Hei! Tenkte å bygge et utegym etter følgende tegning. Det består av 95x95 stolper og galvaniserte stålrør. Mitt spørsmål er, hvordan kan jeg feste rørene i stolpene på best mulig måte?
Min første tanke var å bore halvveis gjennom stolpen fra den ene siden, 4,25 cm med et bor i samme diameter som røret (33,7 mm) og deretter kjøre det inn. Så bore gjennom stolpe og rør fra en annen retning og sette en skrue så røret ikke roterer. Jeg tror dette blir ganske pent, men dessverre tror jeg ikke at jeg får den stabiliteten jeg ønsker. For at konstruksjonen skal stå stabilt når man svinger, må alle deler stå stabilt mot hverandre.
Hva for andre gode måter finnes det å sette sammen rør og stolpe?
Min første tanke var å bore halvveis gjennom stolpen fra den ene siden, 4,25 cm med et bor i samme diameter som røret (33,7 mm) og deretter kjøre det inn. Så bore gjennom stolpe og rør fra en annen retning og sette en skrue så røret ikke roterer. Jeg tror dette blir ganske pent, men dessverre tror jeg ikke at jeg får den stabiliteten jeg ønsker. For at konstruksjonen skal stå stabilt når man svinger, må alle deler stå stabilt mot hverandre.
Hva for andre gode måter finnes det å sette sammen rør og stolpe?
Hva er en klemmestang? Kunne jeg feste rørene i gjenget rørfester som jeg skrur i treet istedenfor?nino skrev:
Ser ut som det ble superbra, vi holder på å planlegge og kjøpe inn til vårt utegym og ble nysgjerrig på hvordan du valgte å forankre dine stolper? Samt hvilken dimensjon du valgte, vi vurderte 95/95, er det du brukte til dette?M MickeMånsson skrev:
Vi kjørte på 95x95 og det føles helt riktig nå i ettertid også. Vi har sandjord - boret med en 120 mm jordbor ca 60-70 cm dypt. Stoppet ned stolpene og helte i grovbetong. Ca en halv sekk per stolpe. Sitter som fjell og vipper ikke når man svinger seg.
HeisannM MickeMånsson skrev:
Stilig bygg. Skal bygge noe lignende er planen.
Lurer på hva du har brukt for rør (og hvor du kjøpte dem), samt hvor du kjøpte flensene som passet rørene?
Klikk her for å svare