I vår leilighet har man ved byggingen valgt å ikke sette inn kjøkkenskap hele veien opp til taket. Mangler 50 cm på den ene siden og 40-60 cm på den andre siden. Siden vi mangler lagringsplass, tenker vi nå å bygge til med skap. Hva bør man tenke på? Har dessverre tommelen midt i hånden, så tar gjerne imot alle tips. Finnes det en risiko for at man har gjemt noe over, eller handler det bare om at man har prøvd å spare penger? Bør man ta inn et byggefirma for et slikt arbeid eller kan en med null erfaring fikse dette?
Takknemlig for alle svar!
Vil du ha skap som krever en trappestige for å nå opp til og hvor finner du skap som passer?Per Wennerberg skrev:
I vår leilighet så har man ved byggingen valgt å ikke sette inn kjøkkenskap helt opp til taket. Mangler 50 cm på den ene siden og 40-60 cm på den andre siden. Siden vi mangler lagringsplass så tenker vi nå å bygge på med skap. Hva bør man tenke på? Har dessverre tommelen midt i hånden så tar gledelig imot alle tips. Finnes det risiko for at man har gjemt noe ovenfor, eller handler det bare om å spare inn på pengene? Bør man ta inn et byggefirma for et slikt arbeid eller kan en med null erfaring fikse dette?
Uten å se mer enn hva bildene viser så føles det som et ganske stort prosjekt. Det går nok raskere å rive bort eksisterende skap og begynne fra glatt vegg. Det siste kan du fikse selv hvis du har noen med erfaring som kan gi deg litt råd etter hvert.
Har gjort nøyaktig det du vil gjøre i min tidligere leilighet. Som det har blitt skrevet tidligere så ligger det sannsynligvis ventilasjon i det skjulte området. I min leilighet var det bare snakk om en knapp meter så jeg løste det ved å sage til og spesialtilpasse en stamme og bygge en ekstra luke. Vil huske at det var en inspeksjons- eller renseluke som jeg ikke ønsket å bygge inn. Jeg byttet samtlige kjøkkenstammer og kjøpte høyere stammer. Gjennom dette tjente jeg en ekstra hylle i samtlige skap. Skapene ble montert helt opp mot taket med en liggende sokkel på toppen for ikke å risikere at noen dør skulle ta i taket.
Har også gjort tilsvarende.
Ventilasjon og avløp fra naboen over fantes bak gipsen men lå ganske fint langs taket.
En anbefaling er å sage opp et hull og sjekke hva som finnes bak. Før vår renovering sagde vi opp et hull for å undersøke forutsetningene og satte deretter på en hvit Inspektionslucka frem til vi begynte å bygge.
Ventilasjon og avløp fra naboen over fantes bak gipsen men lå ganske fint langs taket.
En anbefaling er å sage opp et hull og sjekke hva som finnes bak. Før vår renovering sagde vi opp et hull for å undersøke forutsetningene og satte deretter på en hvit Inspektionslucka frem til vi begynte å bygge.
Klikk her for å svare