Planlegger bygging av maskinhall og tenkte å bygge ferdige veggblokker på bakken og deretter reise disse opp med traktor.
Har noen tanker som jeg kom på.
Monterer dere svill på plata som dere deretter skrur fast veggblokkene i? Det blir jo en "svill" på hver blokk, dvs. at man får som doble lag "svill".
Hvordan gjør man med vindtetting? Lever man med at skjøtene på blokkene er uten vindtetting eller hvordan gjør man det?
Hvor brede blokker kan man lage, har traktor til å løfte dem på plass, så vekten er nok ikke så følsom. Tenkte mest på hva som er det mest hensiktsmessige formatet å arbeide med.
Antar at man bygger seg en "jigg" for å lage blokkene slik at de blir nøyaktig like hele tiden.
Noen som har noen bilder og tips om hvordan man bygger veggblokker?
Har noen tanker som jeg kom på.
Monterer dere svill på plata som dere deretter skrur fast veggblokkene i? Det blir jo en "svill" på hver blokk, dvs. at man får som doble lag "svill".
Hvordan gjør man med vindtetting? Lever man med at skjøtene på blokkene er uten vindtetting eller hvordan gjør man det?
Hvor brede blokker kan man lage, har traktor til å løfte dem på plass, så vekten er nok ikke så følsom. Tenkte mest på hva som er det mest hensiktsmessige formatet å arbeide med.
Antar at man bygger seg en "jigg" for å lage blokkene slik at de blir nøyaktig like hele tiden.
Noen som har noen bilder og tips om hvordan man bygger veggblokker?
Jeg har bygd veggblokker som var 11m lange uten problem, sørg bare for å skjøte murkrone og svill på forskjellige steder. d^_^b Det holder med en svill. Hva skal du bruke for type av vindsperre plater eller duk? Et alternativ er å sette vanlig tetningslist på de stående stenderne i skjøtene. Jeg la bare opp noen stokker i vater som underlag, vær bare nøye med å møte diagonalen.
Enig med Matti, det holder med en syll. Har du plass, så skruer du gjennom syllen ned i betongen, men hvis du skal kle plater først blir det jo vanskelig
da må du gjøre som vi gjør på jobben min når blokkene monteres. Vi har et spesialvinkeljern (kommer ikke på hva det heter) men det boltes i platen og så skrur du veggen i det. Ikke glem syllpappen, så det ikke vandrer opp fukt i veggen. Skal du ha vindsperre som vindbeskyttelse gjør du slik at du drar den ut ca 20 cm utenfor blokken og så legger den overlappende på pappen på neste blokk. Etter det spikrer du en klemlist i passende dimensjon og spikrer på i skjøten for å tette duken mot veggen ordentlig. Tenker du å ha plater slipper du den ene platen 20 mm utenfor og den neste starter 20 mm inn på neste vegg, da blir det automatisk tett.
7X2,50 reiste vi på to mann uten problem så 11 meter er klart gjørbart. VI bygget hele blokken på bakken og festet syllband også. Kryssmålingen er som sagt viktig, og når den er bra så sett et antall strøer som låser blokken før du løfter den opp. Et tips er at du feller inn en regel på høy kant rett under hammerbåndet. Sammen skrudd med nettopp hammerbåndet så får du en solid forsterkning av hele konstruksjonen og et stødig feste for vegglistene i toppen.
Klikk her for å svare