Målerens plassering historisk sett avhenger nok mye av lokale tradisjoner og hva som var praktisk akkurat da. Det er vel de siste to-tre tiårene at det har blitt standard med måleren utendørs for at det skal være lett å komme til den uten å måtte involvere huseieren.

Hatt to hus fra 66, begge med målerskapene i kjelleren.

D Dr Jumping Jack skrev:
Hvorfor skal målerskapet sitte på utsiden? Jeg har målerskapet med hovedsikringer innendørs, men hvis man kryper inn under huset i torpargrunden finnes et ytterligere proppskap med tre hovedsikringer. Hvorfor?
Enklere å lese av telleverkene uten å måtte ha tilgang til huset.
Avlesning ble gjort av strømselskapenes personale, så man måtte være hjemme, deretter kom skjemaer til å fylle ut selv og nå i senere tid fjernavlesning.

Tidlige regelstammer hadde spredt panel bak gipsplatene, 1x4 tommer dvs 25x100 mm. En hjertevegg kunne da bli 16+25+100+25+16 = 182 mm tykk.

A AndersS skrev:
Enklere å lese av målerne uten å måtte ha tilgang til huset.
Avlesning ble gjort av strømleverandørens personale så man måtte være hjemme, deretter kom skjema for å fylle ut selv og nå i senere tid fjernavlesning.
Men med fjernavlesning burde man kunne plassere måleren innendørs igjen. Da slipper man å ha måler og hovedsikring på ett sted (utendørs) og sikringsskapet på et annet (innendørs).

Netteieren kan ha behov for å få tilgang til måleren iblant, selv om den fjernavleses. Målerne byttes omtrent hvert 10. år.

Det finnes personer som ikke slipper inn "ukjente" selv om det har blitt varslet uker i forveien samt noen dager før. Jeg opplevde det flere ganger da jeg var leid ut til et antennefirma og byttet antenneuttak i leiligheter. Det var folk som ikke åpnet selv om man så at de var hjemme. Folk som meldte at de ikke kunne de aktuelle dagene, men så personen hjemme gjennom hele dagene, ikke før vi hadde forlatt området så kunne personen.

• Liker
AndersS
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hvorfor skal målerskapet sitte på utsiden? Jeg har målerskapet med hovedsikringer innendørs, men hvis man kryper inn under huset i krypkjelleren finnes det en ytterligere sikringsskap med tre hovedsikringer. Hvorfor?
Måleren er strømnettseierens eiendom, og de skal ha tilgang til den. Derimot satt alle inne før, noe som gjør den delen kronglete. Men i dag får du nok ingen tilkobling til huset ditt hvis du ikke har skap på utsiden. Sikringene som sitter i din krypkjeller virker å være hovedsikringene, det er ikke uvanlig i eldre hus at de sikres av før målerpanelet. Spesielt i tofamiliehus.

D Dr Jumping Jack skrev:
Men med fjernavlesning burde man kunne plassere måleren innendørs igjen. Da slipper man å ha måler og hovedsikring på ett sted (utendørs) og sikringsskapet på et annet (innendørs).
To forskjellige formål, den ene er leverandøravhengig og deres tilgang, den andre er din egen sentral og hva du trenger. EON skal bytte alle strømmålere og være ferdig i 2025, heldigvis sitter mange lett tilgjengelig utenfra.

A AndersS skrev:
To separate formål, den ene er leverandøravhengig og deres tilgang, den andre er din egen sentral og hva du trenger. EON skal bytte alle strømmålere og være ferdig i 2025, heldigvis sitter mange tilgjengelig utenfra.
Jeg var med og byttet dem i 2009, rakk nok med over 2500 stk det året :)

• Liker
AndersS
  • Laddar…
Før i tiden ble den mekaniske måleren avlest en gang per år og byttes bare ut om/når den eventuelt gikk i stykker (i prinsippet aldri hva jeg husker). I dag byttes målerne hvert tiende år og nettselskapene vil av kostnadsårsaker standardisere mer slik at det blir enklere og billigere for dem å vedlikeholde og kontrollere måleren.

Så at måleren skal sitte ute skyldes rett og slett at det er enklere og billigere i lengden for nettselskapet. Hvorvidt kunden synes det er pent eller praktisk med et skap ute er ikke deres problem...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.