2.609 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Bygge verandatrapp, bruke eksisterende pilar?
Hei,
Jeg har tenkt å bygge en liten trappebro med trapp. Taket tenkte jeg bygge separat.
Men spørsmålet er om jeg kan bruke de eksisterende søylene som er der i dag?
Tanken er at jeg skal bygge inn broen slik at rommet under ikke synes.
Vil jeg trenge å fjerne søylene og støpe nye som er i flukt med bakken, og deretter sette stolper?
Takknemlig for alle tips om byggeteknikk eller hvordan jeg skal gå frem for å få til dette lille prosjektet.
/Nicklas
Jeg har tenkt å bygge en liten trappebro med trapp. Taket tenkte jeg bygge separat.
Men spørsmålet er om jeg kan bruke de eksisterende søylene som er der i dag?
Tanken er at jeg skal bygge inn broen slik at rommet under ikke synes.
Vil jeg trenge å fjerne søylene og støpe nye som er i flukt med bakken, og deretter sette stolper?
Takknemlig for alle tips om byggeteknikk eller hvordan jeg skal gå frem for å få til dette lille prosjektet.
/Nicklas
Det er jo bare unødvendig arbeid å grave bort de for å støpe nye likadanne 
Det blir jo som en terrasse i miniatyr, sjekk inn litt byggtråder fra slike bygg.
Et alternativ du har er at du skruer en bjelke i husveggen (120x45 om det får plass mtp høyden til døren og at du skal ha plass for 28 mm terrassebord også. Legg deretter en bjelke på det ytre plintparet og skru bjelker c-c 60 cm med bjelkesko mot den indre. Gjør det så bredt at du kan bygge en "skjørt" utenfor plintene.
Tenk på å legge litt takpapp på plinten der bjelken hviler.
Legg litt omsorg på trappen og lag en kant rundt.
Vangstykkene kan du la hvile på hageheller på bakken.
Noen form for rekkverk er vel også passende.
Det blir jo som en terrasse i miniatyr, sjekk inn litt byggtråder fra slike bygg.
Et alternativ du har er at du skruer en bjelke i husveggen (120x45 om det får plass mtp høyden til døren og at du skal ha plass for 28 mm terrassebord også. Legg deretter en bjelke på det ytre plintparet og skru bjelker c-c 60 cm med bjelkesko mot den indre. Gjør det så bredt at du kan bygge en "skjørt" utenfor plintene.
Tenk på å legge litt takpapp på plinten der bjelken hviler.
Legg litt omsorg på trappen og lag en kant rundt.
Vangstykkene kan du la hvile på hageheller på bakken.
Noen form for rekkverk er vel også passende.
Grubler litt på dette, vil forsøke å gjenbruke plintene.
Men hvordan pleier man å feste skjørtet hvis man ikke har stolper fra bakken og opp?
Tanken her er at trappen går opp på siden p.g.a. plassmangel forfra.
Men hvordan pleier man å feste skjørtet hvis man ikke har stolper fra bakken og opp?
Tanken her er at trappen går opp på siden p.g.a. plassmangel forfra.
En måte er at du i hjørnene slipper ned stolpene du skal ha for gjerdet, disse setter du sannsynligvis på innsiden av terrassebjelkene. Trenger du flere bjelker så kan du sette 34x95 mellom.
Klikk her for å svare