Skal rive en vegg og har fått inn tilbud, men står og stikker og venter svar fra kommunen om å gjøre en byggemelding eller ikke.
Ifølge kommunen hvor jeg har fått tegningene fra, vet man ikke om veggen er bærende eller ikke og ber meg gjøre en byggemelding og konstruksjonstegning fra en konstruktør.
Når jeg snakker med kommunen så anbefaler de at jeg skal kontakte en konstruktør, noe som ikke er det letteste i Borås da det ikke finnes noen her, i tillegg koster en konstruktør ufattelig mye penger.
De 3 firmaene som har gitt meg tilbud antar at den er bærende og vil legge en passende bjelke med støtter på sidene.
Disse 3 hever på øyenbrynene når jeg forklarer hva kommunen krever av meg i form av byggemelding og konstruktørtegninger for å påvise at bjelken har riktig bæreevne osv. for den veggen, og synes det er søkt for en så liten vegg som skal rives.
Veggen som skal rives er ca. 1,4 meter bred og ligger nesten midt i huset, jeg vedlegger de tegningene jeg har fått.
Så jeg er i tvil om det virkelig skal være nødvendig å gjøre en byggemelding med konstruktørtegninger og hele den historien eller om jeg bare skal la arbeidet starte direkte.
Hva sier dere?
Jeg har ringet inn veggen i underetasjen som skal rives.
Og det innringede på overetasjen er den hele veggen som står igjen.
… dessuten koster en konstruktør uhyre mye penger.
.
Og hva tror du det koster om du gjør feil og huset raser?
Så "uhyre dyre" er ikke ingeniørene, Det er jo ikke noe særlig kvalifisert jobb. Hvilken som helst nyutdannet bygningsingeniør skal kunne klare det på en halvtime.