Hei, har revet innertaket i gangen opp til spilepanelet for å sette nytt innertak. Det var trepanel, mørkt og dystert, og innenfor det satt det fiberplater, 60-tallet, og så kom spilepanelet.
Det ser ut til å ligge noe svart papp ovenpå spilepanelet, under isolasjonen oppe på kaldloftet.

Jeg planla å bruke byggplast mellom det nye innertaket og spilepanelet, men kan det forårsake problemer?
Hvor tett er den svarte pappen ovenpå?
Risikerer jeg å kapsle inn fukt i spilepanelet mellom pappen og plasten?
Gangen ligger utenfor badet der det blir fuktig til tross for ny vifte, så det lot til å sive ut fukt til gangen.

Det samme spørsmålet vil nok dukke opp når soverommene og kjøkkenet renoveres senere...
 
skjær noen snitt i pappen så er den ikke tett lenger.
 
Ingen plast i eldre hus, la det være som det er.
 
Takk for svar.
En tanke bare.
Over soverommet er det vekst på sutaket, det betyr vel vanligvis at fuktig luft har trengt opp.
Nå er uterommet utenfor soverommet, og uterommet stakitt går inn under takfoten.
Jeg gjetter at tidligere eier har hatt dør eller vindu mellom soverommet og uterommet åpent så varm fuktig luft har gått fra soverommet til uterommet og så sivet opp gjennom overgangen mellom takene.
Men det kunne også være utett i soveromstaket...
Finnes det risikoer ved å sette byggplast under spilepanelet selv med vindsperren ovenfor?
Litt seler og belter...
Å sette byggplast nå er jo enklere enn å utbedre lekkasje senere. Men ikke hvis det øker andre risikoer.
 
Tååmten Tååmten skrev:
Takk for svar.
Bare en fundering.
Over soverommet er det påvekst på undertaket, det pleier vel å bety at fuktig luft har trengt opp.
Nå er vinterhagen utenfor soverommet og vinterhagen staket går inn under raftet.
Jeg gjetter at tidligere eier har hatt døren eller vinduet mellom soverommet og vinterhagen åpent så varm fuktig luft har gått fra soverommet til vinterhagen og så sippet opp gjennom overgangen mellom takene.
Men det kunne også være utett i soveromstaket...
Er det risiko å sette bygplast under luftepanelet selv med vindpsppen over?
Litt bukseseler og rem...
Å sette bygplast nå er jo enklere enn å utbedre lekkasjer senere. Men ikke hvis det øker andre risikoer.
Hvordan gjorde du det.? Gjorde en lignende renovering og satte plast på innertaket før jeg satte opp ny luftpanelet.
Har vært oppe på kaldloftet og skåret hull i den gamle diffusjonspappen. Tidligere papp var skadet på mange steder.
Fikk det forklart at det ikke skal være problem med fukt på den varme siden uansett. Hadde tidligere problem med svartmugg på loftet på grunn av lekkasje av fuktig luft innenfra opp på loftet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.