4.496 lest ·
27 svar
4k lest
27 svar
Byggefeil i Ikea-varehus
Ja, det skjønner vel jeg også. Men det kan jo være slik at en løsning med fiberarmering som man trodde skulle fungere, hadde sine mangler og at det da kan være en "bra" forklaring å gå ut med at det mangler armering.useless skrev:
Veldig fascinerende.
-Det er PEAB som har bygget. Dette burde kunne koste en del — men ser ingen reservasjoner eller notater i deres siste kvartalsrapport. Siden det er eldre enn 10 år burde alt være foreldet — men jeg så i en artikkel at man 'har hatt problemer med sprekker siden vi åpnet'. Hvis du påpeker en feil, brytes jo foreldelsesfristen.
-Ikea har slått ut veldig mange konkurrenter og ligger veldig lett tilgjengelig i Uppsala. Blir en klar ”mangelsituasjon” i hele byen når butikken er stengt. Kanskje ikke som om alle bensinstasjoner/matbutikker skulle stenge — men det blir noe i den retningen uansett.
-Det er ikke farligere å gå inn i butikken i dag enn da den åpnet i 2009, sa noen. Likevel har man stengt den på grunn av sikkerhet.
Selv tror jeg det er enkelt å ikke ta hensyn til omstendigheten at noe er utprøvd i disse tilfellene. Du ser på noe og ser at det ikke er gjort 'by-the-book' og konstaterer derfor at det ikke er sikkert. Begrunnelsen er at det ikke finnes noe støtte for at noe som ikke er by-the-book er sikkert.
Samtidig vet alle at 'by-the-book' ikke er sikkert. Man lærer seg ting hele tiden og ser vi på hva som har vært by-the-book de siste 10 tiårene finnes det ganske mange spørsmålstegn...
Her har du jo et resultat på en bygning som har stått i 15 år og som har hatt problemer med sprekkdannelser. Likevel virker det som man er redd for at hele bygningen skal falle sammen år 16. Hvor trekker du grensen?
-Sammenlign for eksempel med alle falleferdige fotballarenaer og ishaller rundt om i Europa. Det finnes jo ingen støtte i dag for at en arena bygd i 1920 i flere betongetasje ikke skal falle sammen. Men der stoler man jo helt på at den ikke har gjort det på 105 år.
-Det er PEAB som har bygget. Dette burde kunne koste en del — men ser ingen reservasjoner eller notater i deres siste kvartalsrapport. Siden det er eldre enn 10 år burde alt være foreldet — men jeg så i en artikkel at man 'har hatt problemer med sprekker siden vi åpnet'. Hvis du påpeker en feil, brytes jo foreldelsesfristen.
-Ikea har slått ut veldig mange konkurrenter og ligger veldig lett tilgjengelig i Uppsala. Blir en klar ”mangelsituasjon” i hele byen når butikken er stengt. Kanskje ikke som om alle bensinstasjoner/matbutikker skulle stenge — men det blir noe i den retningen uansett.
-Det er ikke farligere å gå inn i butikken i dag enn da den åpnet i 2009, sa noen. Likevel har man stengt den på grunn av sikkerhet.
Selv tror jeg det er enkelt å ikke ta hensyn til omstendigheten at noe er utprøvd i disse tilfellene. Du ser på noe og ser at det ikke er gjort 'by-the-book' og konstaterer derfor at det ikke er sikkert. Begrunnelsen er at det ikke finnes noe støtte for at noe som ikke er by-the-book er sikkert.
Samtidig vet alle at 'by-the-book' ikke er sikkert. Man lærer seg ting hele tiden og ser vi på hva som har vært by-the-book de siste 10 tiårene finnes det ganske mange spørsmålstegn...
Her har du jo et resultat på en bygning som har stått i 15 år og som har hatt problemer med sprekkdannelser. Likevel virker det som man er redd for at hele bygningen skal falle sammen år 16. Hvor trekker du grensen?
-Sammenlign for eksempel med alle falleferdige fotballarenaer og ishaller rundt om i Europa. Det finnes jo ingen støtte i dag for at en arena bygd i 1920 i flere betongetasje ikke skal falle sammen. Men der stoler man jo helt på at den ikke har gjort det på 105 år.
Sist redigert:
Behøver ikke være kjenner en konsult/besiktningsman som var kontrollant på Karlatornet og hadde ansvaret for armeringen å kontrollere at byggaren fulgte tegningen men etter tre måneder så sluttet han da byggarna konstant jukset og forenklet så det ble et gjensidig avhopp for hans del..returen skrev:
Serneke holdt i byggnationen selv..
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 803 innlegg
Det kan vel knapt være helt fritt for armering, da burde det ha rast for lenge siden.
Moderator
· Stockholm
· 57 803 innlegg
Moderator
· Stockholm
· 57 803 innlegg
Innså nettopp at innlegget mitt kunne oppfattes i forbindelse med innlegget om Karlatornet. Jeg siktet til IKEA, varehuset burde vel ha rast for lenge siden om det ikke finnes armering i det hele tatt?
Klikk her for å svare
