Heisann,
Hold dere fast, for her kommer et nybegynnerspørsmål!

Skal bygge igjen en åpning vi har (tenk buegang), med målene 2140x2115. Denne veggen er imidlertid ganske dyp 180mm.

vil det fungere å bygge den slik:

Fra yttervegg og innover

Gips + Plywood + 45x120 regel + 10mm OSB + Plywood + Gips.

dette blir i mitt hode. 13+12+120+10+12+13 = 180.

eller finnes det en smartere måte å 'tykke på den' så den blir 180 dyp?

Sett 45-regler 13 mm inn fra hver side. Så på med gips. Eller flytt inn reglene enda mer for å få plass med plywood om du nå vil ha det.

/Micke

Alternativet er vel å regulere opp hver side for seg med tynnere lekter (45x70). Da blir det dessuten enklere å tilpasse hver side etter eksisterende vegg om de ikke er helt parallelle.

useless useless skrev:
Alternativtet er vel å regulere opp hver side for seg med tynnere lekter (45x70). Da blir det dessuten enklere å tilpasse hver side etter eksisterende vegg om de ikke er helt parallelle.
Men da blir vel veggen 190mm? Vil ha plywood + gips?

Takk for svarene

Man må vel ikke sette dem på samme sted...

useless useless skrev:
Man må vel ikke sette dem på samme sted...
ok! forstår jeg deg rett om du mener at jeg setter (for eksempel) en 120 regel etter gulv og tak, og så reglene opp overlappende med 45x70 reglar?

F.eks. så. Det kommer an på hvor nøyaktig parallelle veggene er i de to rommene. Jeg er vant til hus der ingenting er rett, så da kan man ikke bygge en vegg som er avhengig av at en annen er rett.

Fordelen med å ta f.eks. 45x45-regler på hver side langs hele kanten og deretter regel med f.eks. 45x70 overlappende er at de to veggene blir både varme- og lydisolerte fra hverandre. Mellom barnas rom har jeg bygd veggene slik for at de ikke skal forstyrres av at den andre banker i veggen og lignende. Du nevner yttervegg, og da er det kanskje mest varmen du bør isolere. Da må du også tenke noooga på fuktsperre slik at det blir bra og fungerer med eksisterende vegg. På den annen side, en hvelving mellom innside og utside??? Hvordan ser det egentlig ut? Hvilket materiale er det i den eksisterende veggen?

F fb35523 skrev:
Fordelen med å ta f.eks. 45x45-regler på hver side langs hele kanten og deretter bruke f.eks. 45x70 overlappende er at de to veggene blir både varme- og lydisolerte fra hverandre. Mellom barnas rom har jeg bygd veggene slik for at de ikke skal bli forstyrret av at den andre banker i veggen og lignende. Du nevner yttervegg, og da er det kanskje mest varmen du bør isolere. Da skal du også tenke nooooga på fuktbarriere slik at det blir bra og fungerer med eksisterende vegg. På den annen side, en bue mellom innside og utside??? Hvordan ser det egentlig ut? Hvilket materiale er det i den eksisterende veggen?
Agg det er selvfølgelig ikke yttervegg, bare idiotisk formulert. Mente fra en vegg gjennom til neste

Takk for svaret. Blir det ikke svakt med 45x45?

Sent svar, men... Setter man 45x45 rundt kantene og fester den i den eksisterende veggen med passende mellomrom mellom skruene er det helt stabilt. Det blir jo som en ramme som festes i eksisterende vegg. De "frie" regelene midt i hulrommet må nok være 45x70 derimot.

takk for svarene, veggen er ferdig og vi bygde en side med 45x70 og en side med 45x45, føles og ble bra :) takk for alle svarene.

• Liker
basseman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.