Hei!

Vi har i dag en vegg med trestendere og enkelt gips, der vi skal plassere en ovn foran. Planen er å legge fliser under ovnen og la det gå opp bak på veggen.

Ovnen kan stå 10 cm fra ikke-brannsikker vegg eller 5 cm fra brannvegg.

Vi vil ha den 5 cm fra veggen men samtidig bygge på veggen så lite som mulig. Er det mulig å kun sette en gipsplate til (blir altså dobbelt gips + fliser) og få det godkjent som brannvegg?

Jeg så på en minerittplate hos Beijer men den kan man ikke flislegge....

En vegg med enkel gips er også en brannvegg, alt handler om hvor mange minutter den må tåle før den begynner å antennes.

enkel gips 15 min
dobbel gips 30 min
2 x enkel (på hver side) 30 min
2 x dobbel 60 min

Brann gips (15 mm) enkel 30 min
Brann gips dobbel 60 min

Det fungerer ikke med gips!
Det er heller ikke en brannvegg/branncellegrense som skal bygges.
Gipsen i gipsplater brytes ned av kontinuerlig varme. Slik sier gyproc om saken:
Høye temperaturer
Gipsbaserte plater skal ikke utsettes for en kontinuerlig tørr varme over 50°C. Da vil det krystallinsk bundne vannet fordampe og platens brannmotstand reduseres. I kortere perioder påvirkes ikke platen da den gjenopptar fukt fra luften. Vær derfor oppmerksom på plater som sitter i nærheten av elradiatorer, belysningsarmaturer, ovner og skorsteinsrør som er i kontinuerlig drift. Har konstruksjonen vært utsatt for brann, skal den brannutsatte platen byttes ut.
Minerit burde fungere om man primer platen før flislegging.
Selve konstruksjonen avhenger dog av ovnens yttertemperatur. Står mer om det på deres hjemmeside.
Sjekk ellers andre produsenter, kanskje STO har noen egnet plate f.eks.?

Sist redigert:
For å fylle på gjeldende brannspørsmålet så er for eksempel EI 30 ikke en tid til antenning. Tallet beskriver den tiden det tar for veggens ikke brannutsatte side å overstige en viss temperatur når den utsettes for en forhåndsbestemt varmebelastning på motsatt side.

Gips er akkurat som Krawk skrev ikke bra på å håndtere langvarig varme da den "tørker ut". Det er nettopp det fenomenet at den kan holde krystallinsk vann som gjør den super på å motstå rask oppheting, som for eksempel ved en brann.

krawk > om du leser testen som du har limt inn så står det at det må være kontinuerlig tørr varme over 50 C. Det er ingen som har sin peis i gang 24/7 365. Det står også at den tar opp fuktighet om den blir utsatt for varme i kortere perioder. Altså fungerer gips.

Om det er tvil, bruk en aquapanel/hydropanel som er sementbasert plate som man flislegger på.

Platen forverres litt for hver gang den tørker ut / fuktes igjen. Gipset sprekker opp av bevegelsene. Til slutt er det bare noe som ligner smuldret tørket leire som holdes sammen av pappen igjen.

Så nei, det fungerer ikke.

Høyeste tillatte temperatur for aquapanel er 70 °C

Minerit VT går det an å flislegge på. Og sitter det nå fliser nærmest ovnen så tar jo det opp den verste varmen om det ikke fyres 24/7.

ang auqapanel så visste jag inte det men hyropanel ska vara enligt den informasjon jeg har fått

ifølge f.eks. norgips så står det så her:

Gips og brann
[FONT=New Century Schoolbook,New Century Schlbk][FONT=New Century Schoolbook,New Century Schlbk]Ved oppheting skjer en kjemisk forvandling av gipsen i platen. Det kjemisk bundne krystalliserte vannet, som utgjør 21% av vekten, frigjøres og gipsen kalcineres. I løpet av prosessen holder temperaturen seg på 100°C. Med andre ord tar gipsplaten energi fra brannen. Den senker dermed temperaturen og hindrer brannutviklingen. I takt med at vannet fordamper, oppstår det sprekker i platen. Brandskivans spesielle oppbygging og sterke armering holder den sammen også en stund etter at alt vannet har fordampet. Brandskivans står derfor på plass og beskytter lenger enn vanlige gipsplater.

Så står det også at etter 2 timer er det 1000 grader og på den andre siden 100. det er da alt vann har fordampet.

Jeg hadde brukt en branngips om man ikke kan få tak i hydropanel

og fortsatt står det i din tekst krawk " I kortere perioder påvirkes ikke platen da den gjenopptar fukt fra luften"
[/FONT]
[/FONT]

Du ser ikke ut til å forstå forskjellen mellom en enkelt brannbelastning og kontinuerlig bruksbelastning. Det er absolutt ikke det samme, og materialer som tåler det ene er ikke automatisk egnet for det andre, og vice versa.

Om vi skal fetstile en annen setning i ditt sitat:
"I takt med at vannet fordamper, oppstår det sprekker i platen."

jo jeg forstår men om nå gyrproc skriver at den gjenopptar fuktigheten etter man har sluttet å bruke ovnen så er det ikke noe problem. Vi snakker om en lang periode med høy og lang varme for at vannet skal fordampe.

Problemet er at gipsen ikke går tilbake til opprinnelig tilstand etter uttørking. Gipsen kan komme seg, men ikke fullt ut. Blir dårligere og dårligere for hver gang.

Som å riste en brødskive og deretter la den ligge fremme og bli myk. Gir man den en omgang til i brødristeren, så blir det ikke helt det samme...
(Ja, det skjer andre prosesser i brødet ved varmeeksponering. Men sammenligningen er gyldig.)

ows skrev:
Ovnen kan stå 10 cm fra vegg som ikke er brannsikker eller 5 cm fra brannvegg.

Vi vil ha den 5 cm fra veggen, men vil samtidig bygge på veggen så lite som mulig. Går det an å kun sette en gipsplate til (blir altså dobbelt gips + klinker) og få det godkjent som brannvegg?

Jeg så på minerittplate på Beijer, men den kan man ikke kakle på....
Tror at det i praksis blir vanskelig å bygge en EI60-vegg uten å bygge mer enn de 50 mm du tjener på å skape 'brannvegg'. Minstemål på en EI60 pleier å være 70 mm.

Men, hva er dine egentlige forutsetninger, er det en ovn med isolert yttermantel og holder <80 graders yttertemperatur?

Se f.eks. http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=42

Angående gips, så er det bare å glemme som direkte nært underlag, Fredrik.engdahl. Du kommer ikke til å finne en eneste feier som godkjenner gips som underlag. Min feier godkjente ikke engang minerit, og siden vi hadde et kompromiss innen annet område, kranglet jeg ikke om det og muret opp en EI-60-vegg. :O

• Liker
Byggavidare
  • Laddar…
ok, jeg gir meg, men jeg må si at jeg ikke er helt overbevist.

Mange kjører med Minerit på avstander mot eksisterende vegg.

Tyresö
Jeg er god venn med VD:n på Södertörns Brandskyddstjänst i Tumba. Hans forklaring var for lang til å skrives her. Han kan og utfører alle løsninger på brannvern - det er jobben hans å kunne alt om brannvern!

Jeg er vel klar over at jeg ligger i risikoområdet for bedriftsreklame, men du skal ikke blindt stole på hva du leser på forumet, når du risikerer å brenne ned huset ditt!!! Du skal ikke i det hele tatt stille et slikt spørsmål i et forum overhodet, du skal vende deg til en spesialist innen området!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.