle i mdf, 3 stk 63 cm brede hylle seksjoner skrues sammen mot hverandre på plass i nisjen. 1-2,6 meter høye (skråtak). Hylledybde 25 cm (mdf-en kappet og klar).

Men den jævla sokkelen går meg på nervene. 45x70 mm "vendlimt ned støtning" for å få det til å ikke bue. Likevel vipper reglene betenkelig på (det faktisk veldig jevne to år gamle) tregulvet.

Vater, unntatt på siste halvmeteren der jeg ville trenge å kile ordentlig.

Er det dødfødt å i det hele tatt forsøke å bruke trelister som base, antar at plastsokler går mye lettere? Trist bare når man trodde det skulle gå å få en solid treramme i vater uten å bruke så mye tid.

[bilde]
hadde du bare tenkt å legge regelkonstruksjonen på gulvet? Hvor kommer sokkelens ujevnhet inn i dette?

tenk på at det kommer jo vekt på også. Dessuten må du jo forankre det i veggen også. Så uten å vite hvor ujevnt det er, så føles det som at det burde løse seg.

Ja, tenkte å sette hylleseksjonene på sokkelen, de skrus så mot bakveggen med vinkler (ingen bakplate for å tjene litt dybde og mindre jobb).

Altså det blir jo ujevnt da det er regelvirke, til tross for at jeg har kløyvd, snudd, og limt. Har jo ingen retthøvel. Selvsagt, vekten burde presse rammen litt ned mot gulvet, kanskje nok, men det hadde føltes bra å sette seksjonene på en ramme i vater. Antar at man må regne med kiler litt overalt hvis man bygger i tre. Hvis det ikke finnes en bedre metode.

Sist redigert:
A Alko skrev:
Ja, tenkte å sette hylleavdelingene på sokkelen, de skrus så mot bakveggen med vinkler (ingen bakplate for å spare litt dybde og mindre jobb).

Altså det blir jo ujevnt da det er regelverk, til tross for at jeg har kløvd, snudd, og limt. Har jo ingen riktshøvel. Visst, vekten burde trykke ned rammen en del mot gulvet, kanskje tilstrekkelig, men hadde føltes bra å sette avdelingene på en ramme i vater. Antar at man får regne med kiler litt overalt om man bygger i tre. Om det ikke finnes en bedre metode.
på gulvsokkelen eller rammen du har bygget?

finnes jo justeringsskruer for vinduer etc som går å bruke. Hvor skjev er den?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.