Hva jeg vet er at momsen er ca. 22 % på byggematerialer. Men som i Sverige så pleier man å få momsen i rabatt hvis man kjøper mye. Så rimeligvis burde man velge 2 steder man skal kjøpe fra. Ett for byggematerialer og lignende, og ett for fliser og lignende.

M.V.H

Jörgen
 
Hei!

Vårt hus produseres i Polen, og vi var der nede og besøkte fabrikken samt så på byggematerialer på stedet forrige uke.

Generelt sett ligger prisene i Polen 30-50% under de svenske. Ved innførsel til Sverige må man dog regne med frakt og svensk moms (trekke fra polsk moms på ca 12% og legge til svensk på 25%). For at det skal lønne seg må man ta inn større mengder materiale, eller så får man ta det i bilen og håpe at tollen ikke spør om noe.

Rådet vi har fått (via vår husleverandør som har arbeidet i Polen i 30 år) er å være forsiktig. Det er lett å bli lurt hvis man ikke kan kulturen. Vi fikk også rådet om å IKKE kjøpe VVS-artikler, ettersom man har forskjellige standarder i Sverige og Polen.

Det som er billig i Polen er arbeidskraft (høy arbeidsledighet), og det er mulig å få tak i dyktige håndverkere og bygningsarbeidere der nede. Igjen bør man dog ha kontakter...

Vi kommer trolig til å kjøpe byggemateriale til hele huset vårt fra Polen samt la en snekker (som vi traff på stedet) bygge kjøkken og trapp for oss.

Fliser, porselen, hvitevarer osv. kommer vi til å kjøpe i Sverige. I stor grad fordi de har annen smak, stil og merker i Polen.
 
Hei!

Vi har handlet takstein, vinduer, fliser og klinker og også en peis fra Tyskland til vårt hus. Det er en del å spare selv om frakten koster en del.
Så, ikke nøl!
 
Hei,

søker kontakt med noen som har gjort en vellykket og lønnsom innkjøpsreise til Polen. Jeg er reporter i en av våre større aviser og skal skrive om dette, er du/dere interessert i å medvirke med navn og bilde så ta kontakt!

Mvh
Fredrik Kullberg
ICA-kuriren
fredrik.kullberg@forlaget.ica.se
08-7282392
 
alt dette høres VELDIG interessant ut synes jeg å kunne få det fra et annet land..nå til min lille fundering..kom gjerne med forslag! ::)
jeg skal bygge om et hus...skal rive opp gulvet og så..så jeg trenger typ en 50-60 murblokker for å få opp midtmurer i alle rommene..og skulle trenge ca 80 gulvsponplater..22 mm, og 4 stk 3-lags vinduer 120x120...skulle gå på ca 13-14 tusen..skulle man tjene på å kjøpe det fra annet land..som da dette dere snakker om-Polen? eller hva kunne man kjøpe det et annet sted...prisene jeg har regnet på er fra byggmax
 
Selv om jeg kan være gjerrig ville jeg ikke dra ned og handle for en mindre gevinst enn 50 tusen. En innkjøpsreise tar et par dager og så skal du frakte det opp til Sverige også. Reise, hotell, transport og tapte feriedager. Mao kjøp på byggmax i dette tilfellet.

mvh
David
 
Elitfönster skal finnes der likeledes Swedoor. Tittet ikke aktivt etter vinduer så jeg vet ingen priser. Jeg så ikke tregulv, derimot et stort utvalg av lamell, parkett og fliser.

mvh
David
 
Skal kjøpe Siporex / Ytong. Noen som vet hvor man kan handle sånt i Polen? Så i et innlegg noe om en importør... navn/adresse? Har sjekket her hjemme og det koster mellom 250'-300' så det finnes kanskje en del å spare!!
 
Hei,

Om du går inn på http://www.ytong.pl så finnes det en gul rute som dukker opp. Klikk på den og du kommer direkte til deres "nettbutikk" Nå vet jeg ikke om det finnes noen mulighet til å få noen form for rabatt på disse prisene eller om de er "siste pris".

Jeg har over en lengre tid sett på mange polske nettsider for materialer til mitt kommende husbygging. Vinduer, gulv, fliser mm. Har du bare noen som kan polsk er jeg overbevist om at du kan spare mye penger.
Et eksempel: Fast vindu i størrelsen 60*60 cm i tre med U-verdi på ca. 1.1 koster i Polen ca 600:-.INKL polsk moms (7%)
Hva koster lignende i Norge?? 1000+moms og opp.

Noe man må sjekke opp ordentlig er transport. Hørte nylig at polske myndigheter siden årsskiftet har gjort det vanskeligere for polske transportfirmaer. Sertifikat og yrkesbevis. Verdt å sjekke opp.

Et spørsmål:
Vet du nøyaktig hvor mye du trenger?? Jeg mener om noen her i Norge allerede har regnet ut materialbehov (antall blokker, lengde på bjelker mm) Jeg funderer nemlig på å sende ned tegningene på huset direkte til polske Ytong og la dem regne ut materialet.

Om du gjør noen fremskritt kan du gjerne kontakte meg.

Said
said@33rpm.nu
 
En rettelse av momsen bare
Momsen vil bli hevet til 22% ved inntredenen i EU. Mange bedrifter har allerede nå hevet. Var der i julen derfor vet jeg situasjonen!

M.V.H

Jörgen
 
  • Liker
drysafe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.