Jeg og min samboer er unge og bor siden et par måneder tilbake i et lite murhus på 84 kvm (3 rom og kjøkken). Vi har ingen barn og ingen på vei i nær fremtid. Men selvfølgelig noe vi begge vil! Derfor har vi snakket om eventuelt å bygge ut når barn blir aktuelt. Eller flytte som min samboer synes. Imidlertid trives jeg så godt med både hus og beliggenhet. Til sommeren skal vi nok bytte tak. Min far mente da at vi skulle bygge ut oppover når vi likevel er på "vei", mens min svas svigerfar sier ALDRI, det er dyrere. Hva er egentlig billigst? Bygge opp eller ut? 38 graders uten forhøyet takliv hadde vi (les jeg) tenkt, som burde gi ca 40-50 kvm ekstra, og vi hadde tenkt omtrent samme størrelse om vi bygde ut. Vi hadde vel tenkt å leie inn for det meste på grunn av at vi er ukjente, og våre foreldre har rett og slett ekstremt dårlig med tid. Litt kjedelig for våre foreldre har helt ulike oppfatninger om å bygge opp eller ut, og vi lytter og tror på våre egne fedre, så vi blir nesten uenige..!

Ville vært veldig takknemlig for råd og hjelp!

skal dere allikevel bytte tak så burde det jo rimeligvis være billigst å bygge oppover, da slipper dere jo kostnaden for plate o.l.

tenk på at et trapperom tar en del kvm også...

Ta kontakt med noen byggefirmaer og be om prisopplysninger :)
På den måten får dere faktiske tall å gå etter.
Driftskostnadene blir litt lavere ved å bygge oppover også fordi dere kan utnytte varmen litt bedre.

Sjekk også hvordan det går med byggetillatelse i en av retningene. Dere får kanskje ikke bygge til siden/oppover. Da ordner det seg selv.
Tenk også på planløsningen, vil dere f.eks. slippe å springe opp og ned en trapp resten av livet? Hvordan vil rommene bli plassert? Etc. etc.
Er ellers enig med mats_o.

Tenk en gang ekstra om det der med 38 graders takvinkel. Det stjeler vanvittig mye plass sammenlignet med mansardtak og er ikke så mye billigere. Se f.eks. her så ser du litt hvor mye det skiller mellom taktypene: http://www.minhembio.com/speedomac/45353/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.