hei!

Jeg skal flytte inn i en leilighet som allerede har et loft. Jeg ønsker imidlertid å bygge ut loftet på et område på ca. 5x4 meter. Veggene på 5 meter er bærende betongvegger.

Min første tanke var å bruke 40 cc 145x45 trebjelker, men har forstått at området er for stort til at det blir stabilt uten noen støtte i midten. Jeg har ikke plass til 220x45 bjelker. Vurderer i stedet å bruke stålbjelker, men finner ingen anbefalinger på hvilken cc som er passende hvis jeg bruker for eksempel 80 mm I-bjelke. Eller kan rektangulære stålrør også funke? Har noen erfaring med dette?

Så lurer jeg på hva som er beste måte å feste bjelkene i de bærende veggene på langsiden? Kan trestender på 70x45 være nok?

Takk for alle tips! Synes det er vanskelig med materialvalgene!

Jeg antar at bjelkelagets spennvidde er 4 meter. For å få akseptable sviktforhold på loftet uten midtstøtte kreves limtre eller stål. En HEA bjelke som ligger på c/c 600 mm må være av typen HEA 120. Det blir veldig dyrt og tungt. Limtredrager 140x180 klarer det. Man kan redusere høyden noe ved å øke bredden.

Lasten på en bjelkeende blir ca 300 kg. Det går sikkert bra å bruke 45x70 lekter bare de er ordentlig festet. Men det kreves ganske mange ekspansjonsbolter.

• Liker
MaxFalk
  • Laddar…
Takk!!

Ikke enkelt dette. Det hjelper noen steg i riktig retning.

J justusandersson skrev:
Jeg antar at bjelkelagets spennvidde er 4 meter. For å få akseptable sviktforhold på loftet uten midtstøtte kreves limtre eller stål. En HEA-bjelke som ligger på c/c 600 mm må være av typen HEA 120. Det blir veldig dyrt og tungt. Limtredrager 140x180 klarer det. Man kan krympe høyden noe ved å øke bredden.

Lasten på en bjelkeende blir ca 300 kg. Det går sikkert bra å bruke 45x70 lekter bare de er ordentlig festet. Men det kreves ganske mange ekspansjonsbolter.

• Liker
JLyck
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.