Hei!

Jeg skal utvide vår murpipe på kjøkkenet og vurderer to alternativer:

1. Bygge på med trelekter, gipse, deretter pusse alt sammen
2. Bygge på med trelekter, gipse ALT, også murpipa, deretter pusse alt sammen.

Ville gjerne gått for alt.1, men er redd for sprekkdannelse mellom murpipa og lektene. Kan man unngå dette på en måte? Kan man forsterke skjøten med noe? Jeg vil gjerne at den gamle murpipa skal være "original".

Takknemlig for forslag.

//Henke
 
Alt 1 går fortreffelig, bruk pussetnetting, en slags armering til puss som du fester med klammer før. Ser ut som vanlig rutenett som kan brukes ved varmegolv, men pleier å være litt kraftigere når det skal brukes til flytesparkling og el varmegolv. Får du en bit over er det fortreffelig å bruke ved bygging av kaninbur.:)
 
Man får vel ikke ha brennbart materiale (tre) direkte mot murstocken?
 
BillyBragg - Nei det er iofs sant, men vi kommer til å trekke slang til den nye vedovnen siden kanalene er dårlige. Da burde det vel ikke spille noen rolle eller?
 
Har aldri hørt om at slang skulle gjøre at man kan sette tre mot murpipa. Sjekk med din feier først.
 
Ah de er nok best å sjekke med feieren :)

Vi har murt skorstein som er keramisk forseglet og i den blir murstocken varm i alle fall.. Nå blir den ikke brennhet kanskje så jeg tror jo personlig ikke at det ville begynne å brenne av det.. Men feieren nevnte noe om det sist han var på besøk, på den andre siden er vår murstock innebygd i tømmerveggen og han sa ingenting om det så..

Hva innebærer det at man har slange forresten? Er dårlig innsatt i emnet. Kjører man ned en type rør i skorsteinen da eller noe??
 
Slang i skorsteinen betyr ikke at man får legge brennbart materiale utvendig. Det man gjør når man drar ned en slang er bare å gjenopprette røykanalen til dens opprinnelige tilstand (om den var i dårlig tilstand før altså, er ikke kanalen i dårlig tilstand trenger man jo ikke å slenge ut en masse penger på en slang unødvendig). Går det ikke å regleres med metallstendere?
 
Takk for deres svar. Fant en annen tråd der man beskrev at det skal være en avstand mellom murstock og trestender på minst 30mm. Fungerer jo om man fester stenderen i gulv og tak. Gipset kan man så la gå ut tilsvarende slik at det tilslutter til murstocken. Fornuftig?
 
Høres ut som en god løsning, spesielt hvis du bruker pussnett som armerer. Da vil det ikke sprekke mellom murstock og din stender/gips konstruksjon.
 
Låner tråden og spør:

Hvorfor har man gjort slik her (se bilde) ?

Ser ut som om halve teglsteinen er innmurt og andre halvdelen stikker ut.

Kan vi sette en vinkelsliper på teglene som stikker ut
slik at hele skorsteinen blir jevn hele veien
eller er det risiko for at den vil rase ?
 
  • Murstein som stikker ut fra en mur ved siden av tregulv. Rustikk setting med ledning og stikkontakt i nærheten.
Jeg er ingen ekspert på området, men er det ikke en kloss for å holde ut trestolpene fra skorsteinsmuren? Den bør du nok ikke fjerne uten å diskutere med feieren først.
 
Vår feier godkjente trelekter mot skorsteinen (og sagflis mot skorsteinen på loftet) etter at vi monterte slangen, men det er nok opp til hver feier å bestemme.
 
Angående bildet ovenfor så kalles akkurat det åär for utkraging, noe man gjorde før i tiden. Dette gjorde man for å kunne legge tømmerstokker dikt an, men denne metoden anbefales ikke lenger (sluttet å mure slik på 60-tallet) da disse klakkene kan knekke og bryte opp skorsteinen i bjelkelaget. Jeg ville nok satset på å fjerne dem og ha en ventilert åpning (mye mye bedre). Bare sørg for å pusse og gjenopprette skorsteinen etter inngrepet. Lykke til!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.