Heisann!

Jeg skal snart i gang med å bygge en hagestue på eksisterende uteplass. Terrassebordene er 28 x 120. Nå har jeg noen spørsmål angående hvordan jeg skal gjøre det med "grunnlaget" for veggene. Jeg tenker at jeg fester en ramme bestående av IMP 45 x 170, som selvfølgelig legges med den brede siden mot terrassebordene, deretter bygger jeg opp ytter- og innervegger pluss isolasjon.

Så har jeg noen spørsmål angående dette:

Jeg tar det for gitt at det skal være IMP tre, siden grunnlaget vil bli utsatt for noe fuktighet.

På bjelken 45 x 170 festes da limtrestolpene. Her lurer jeg på om jeg bør ha dekkpapp og/eller beskyttelsesmaling mellom bjelken og stolpene for å minimere risikoen for at fuktighet går via bjelkene og opp i stolpene?

Skruer for å feste bjelkene til terrassebordene med, tips? Så smale som mulig?

Til slutt lurer jeg på om dette overhodet er den beste løsningen? :thinking:

Mvh.

/ Hans
 
E Elknuffo skrev:
Hei!

Jeg skal snart bygge en hagestue på eksisterende terrasse. Terrassebordene er 28 x 120. Nå har jeg noen spørsmål rundt hvordan jeg lager "grunnlaget" for veggene. Jeg tenker å feste en ramme bestående av IMP 45 x 170, som selvfølgelig legges med brede siden mot terrassebordene, hvorpå jeg bygger opp ytter- og innervegger pluss isolasjon.

Da har jeg spørsmål om dette:

Jeg tar for gitt at det skal være IMP tre, siden grunnlaget vil bli utsatt for fuktighet.

På bjelken 45 x 170 festes da limtrestolpene. Her lurer jeg på om jeg bør ha beskyttelsespapp og/eller beskyttelsesmaling mellom bjelken og stolpene for å minimere risikoen for at fuktighet går via bjelkene og opp i stolpene?

Skruer for å feste bjelkene på terrassebordene med, tips? Så smale som mulig?

Sist men ikke minst lurer jeg på om dette er den beste løsningen overhodet? :thinking:

Mvh.

/ Hans
Ingen kyndig som kan avse et par minutter for tips? :p
 
J
Dine spørsmål inviterer til en hel del oppfølgingsspørsmål!

Hva har du under trallen? Du trenger korrekt dimensjonerte støttepunkter for veggene i den underliggende konstruksjonen.

Er det en frittstående utestue eller i tilknytning til huset? Hvordan ser konstruksjonen ut for øvrig? Du nevnte limtre? Vegg- og takbekledning? Skal du ha isolasjon i vegger og tak, men ikke i gulvet?

Generelt dårlig idé å bruke trykkimpregnert trevirke i et boligmiljø. Hvis det er et isolert eller i det minste værbeskyttet rom, ville jeg ha saget bort trallen og bygget på konvensjonell måte med bjelkelag, vegger og tak i konstruksjonsvirke (ikke trykkimpregnert).
 
Hei Jalmars!

Takk for ditt svar (samt spørsmål).

Ber om unnskyldning hvis jeg har utelatt informasjon. Så her er situasjonen...

Jeg har byggetillatelse på uterommet. Det betyr at saksbehandler vet forutsetningene og har godkjent byggingen. Dimensjoneringen utarbeidet jeg ved hjelp av Svenskt Træ:s program. Rammeverket (bjelker/søylefundament) på uteplassen er laget av proffer, jeg la selv terrassebordene. Du kan absolutt få mer info fra meg om du vil, men iom byggetillatelsen synes jeg at jeg er "hjemme".

Når det gjelder at det er impregnert treverk, ja, jeg kjenner til den diskusjonen. Vet at det ikke er optimalt, men at impregnert treverk i dag er "snillere" så å si. Vi kjenner også mange i vår vennekrets som har imp i uterommet. Men takk uansett! :giggle:

Konstruksjonen som helhet vil ha både limtre og konstruksjonsvirke. Bygges i tilknytning til huset.

Men tilbake til spørsmålet mitt da jalmars; hva velger jeg for virke som bjelke nederst på veggene. Og jeg tenker da på risikoen med fukt.

Mvh :)
 
wildeside
E Elknuffo skrev:
Hei Jalmars!

Takk for ditt svar (samt spørsmål).

Ber om unnskyldning om jeg har utelatt info. Sånn er det...

Jeg har byggetillatelse på uterommet. Det innebærer jo at saksbehandler kjenner til forutsetningene og har godkjent bygget. Dimensjoneringen tok jeg frem med hjelp av Svenskt Trä:s program. Rammeverket (lekter/pillefundament) på uteplassen er gjort av proffer, jeg monterte selv terrassebordene. Du kan absolutt få mer info av meg om du vil, men i og med byggetillatelser synes jeg at jeg er "hjemme".

Når det gjelder at det er impregnert tre, ja, jeg kjenner til den diskusjonen. Vet at det ikke er optimalt, men at impregnert tre i dag er "vennligere" så å si. Vi kjenner også til mange i vår bekjentskapskrets som har impregnert tre i uterommet. Men takk allikevel! :giggle:

Konstruksjonen i stort kommer til å ha både limtre, samt konstruksjonsvirke. Bygges i tilknytning til huset.

Men tilbake til mitt spørsmål da jalmars; hva velger jeg for virke som regel i bunnen på veggene. Og jeg tenker da på risikoen for fukt.

Mvh :)
Jeg har opplevd at noen får problemer med skyvedører pga bevegelser i underlaget (terrassen) når de har bygget uterom på terrassebordene. Men er underlaget bra bygget så det ikke beveger seg, så skal vel ikke det være noe problem. Jeg ville fulgt din linje og lagt tjærepapp mellom svillen og vegglektene for å minske fuktrisikoen i vegglektene. En ide jeg fikk da jeg leste din problemstilling var å legge en impregnert 45x170 mot terrassebordene, tjærepapp og så vanlig 45x170 på den, minsker faren for fuktvandring mellom den impregnerte 45x170 og resten av veggkonstruksjonen og gir en mer stabil svill for veggene. Kanskje litt "livrem og seler", men merkostnaden er vel overkommelig.
 
Takk wildeside :D

Når det gjelder skyvedørene og risiko for bevegelse på terrassen, så har jeg lest på dette forumet et sted at man kan bryte opp terrassen og legge en ekstra regel akkurat der skyvedøren skal sitte. For økt stabilitet. Får se om jeg gjør det. Det er dog en solid grunnkonstruksjon...

Supertips når det gjelder grunnlaget til veggene! Jeg er en "bukseseler- og beltemann", så det passer meg perfekt!

Mvh.
 
  • Liker
wildeside
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.