Hei!
Var i Polen forrige uke. Dog bare i en dag...
Men så og snakket med folk der om byggematerialer..
Det virker å være STOR prisforskjell

Mot Sverige altså..
Komplett toalettstol 300 kroner
Blandebatteri 65 kroner
Er det noen som har handlet i Polen?
Hvor skal man handle?
Kvalitet?
Importer noen disse til Sverige?
Anbefalinger?
Meninger?
8)
Var i Polen forrige uke. Dog bare i en dag...
Men så og snakket med folk der om byggematerialer..
Det virker å være STOR prisforskjell
Mot Sverige altså..
Komplett toalettstol 300 kroner
Blandebatteri 65 kroner
Er det noen som har handlet i Polen?
Hvor skal man handle?
Kvalitet?
Importer noen disse til Sverige?
Anbefalinger?
Meninger?
8)
Det eneste jeg har hørt er om en venns venn som har begynt å importere varmtvannsblandere derfra. Sånne som varmer opp vannet direkte uten tank. Han hadde nok tenkt seg at det skulle være et marked for disse her hjemme for de som har kolonihager o.l. Selv med dobbel påslag ved salg ville de fortsatt være billige her hjemme. Kan tenke meg at visse ting kan lønne seg hvis man vil bli egen bedriftseier. Men blandere er jeg litt skeptisk til, tror ikke det er noe stort marked.
Blandebatteri for 65 kroner? Ikke engang hvis det var gratis ville jeg tatt noe annet enn en termostat og trykkstyrt blandebatteri fra FMM. Ikke verdens mest innovative design kanskje (bortsett fra origoserien), men uslåelig funksjon.
Jeg vet at en av mine venner planlegger å kjøpe fliser/klinker til sitt hus. Det skal han gjøre i Polen. Koster bare en 1/3-1/4 del av prisen ifølge han. Ser man på fliser til 1000kr/m2 er det nok ikke feil å ta en tur.
Hei,
ville bare henvise til:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1065082969
her diskuteres det å handle ovner i Tyskland
der byggematerialer også ofte er billigere enn i Sverige.
Jeg har derimot blitt lei av at alle mulige krav må
oppfylles slik som typegodkjent osv. osv. Finnes det enhetlige
EU-normer eller ikke ???
Hva Sveriges industri, feierne, elektrikere osv. prøver
er å holde borte billigere og ofte også bedre leverandører
fra det svenske markedet.
som Villeroj & Boch m.m. minst 40% billigere i Tyskland
Frankrike og resten av kontinenten??
Inse en faktum det er ingen forskjell på funksjon!!!
Det er bare å dra ditt og handle.
ville bare henvise til:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1065082969
her diskuteres det å handle ovner i Tyskland
der byggematerialer også ofte er billigere enn i Sverige.
Jeg har derimot blitt lei av at alle mulige krav må
oppfylles slik som typegodkjent osv. osv. Finnes det enhetlige
EU-normer eller ikke ???
Hva Sveriges industri, feierne, elektrikere osv. prøver
er å holde borte billigere og ofte også bedre leverandører
fra det svenske markedet.
Jo da. og hvorfor selges da andre merke-blandebatterier
som Villeroj & Boch m.m. minst 40% billigere i Tyskland
Frankrike og resten av kontinenten??
Inse en faktum det er ingen forskjell på funksjon!!!
Det er bare å dra ditt og handle.
Angående diskusjonen om blandebatterier så jeg et mer eksklusivt og bredere utvalg i Polen enn jeg har sett i Sverige til 30-50 % av prisen i Sverige...på nesten alt byggemateriale. Men det mer eksklusive var bestillingsvarer.
mvh
David
mvh
David
For en god stund siden var det et program på tv om en eiendomsutvikler i sthlm som kun handlet fra Tyskland og Italia (tror jeg) ved nyproduksjon av utleieboliger. Kostnaden for byggingen ble naturligvis mye lavere enn ved svenske innkjøp. Er det noen som har en bra www-adresse til noe salgssted der det er mulig å få engelsk tekst? Kan man handle 40% billigere så kan man reise ganske langt 
Angående www - adresse har jeg dessverre ikke funnet
noe som passer. De store firmaene som f.eks.
Bauhaus
Obi
Praktiker
har jo ingen grunn til å kjøre med siden på engelsk
ettersom målgruppen er jo den tyske "gjør det selv-er"
http://www.neu.obiatotto.de/is-bin/...sid=zR_gkInMh-3Lc7ZAyOuwxUvBChJWgOvrToI=?ls=0
http://www.praktiker.de/servlet/PB/menu/-1/index.html
http://www.hagebau.de/
er derimot ikke noe problem med bonniers ordbok Tysk-Svensk ;D
Jeg stiller gjerne opp som tolk.
Saker som klinker, fliser, maling, tapet osv. har vi kjøpt
i Tyskland. El-tavlen, varmekabel og annet
kjøper vi derimot i Sverige. Det viste seg at det
noen ganger finnes ulike standardmål som kan føre til store problemer.

Lag en liste før dere "tar en tur"
Husk at også reisen koster en god del.
Hilsener
Hobbit
noe som passer. De store firmaene som f.eks.
Bauhaus
Obi
Praktiker
har jo ingen grunn til å kjøre med siden på engelsk
ettersom målgruppen er jo den tyske "gjør det selv-er"
http://www.neu.obiatotto.de/is-bin/...sid=zR_gkInMh-3Lc7ZAyOuwxUvBChJWgOvrToI=?ls=0
http://www.praktiker.de/servlet/PB/menu/-1/index.html
http://www.hagebau.de/
er derimot ikke noe problem med bonniers ordbok Tysk-Svensk ;D
Jeg stiller gjerne opp som tolk.
Saker som klinker, fliser, maling, tapet osv. har vi kjøpt
i Tyskland. El-tavlen, varmekabel og annet
kjøper vi derimot i Sverige. Det viste seg at det
noen ganger finnes ulike standardmål som kan føre til store problemer.
Lag en liste før dere "tar en tur"
Husk at også reisen koster en god del.
Hilsener
Hobbit
Din tid er også penger. En reise med båt til Polen fra Stockholm tar 19 timer. Det lønner seg dog å reise ned før du begynner å bygge. Állt er mye billigere. Det er nesten bedre at du tar en ukes ferie i Gdansk/Gdynia/Sopot enn at du bygger en uke på huset. Det lønner seg mer.
Her er en URL til Castorama som er lik Bauhaus i Gdynia i Polen. http://www.castorama.pl/
mvh
David
Her er en URL til Castorama som er lik Bauhaus i Gdynia i Polen. http://www.castorama.pl/
mvh
David
Så du vil heller betale svensk moms på 25% i henhold til gjeldende bestemmelser ved innførsel fra et land utenfor EU?markis skrev:
(Det kanskje lønner seg å ta omveien via Tyskland, der er momsen bare 16%?)
Eller vente til Polen går med i EU, og betale polsk moms ??%....
(Jeg forutsetter at vi snakker om så store volumer at det ikke går an å gjemme under et teppe i bagasjen.)
Hvis jeg husker riktig, er momsen 7 henholdsvis 14% avhengig av vare i Polen. Byråkratifjas: Siden Polen er et søkerland til EU, trenger man ikke betale skatt på varene hvis man har et opprinnelsesbevis med seg til den svenske tollen.
mvh
David
mvh
David