Tenkte å bygge et brannsikkert hjørneskap for å plassere en server i. Serveren skal være på og krever at luft kan komme inn og ut.
Hvordan ventilerer man en slik løsning uten å risikere at varme kommer inn og ødelegger disker ved eventuell brann?

Fant dette, men prisen for det er ikke helt hva budsjettet mitt tillater.
http://www.arkivexperten.se/datorskap/ventilerat-brandklassat-serverskap

Min tanke er å bygge med branngips eller doble gipsplater på alle sider med en treplate bak.

Nå er dette ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men det blir kanskje mye enklere om du bare setter diskene i et brannsikret hylster. Det er nok mye lettere å dra inn et par stykker ESATA-kabler + strømtilkobling til et verdiskap og plassere serveren ved siden av, enn å prøve å finne en løsning som er tilstrekkelig god til å holde en hel server i live inne i skapet.

Edit: Du kan f.eks. kjøpe et 100L verdiskap med 120min brannsikring for noen tusenlapper (4-10k). Og kjøper du fra en seriøs produsent, kan du få kabelgjennomføringer med på kjøpet.

Sist redigert:
Det finnes brannbeskyttelsestetting som sveller ved varme. Nå vet jeg ikke om den rekker å svelle før røyk kommer inn og ødelegger diskene, men det kan kanskje løses med bra luftfilter.

http://www.ragnarssonsbrandservice.se/category/40

Anders243 skrev:
Nå er dette ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men eventuelt blir det mye lettere om du bare setter diskene i et brannsikkert hylster. Det er nok mye lettere å trekke inn et par ESATA-kabler + strøm til et verdiskap og plassere serveren ved siden av, enn å prøve å finne en løsning som blir tilstrekkelig god for å holde en hel server i live inne i skapet.

Edit: Du kan f.eks. kjøpe et 100L verdiskap med 120min brannbeskyttelse for noen tusenlapper (4-10k). Og kjøper du av en seriøs produsent så kan du få kabelgjennomføringer med på kjøpet.
Bra poeng, serveren kan jeg erstatte, innholdet på diskene er vanskeligere. Men hvordan kjøler jeg diskene hvis jeg fokuserer på et hylster til dem?
Min første tanke var å sette kjøleribber gjennom skapet, men disse blir jo varme ved brann og effekten motsatt.

Skal kikke videre på brannskap med kabelgjennomføring.

Robert-san01 skrev:
Det finnes brannsikringstetning som sveller ved varme. Nå vet jeg ikke om den rekker å svelle før røyk kommer inn og ødelegger diskene, men det går kanskje å løse med bra luftfilter.

[lenke]
Røyken hadde jeg ikke engang tenkt på, men et godt luftfilter burde fungere.

Kniparen
For både kabler og plastrør. Har en innvendig belegning som sveller ved oppheting og tetter effektivt mot ild, røyk og gass. Kniparen finnes i VP-rørsdimensjoner, samt 60 og 90 mm.
Noen slike burde gjøre susen.

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.