Hei

Jeg bygger et trehus i Marokko med isolasjon. Problemet som har oppstått er at det ikke er tilgang til vindsperre eller asfabord. Så jeg lurer på hva jeg kan bruke i stedet?

Har tilgang til markduk 60g per m2, vanlige masonittplater og plast.

Hva er det beste materialet å erstatte vindsperren med?

Veggene vil være (innenfra og ut)
Gipsplate
Osb-lignende plate for å kunne henge sikkert på veggen.
Spikerlekter vannrett med 60cm cc og mineralull 5cm mellom
Termoplast
Veggstendere stående med 60cm cc med 15cm mineralull
Noen form for vindsperre, vet ikke hvilken, derav spørsmålet.
Spikerlekter vannrett 60cm cc
Stående panel

Hvis dere har mulighet, vennligst hjelp meg med en løsning der vindsperre ikke er nødvendig.

Hva bruker de lokale byggherrene?

Har vært rundt litt overalt her og mesteparten av husene er ikke isolerte og de få som er det er bygget opp som følger:
Puss
10cm murstein
5cm celleplast isolasjon
10cm murstein
Puss

Trebygging er ikke så vanlig her, og de få som er det er ofte bygget i murstein men med trefasade utenpå.

Jeg glemte å nevne at jeg har tilgang til 3mm plywood også om det går å bruke.

3mm plywood må fungere utmerket.

Jeg skulle tro at du kommer til å svette kupiøst i et trehus i Marokko.

H
T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg ville tro at du kommer til å svette kupiøst i et trehus i Marokko.
Isolasjon funker begge veier

• Liker
garvin
  • Laddar…
Ja der nede isolerer man mot varmen.

Man trenger noe tungt materiale i stommen som hjelper til med å skape forsinkelse mellom dag og natt. Har man det ikke i veggen må man ha det i gulvet, f.eks.

Grunnen er av
betong fuktsperre
5cm lekter
Byggplate 1,3cm tykk
Så kommer tregulv/parkett

Hva mener du med tungt?

H
K Killerbee skrev:
Grunnen er av
betong fuktsperre
5cm lekter
Byggplate 1,3cm tykk
Deretter kommer tregulv/parkett

Hva mener du med tungt?
noe som lagrer/forsinker temperaturvekslinger

Som for eksempel?
Temperaturvariasjonene er ikke så store mellom dag og natt. Ca 35 dag og 25 natt om sommeren og vintertid 17-20 dagtid og 10-12 natt.

Normalt er temperaturendringene større over døgnet i ørkenklima. Er det nærheten til Atlanteren som gjør at det ikke er slik?

Er i den nordlige delen, ikke så mye til ørkenklima men det er gress og trær og relativt normale svingninger i temperaturen.

Vet bare at man også i Norge får det ganske varmt i loftsrommene når solen ligger på. Selv om det finnes litt isolasjon under taksteinene. 5 cm isolasjon er ikke mye.
Med tungt materiale menes materiale med høy varmelagringskapasitet, som for eksempel de fleste steinmaterialer. Disse materialene jevner ut temperaturvekslinger. Det er det som gjør at det føles avkjølende når man går inn i en kirke i varme land.
Trebygg har ikke den evnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.