Hei! Tenkte å bygge et utegym etter følgende tegning. Det består av 95x95 stolper og galvaniserte stålrør. Mitt spørsmål er, hvordan kan jeg feste rørene i stolpene på best mulig måte?

Min første tanke var å bore halvveis gjennom stolpen fra den ene siden, 4,25 cm med et bor i samme diameter som røret (33,7 mm) og deretter kjøre det inn. Så bore gjennom stolpe og rør fra en annen retning og sette en skrue så røret ikke roterer. Jeg tror dette blir ganske pent, men dessverre tror jeg ikke at jeg får den stabiliteten jeg ønsker. For at konstruksjonen skal stå stabilt når man svinger, må alle deler stå stabilt mot hverandre.

Hva for andre gode måter finnes det å sette sammen rør og stolpe?

• 3D-modell av utendørs treningsapparat med trestolper og stålrør i forskjellige høyder, inkludert stige og horisontale stenger, med mål.
Skulle man kunne bruke en vingeskrue - og skru gjennom stolpen og inn i røret? Borer/Gjenger den og gjør at de fester i hverandre?

• Beholder med vingskruer fra ESSVE, størrelse 4,2x32 mm, 250 stk, med grønt lokk og produktinformasjon på etiketten.
Tror det blir vanskelig å få det stabilt som det er tegnet. Hadde nok tatt i hvert fall 3 st gjengestenger og dratt sammen med, lengst ute og en på midten, så kan de andre rørene festes som du har tenkt.

nino nino skrev:
Tror det blir vanskelig å få det stabilt som det er tegnet.
Hadde nok tatt i hvert fall 3 stk klemmestenger og trukket sammen med, lengst ute og en på midten, så kan de andre rørene festes som du tenkt.
Hva er en klemmestang? Kunne jeg feste rørene i gjenget rørfester som jeg skrur i treet istedenfor?

En sånn her

Gjenget stang FZB, 1 meter lang, med gjenger langs hele lengden, egnet for byggeprosjekter og festeformål. Pris 29,90 hos Biltema.

Så brikke og mutter på utsiden, borre som du har tenkt, så et 6-7mm hull rett gjennom der du stopper i stangen og skrur til mutterne

M MickeMånsson skrev:
Hva er en gjengestang? Kunne jeg feste rørene i gjengede rørfester som jeg skrur i treet i stedet?
Hvordan gikk det? Fikk du festet dem? Skal gjøre det samme.

Det ble virkelig bra, trengte ikke sette noe ekstra, den er superstabil som den er med bare stengene. Fant flenser å feste rørene i, som ble solgt av et firma som spesialiserte seg på å bygge trapperekkverk.

• Lekestativ med to husker, en blå og en rød, i en hage med hekk og steinmur i bakgrunnen. En person sitter i den blå husken.
  • Liker
nino
  • Laddar…
M MickeMånsson skrev:
Det ble skikkelig bra, trengte ikke sette noe ekstra, den er superstabil som den er med bare stengene. Fant flenser å feste rørene i, som ble solgt av et firma som spesialiserte seg på å bygge trapperrekkverk.
Ser ut som det ble superbra, vi holder på å planlegge og kjøpe inn til vårt utegym og ble nysgjerrig på hvordan du valgte å forankre dine stolper? Samt hvilken dimensjon du valgte, vi vurderte 95/95, er det du brukte til dette?

Vi kjørte på 95x95 og det føles helt riktig nå i ettertid også. Vi har sandjord - boret med en 120 mm jordbor ca 60-70 cm dypt. Stoppet ned stolpene og helte i grovbetong. Ca en halv sekk per stolpe. Sitter som fjell og vipper ikke når man svinger seg.

• Liker
Simon Sahlström
  • Laddar…
M MickeMånsson skrev:
Vi kjørte på 95x95 og det føles helt riktig nå i etterkant også. Vi har sandjord - boret med en 120mm jordborr ca 60-70cm dypt. Stoppet ned stolpene og helte i grovbetong. Ca en halv sekk per stolpe. Sitter som fjell og vipper ikke når man svinger seg.
Takk så mye for info :)

M MickeMånsson skrev:
Det ble riktig bra, trengte ikke sette noe ekstra, den er superstabil slik den er med bare stengene. Fant flenser å feste rørene i, som ble solgt av et selskap som spesialiserte seg på å bygge trapperekkverk.
Heisann

Stilig bygg. Skal bygge noe lignende er planen.

Lurer på hva du har brukt for rør (og hvor du kjøpte dem), samt hvor du kjøpte flensene som passet rørene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.