Holder på å sette i stand en plass for en Tulikivi klebersteinsovn. Et fundament ved siden av tømmerstokken er nå støpt.

Rett ved pipen står en I-bjelke som jeg har satt opp for å vekselvis støtte en bærende vegg. Jeg har tenkt å pusse pipen bak Tulikivin. Den pussede delen er tenkt å være ca 1m bred, altså litt bredere enn fundamentet. Resten av den murede veggen til høyre bygges inn med plater.

Det jeg funderer på og vil ha synspunkter på er: Jeg vil skjule I-bjelken ved å mure den inn i veggen. Bjelken bygger ut ca 6-7cm fra pipen. Å pusse den tykkelsen går jo ikke, så det blir jo til å mure med stein. Jeg tenkte da å stille steinene med kanten ned, de er jo litt over 6cm tykke og ville dermed passe bra. Spørsmålet er om man skal feste dem på noe vis mot pipen, f.eks. med skruer og plugger. Eller skal man stole på at mørtelen holder? Skal man velge solide steiner eller steiner med hull i? Føles som de med hull har lettere for å feste mot mørtelen. Men skaper hullene problemer når man senere skal pusse, eller gjør det faktisk lettere å få det til å feste?

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut... 1img-3188.JPG

M
Du kunne "lime" fast 5 cm lecaskivor med mørtel eller kanskje til og med flislim og deretter pusse.

Tror massivt tegl er bedre enn hul/leca.
Bruk ingen plugg for forankring, men heller "klippspik" eller lignende som slås inn i noen av fugene.
Problemet er stålbjelken som vil bevege seg og forårsake sprekker hvis du murer den fast eller bare legger puss rett over. Det kan være bedre å mure den inn "løst" med stein også på utsiden av den eller legge takbjelken direkte på det du murer, men det stiller da høye krav til murens bæreevne, og det vil antageligvis ikke være nok med en stein på høykant.

Blir morsomme bevegelser i den bjelken når den blir oppvarmet av ovnen :S.

Hmm... Kanskje ikke så bare dette...
Å fjerne bjelken og mure opp under føles ikke greit. Tenkte en stund på å pigge inn litt i eksisterende murvegg og la overliggeren gå litt inn. Men siden røykanalen ligger nærme, turte jeg ikke gjøre det.

Dere har nok absolutt et poeng med at bjelken kommer til å bevege seg, så den bør nok gå fritt og ikke sitte fast i mørtelen eller teglsteinen.
Hvordan skal man gjøre da?
Har ikke plass til å sette en rekke med steiner utenfor bjelken.
Bygge boks med kryssfiner rundt bjelken, på med litt netting og pusse?
Kunne man lime kartong/bølgepapp mot bjelken, bruke netting og deretter pusse over?
Trengs jo ikke mange mm bevegelsesfrihet for at det skal funke, og det fikser jo bølgepappen...

En siste utvei er jo å bygge med plater også bak ovnen, men jeg synes det er pent med en ryddig murvegg, samtidig som den gir litt varme...

Ingenting brennbart mot/i skorsteinen eller nær bak vedovnen! Stålstendere og minerittplate, evt. puss på platen etterpå hvis du vil ha annen struktur?

Fester pussen godt mot minerittplaten?
Pusse direkte mot platen eller legge nett først?

Har ikke prøvd det selv, kanskje noen andre kan svare på det. De har jo uansett en struktur som burde være egnet for det.
Men når jeg tenker etter nå så innser jeg at du ikke skal ha stålregel bak dem heller, men i så fall feste dem mot noe murt underlag for å unngå bevegelsene.... :rolleyes:

Mure opp med litt frigang på begge sider om bjelken, så sette en minerittplate som "bro" forbi bjelken, så pusse over alt. Så går tankene nå...

M
orparn skrev:
Tror massivt tegl er bedre enn hul-/lekategl.
Hvorfor?

Hullene ville spise en masse bruk unødvendig ved pussingen.

Mitt forslag; Kle inn bjelken med gips. Dette er "dødt" materiale og beveger seg ikke samtidig som det er en brannbeskyttelse for bjelken.
(Eventuelt nett) gipsen og påfør flislim med en grovtannet sparkel (for lim kanskje 6 mm tann).

På dette underlaget kan du deretter pusse med vanlig sementpuss.:cool:

M
orparn skrev:
Hullene ville spise en masse mørtel unødvendig ved pussingen.
ville si at det er mer eller mindre ubetydelig, derimot sitter puss bedre på lecan og lecan sitter bedre i "limingen" om man nå velger den taktikken. "Brokke forbi bjelken" med minerit tror jeg på om bjelken blir "fri", og så kanskje dra på gipsmørtel på alt om man vil ha det enkelt.

Hvor stor er ovnen?
Hvor mye dekker den av stålbjelken?

Jeg gjetter at stålbjelken knapt vil synes i det hele tatt. Hvorfor ikke la den være og bare male den?
Stålbjelken er jo ganske "ruff" og fungerer bra sammen med en pusset mur, etter min mening.

Oldboy skrev:
Hvor stor er ovnen?
Hvor mye dekker den av stålbjelken?

Jeg gjetter at stålbjelken knapt vil synes i det hele tatt. Hvorfor ikke la den være og bare male den?
Stålbjelken er jo ganske så "ruff" og fungerer bra sammen med en pusset mur, etter min mening.
Ovnen er ca 1200mm høy.
Var først inne på å ha bjelken synlig og male den.
Men det går ikke å få det symmetrisk på en god måte.
Kanskje er jeg picky, men synes ikke det ser bra ut.

Akkurat nå heller det mot å sette opp minerittplate og ikke mure noe som helst.
Deretter kan man kanskje ta på gipsmørtel for å få utseendet av en pusset overflate.
Det ville ta betydelig mindre tid å gjøre det på denne måten også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.